Tolkningsföreträde

Så här i slutspurten på bokrean, har jag inhandlat tre böcker för det sammanlagda prset 83 kr. Noterade att det tydligen redan är rea på Gardells bok. Men jag köpte den inte. Hade inte sjunkit i pris tillräckligt. Varför ska jag, som inte får någon lön (ekonomiskt) för mitt skrivande hjälpa en lögnare att tjäna kosing? Och varför köpa skräplitteratur, när det finns bra litteratur?

Men det fanns ett blädderexemplar av Gardells bok. Så nu har jag läst den. Inte hela, men tillräckligt. Jag har ju fått kritik (på en annan blogg) för att jag enligt påstående har "fördömt" Gardell. Det har jag visst inte. Men jag konstaterar, efter att ha läst brottstycken av hans bok, att Gardell inte har samma religion som jag. I tidskriften Trots allt är Gardell fräck i mun. Han påstår att en högerkristen fundamentalistisk falang har skaffat sig tolkningsföreträde.

En av de reaböcker, som jag köpte, var Bertil Gärtners *De kallar oss kristna", vilket syftar på första gången den benämningen användes om Jesu anhängare. Kyrkans uppgift är att bevara och föra vidare deras tro, att ge dem "tolkningsföreträde".

Jag vet inte om 'Gardell kallar sig kristen. Hans anhängare menar att han är det, och att vi som har haft fel under 2000 år har att lära oss.

Kommentarer
Postat av: Rolf

Vill du rent av ställa till med bokbål månne? Kalla sig kristen har Gardell naturligtvis rätt till. Det är hans inre känsla och tro som avgör. Vem har "mallen" ? Vi kan inte ställa krav på perfekt tolkning i alla avseenden i såfall kanske många av oss "straffar ut" sej. Var inte så förtvivlat rädd för andra åsikter och avvikande tolkningar. Vilar kristendomen/heten på så lösa boliner att det börjar skaka om någon sticker ut hakan?

2009-03-28 @ 13:07:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0