Gardells "teologi" - en slutprodukt av den frikyrkliga sekterismen

 Stort ska det vara!




Det är klart orättvist. Jag är en minst lika bra amatörteolog som Gardell. Ingen har givit mig en domkyrka som arena.  Det är ren diskriminering hur höga potentater  gör skillnad på folk och folk.


Men det märkte jag redan när jag var med i kd. Frimickllarna är mer värda. Gardell med sin baptistbakgrund. Har ofta funderat på detta, att många frikyrkliga (fastän de inte säger det öppet) tror på en genetiskt ärrftlig frälsning. Ateister med frikyrkobakgrund hyllas som auktoriteter på kristen tro.


Vad lär man sig egentligen i frikyrkorna? Sociala koder till ekonomisk framgång. Det är skam att samma vänskapskorruption öppnar dörrar i Svenska kyrkan också.


Var har Gardell lärt sig att ifrågasätta den traditionella bibeltolkningen, kyrkans tradition, läroämbetet, och så vidare?

Av ekumeniska skäl har jag undvikit att skirva om detfrikyrkliga avfallet, och jag vill inte dra alla frikyrkliga över en kam. Om det hade varit för 50 år sedan, hade Svenska kyrkan analyserat, skrivit böcker och satt igång en motkampanj. Vi borde kanske vänta tills Gardell står på toppen av berömmelse, innan vi slår till mot piedistalen.


För snart 50 år sedan utgavs - på Svenska kyrkans eget bokförlag - Rickahrsons lilla skrift "Hur uppstod de klassiska dogmerna?", som i första kapitlet slår fast:

1. Kristendomen är inte en filosofisk lära i stil med konfucianismen och andra vishetsläror.

2. Kristendomen är en historisk religion. Det varomom Bibeln berättar, har verkligen hänt.

3. Jesu lära är inte bara "Jesu lära" utan dessuom Jesu lära om sig själv, vem han är.

Det skulle jag tala om, om jag fick en domkyrka som plattform. De som har domkyrkor som plattformar borde tala om det.!

- -
Gardell har inte fått katolska domkyrkan som plattform. Han har inte ens gjort anspråk. Om Katolska kyrkan i Sverige hade varit lika stor som Svenska kyrkan, hade Gardell struntat i "den lutherska sekten" (som Svk hade varit om 76 % av svenska folket hade varit katoliker) och turnerat i katolska kyrkor i stället. Så vad säger Gardells framfart egentligen om Svenska kyrkan?


Och vad säger egentligen den s.k. karismatiska förnyelsen i Katolska kyrkan egentligen om de liturigiska nyordningarna i katolska kyrkan, när man måste importera ett nytt "sakrament" från en sakramentsförnekande frikyrka inom den baptisktiska "traditionen"?


Om man inte tar emot Jesus i nattvarden, söker man andliga upplevelser på annat sätt.! Och Gardell är alltså uppväxt i baptistyrkan. Det är där han har lärt sig att förneka den traditionella bibelförståelsen och att läsa Biblen på egen hand. Men inte duger baptistkyrkorna som plattform! Nej, stort ska det vara!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0