Historia & biologi...

.... är mina bästa ämnen. Har läst båda högskolenivå, må vara att studierna varit lite "autodidakt". Men jag har ju dock läst några terminer vid universitet. Sedan har arbete och bostadsort hindrat detta. Distansundervisning är ju något ganska nytt. Mina inlägg på denna och andra bloggar i abortfrågan bygger dock på utbildning och yrkeserfarenhet inom närliggande biologiska områden. Så det är aningen övermaga när en uppenbarligen okunnig person inom detta gebit försöker slå mig på fingrarna med att jag har fel, exemepelvis när jag skriver hormonsystemet är djupt involverat även i människans sexualitet.

Att jag har gedigna biologiska kunskaper borde alla inse, som har läst mina inlägg om biodling, med början under förra hösten. De inläggen finns under kategorin Sexualitet och fortplantning i spalten till höger. Jag har väl tänkt göra en särskild kategori för biodling, men de grundläggande principerna är ju desamma i hela djurvärlden. Visste du att jungfrufödslar förekommer hos bin?

Det är synd att man inte ska kunna föra en seriös diskussion, som grundas på biologiska fakta, utan att tillskrivas teologiska åsikter som jag inte har. Visserligen tror jag på gudomlig skapelse, som det står i Bibeln *, men det får mig inte att förneka Darwins upptäckter om biologisk variation.

Som historiker har jag studerat människans äldsta historia. Även om man inte tror att människan är en muterad apa, så är det klart att djurvälrdens historia flyter ihop med människans äldsta historia. Innan människan gjorde sig till herre över naturen var människan i stort sett underkastad samma naturens lagar** som djuren.

Jag hävdar bestämt att sexualitet och fortplantning hör ihop, och att hormonsystemet sköter om detta. Jag har därmed inte alls sagt mig vara anhängare till den moralteologiska åsikten att all sexualiatet som inte har barnproduktion som syfte skulle vara synd.

Tror man det, har man inte förstått Guds skapelse. Men låt oss nu, för att inte förvirra oss i teologiska diskussioner, se detta ur ett evolutionsperspektiv: När hane träffar hona, och i synnerhet om det är första gången för båda, så vet de inte att ungar kommer att bli resultatet av deras förbindelse. Samma sak kan f.ö. gälla när man och kvinna träffas. Vad driver de då till att ha sex med varandra? Tänkte stenåldersfolket, som inte ens hört talas om vare sig bibel, judendom eller kristendom: - Vi måste göra det här eftersom Gud har sagt: "Föröken er och uppfyllen jorden"?

Naturligtvis gör de det för den sexuella njutningens skull. Men den är ett medel för att uppnå syftet fortplantning - även om de agerande själva är omedvetna om detta.

Men kan man då utan vidare skilja sexualiteten från fortplantningen så att man inte vill något mer: barn och familj? Om graviditet inte är en del av den kvinnliga sexualiteten, vad är det då - en sjukdom som måste botas, exempelvis med abort? Eller förebyggas med medicinsk behandling, d.v.s. kemisk behandling av kvinnans hormonsystem?

Det är förvisso sant att alla mediciner har biverkningar. Men mediciner tas dock mot sjukdomar - inte för att framkalla sjukdomssymtom eller eljest störa naturliga prociesser i människokroppen. För det är precis vad p-piller gör. Och det är inte bara de rent biologiska processerna som störs, utan även de psykiska processerna, som påverkar bl.a. det sexuella beteendet.

Mitt resonemang går ut på att den, som uppmanar unga män och kvinnor att ha sex före äktenskapet, inte ska bli förvånad om resultatet i många fall blir utomäktenskapliga graviditeter. Att först uppmana unga kvinnor att ha sex, och sedan skuldbelägga dem för att dem blivit gravida, är hyckeri utan like.
Och vad leder denna skuldbeläggning till - abort?

Att unga kvinnor "glömmer pillret" har sin förklaring i att ... just det, preventivmedel hindrar naturen att ha sin gång, och dessutom har hormonella preventivmedel (p-piller) biverkningar som ibland kan vara ganska obehagliga. Vem vill känna olust inför ett samlag?

Om män hade velat utsätta sig för samma obehag, hade väl p-piller för män varit storsäljare?

Ungdomars sexuella beteende styrs i sannolikt mycket grad av skattefinansierad propaganda, som uppmanar till ett onaturligt heterosexuellt sexuellt beteende. Och när naturen ändå har sin gång, är nymoralisterna framme och framställer abort som en plikt.

________

*) Det finns ingen exakt tidsangivelse i Bibeln hur lång tid som gått sedan skapelsen fullbordades. Den s.k bibelkronologin är en efterhandskonstruktion av biskop Ussher under 1600-talet.

**) Jag använder begreppet naturens lagar som motsats till fysikens lagar (de s.k naturlagarna). Iofs ligger fysikens lagar till grund för naturens lagar, men det är dock möjligt för en människa att handla i strid med naturens lagar. Däremot kan ingen, som inte är Gud, handla i strid med naturlagarna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0