Kriget som kom hem

Jag har fått kritik i en kommentar för att ha "spekulerat" om terroraktionens syfte. Att det har samband med den svenska militära insatsen i Afghanistan råder det inget tvivel om. Det har vi attentatsmannens egna ord på. Lars Vilks har inte dödat någon med sina happenings. Om huvudsyftet med terroraktionen var att hämnas för Vilks karikatyrer av profeten, är det lite märkligt att man har väntat till efter det svenska valet och till efter uppgörelsen mellan regeringen och S och MP om de svenska trupperna i Afghanistan.

Det finns en relativt stark opposition, anförd av terroristkramarna på Aftonbladets ledaravdelning, som kräver en omedelbar hemtagning av de svenska soldaterna i Afghanistan. Helle Klein har ju t.o.m. anklagat USA för att sitt världen i brand med sin terroristbekämpning. Det är möjligt att jag "spekulerar" nu, men var inte det en inbjudan till terroristerna att komma hit och ge eldunderstöd - i bokstavlig bemärkelse - åt kritikerna av den svenska truppnärvaron i Afghanistan? 

Terroristattackerna i London och Mardrid hade precis det syftet, att påverka opinionen. Attacken i Madrid fick precis det resultatet. De spanska trupperna togs hem. Jag minns inte om det var från Afghanistan eller Irak. Jag minns dock att jag tänkte: Det här var en så stor framgång så att det kommer att upprepas i något annat land. Det är otäckt att tänka på att stort antal personer - bland dem kanske också en del muslimer - sannolikt hade dödats, om inte bomben hade utlösts i förtid.

Detta hände i Stockholm, samtidigt som Vilks befann sig i Lund. Attentatsmannen har själv förklarat syftet i mejl till TT:

”Till Sverige och svenska folket. Med anledning av den svenska tystnaden kring Lars Vilks målningar och de svenska soldaterna i Afghanistan – nu ska era barn, döttrar och systrar dö lika som våra bröder och systrar och barn dör. Våra aktioner ska tala för sig själva. Så länge ni inte slutar ert krig mot islam”.

Kommentarer
Postat av: PA

Stopp och belägg...



Jag ifrågasatte inte det du skrev om terrordådets syfte. Det jag ifrågasatte var huruvida personen var UTSÄND eller inte.

2010-12-15 @ 12:42:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0