Osså, lite socialdemokratisk kyrkopolitik igen...

Hittade följande på en socialdemokrats blogg. (På den socialdemokratiska lokalavdelningens officiella webbplats fanns f.ö. länkar till alla socialdemokratiska föreningar, såsom kvinnoförbundet, SSU o.s.v. Och  bland dem Svenska kyrkan. Och visst är det  bra att SAP lägger ut en länk till Svk. Men inte bland de socialdemokratiska föreningarna. Den finns risk att andra partier tar efter...)

"Skall man, vilket jag tror och hoppas, utestänga Sd från kyrkans politiska organ, så skall man rösta på ett politiskt parti (alltså inte grupperingar som: Kyrkans väl, POSK, och några andra extremer. Vi är dock några politiska partier, som de facto tar detta med kyrkoval och styrningen av kyrkan på största allvar. Jag och många med mig vill inte överlåta kyrkans egendomar (som ärvts från medlemmar och andra för flera hundra år sedan) till kapitalistiska och extrema "partier". Vi i s vill att dessa kulturskatter skall förvaltas så, att våra efterlevande skall ha möjlighet att ha tillgång till de här skatterna, oavsett var i politiken man hör hemma. "

Varför ska kyrkligt aktiva, som intre är medlemmar i något politiskt parti, kallas extremer?

Har kristna socialdemokrater mer gemensamt med moderat-ateister än med partilösa kristna?

Och varför kan inte kristna socialdemokrater arbeta inom grupperingar som Kyrkans väl, POSK och andra "extremer"?

Det är ju dessutom lite kul att socialdemokraterna ska arbeta tillsammans med moderaterna mot kapitalistiska och extrema "partier".

Har moderaterna blivit ett anti-kapitalistiskt parti?

Sedan undrar jag förstås vad slags styrning av kyrkan, det handlar om? På något sätt verkar det handla om att Svk-medlemmar som tar sin kristna tro på största allvar inte ska ha möjlighet att utöva denna i Svenska kyrkan.

Detta är förstås en enskild socialdemokrats funderingar, som partiet inte står bakom. Men då tycker jag att vederbörande ska fundera ett varv till. Naturligtvis håller jag med om att "dessa kulturskatter skall förvaltas så, att våra efterlevande skall ha möjlighet att ha tillgång till de här skatterna, oavsett var i politiken man hör hemma. "

Om någon socialdemokrat, eller någon annan, inte vill att någon högkyrklig grupp ska bli ensam herre till det kyrkliga kulturarvet, som har han /hon mitt fulla stöd. Men det är väl ändå att måla fan på väggen? Finns det inga andra som vill lägga under sig det kyrkliga kulturarvet, och ska de ha rätt till det?

Det är utmärkt att Socialdemokraterna vill göra det kyrkliga kulturarvet tillgängligt för alla. Men det är dock ett kristet kulturarv. Jag vill att alla kristna riktningar ska ha tillgång till det kyrkliga kulturarvet för sin kristna verksamhet, främst gudstjänster. Jag vill att hela folket ska ha tillgång till det kyrkliga kulturarvet som kulturupplevelse. Och allt detta är syftet med mitt förslag om kyrkokommuner. Det är inte alls nödvändigt att politiska partier lägger sig i samfundens interna lärostrider, för att kyrkorna ska vara tillgängliga för alla.

Det är på tiden att SAP ger de kristna socialdemokrater, som är medlemmar i Svenska kyrkan, sitt fulla förtroende att representera SAP i kyrkopolitiken!

(Samtidigt åligger det faktiskt de högkyrkliga grupperna, att man - som religös rörelse - inte har något intresse av att motarbeta vare sig en socialdemokratisk eller borgerlig samhällsutveckling, utom möjligen på enstaka punkter, som strider mot den kristna tron.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0