Jag skulle bli en illegal krigare.

"Illegal combattants" (illegala krigare). Så kallar USA deltagare i krig, vilka inte följer Genéve-konventions bestämmelser om bl.a. uniform. För att soldater, som blir tillfångatagna ska ska behandlas enligt konventionen om krigsfångar, ska de bära uniform eller åtminstone någon uniformspersedel som klart visar att de är soldater och inte civila. Illegala krigare har formellt inga rättigheter alls. De har släpats till döds efter stridsvagnar eller kastats ut från helikoptrar. Om de inte sköts direkt. Så gjorde USA med tillfångatagna FNL-män under Vietnamkriget. Det är ett krig som jag har studerat grundligt. 

Genom införandet av begreppet illegala krigare efter 11 september och upprättandet av Guantanamo-lägret har de tillförsäkrats ett minimum av rättigheter. Mot den bakgrund som har varit, tycker jag att det var ett framsteg. Det är sedan upp till den internationella diplomatin att skapa regler för behandlingen av illegala krigare. USA ska inte bestämma ensamt. Men det har varit glest med initativ, om det öht har förekommit några, från andra länder.

I stället har man krävt att Guantanomo-fångarna antingen ska släppas fria eller ställas inför civil domstol som brottslingar. Risken med detta är att illegala krigare kommer att dömas till döden i skenrättegångar för påhittade brott. Och då är vi tillbaka på ruta ett. Vad t.ex. advokaten och kd-riksdagsmannen Peter Altin har missat, är att krigförande part har rätt att tillfångata fiendens soldater, och internera dem tills kriget är över. De behöver alltså inte ha begått något brott.

Jag har själv varit uttagen till en grupp, som skulle rapportera om fiendens förehavanden inom ockuperat område, om någon del av Sverige hade blivit ockuperad. Detta låter ju väldigt spännande, ett eltiförband som opererar bakom fiendens linjer. Men så var det inte alls. Vår enda uppgift var att spana och rapportera, och försvara oss om vi blev upptäckta och angripna. För att inte bli upptäckta skulle vi bära civila kläder.

Jag gissar att vi som blev uttagna till detta, skulle vara de första som skulle dö på ett vanligt slagfält. Så det spelade egentligen ingen roll, om vi skulle bli skjutna direkt efter en upptäckt. Eller vad som nu skulle ske med oss. Men det var solklart att vi, i händelse av krig, skulle uppträda som illegala krigare, och behandlas därefter.

Jag känner även till andra fall, då Sverige planenligt skulle bryta mot Genéve-bestämmelserna i händelse av krig. Och jag tror absolut inte att det var unikt för just Sverige. Jag vet precis var, i en stor svensk stad, som det fanns
en försvarscentral, ett militärt mål, i källaren till ett hyreshus. Mer avslöjar jag inte, trots att det har gått nästan 50 år.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0