Den katolska belackaren av Svenska kyrkan fegar ur!

Medan jag skrev föregående inlägg, har Bitte Assarmo skrivit nedanstående kommentar på sin blogg:

Var inte barnslig, Lars. Jag hade mer än gärna publicerat din kommentar - om det verkligen varit en kommentar. Men det var det ju inte. Det var ju ett blogginlägg om mig i tredje person. Alltså passar den bättre på din blogg än på min. Och det var väl där den var avsedd att vara, inte sant?

Det är för övrigt högst oförskämt att tilltala sina medmänniskor i tredje person, vilket varje vuxen människa borde veta. Och som du ser har jag ingenting emot att publicera dig på min blogg nu när du beter dig anständigt och adresserar mig direkt!

På återseende i bloggosfären och i debatten!

01 januari, 2010 23:29

Nya kommentarer för det här inlägget har inaktiverats av en bloggadministratör.


Visst, och jag tycker att det är högst oförskämt att kalla någon "barnslig" och stänga av möjligheten till genmäle. Dessutom talar Bitte Assarmo om sig själv i tredje person. Den mystiska person som kallar sig "en bloggadministratör" är nämligen Bitte Assarmo själv!

Hon vill väl inte stå för att hon själv har stängt av kommentarsfunktionen!

Nejdå, min första kommentar - som Assarmo inte vågade publicera - var förvisso avsedd för hennes blogg (jämför längden med kommentarer som jag brukar skriva på andras bloggar!). Så det var ren tur att jag sparade den. Assarmo gjorde det lätt för mig. Jag hade tänkt skriva något om Katolska kyrkan på min blogg. Så nu fick jag ett uppslag, som lockar läsare, "gratis" (utan att behöva lägga ner arbete på någon omfattande research) av Assarmo. Statistiken visar att varje gång jag skrivit något kritiskt om Katolska kyrkan får jag fler besökare på min blogg. Och att de höga besökssiffrorna håller i sig några veckor, så att mina inlägg om helt andra ämnen också får många besökare.

För bara ett par dagar sedan fick jag en kommentar till ett inlägg, som jag skrev för flera månader sedan om den katolska stöddigheten. Jag hade börjat skriva ett inlägg om Katolska kyrkans inverkan på samhällsutvecklingen, men inte hunnit färdigt:


>> Jag får ibland kommentarer på inlägg som är flera månader gamla. Och det är roligt! Det visar att det jag skriver har ett bestående värde. Men kommentarerna på gamla inlägg blir nog inte så mycket lästa. Sign Elena skriver:


Hej! Jag har länge följt din blogg & den har kommit till stor nytta många gånger! Nu håller jag på att forska om katolska kyrkan & dess förflutna, & jag söker någon som skulle kunna reflektera kring hur den katolska kyrkan har påverkat samhällsutvecklingen i världen?

Tack för en inspirerande & lärorik blogg!
/Elena

Katolska kyrkan (i dag) och dess förflutna, var det! Katolikerna själva har ju länge gjort anspråk på att Katolska kyrkan ÄR den kyrka, som Jesus själv grundade. Och menar alltså att alla andra kristna samfund, t.o.m. de ortodoxa samfund i Mellanöstern, vilka grundades av Jesu egna lärjungar, är utbrytningar eller nybildningar. Själv har jag kontrat med att Katolska kyrkan grundades 1542. Det året grundades nämligen Troskongregationen, som den nuvarande påven, Benedikt XVI, har varit chef för. Han påstås ofta ha varit chef för "Den heliga tjänsten" (inkvisitionen) som grundades redan under 1200-talet. Men det har han alltså inte varit. <<

Så lång hann jag alltså skriva på det inlägget. Förföljelser mot olikttänkande har alltså förekommit även tidigare, men det är först efter 1542 som en specifik romersk-katolsk teologi börjar utmejslas. Och inkvisionen tas i den romersk-katolska teologins tjänst. Det bör också noteras att inkvisiotionen från början var knuten till påvestolen, och att den i stort sett lyste med sin frånvaro i de länder som under 1500-talet övergick till den lutherska läran.

Kyrkans inflytande på samhällsutvecklingen har varit mycket stor både före och efter reformationen. Före reformationen bör man dock snarare tala om den Odelade kyrkan än om den Katolska kyrkan. Den kyrka, som fanns i Sverige under medeltiden, var inte identisk med den nuvarande Katolska kyrkan. Innan boktryckarkonsten uppfanns, vilket skedde under 1400-talet, var det inte möjligt att centralstyra kyrkan på samma sätt som efter reformationen. Reformationen bottnade delvis i påvarnas försök att öka centralstyrningen av kyrkan under senmedeltiden.

Svenska kyrkan slog vakt om sin självständighet redan före reformationen. Ett exempel är den svenska biskopen Nicolaus Ragvaldis delaktighet i Baselkonciliets avsättning av påven (omkr 1434). Ragvaldi har mer än någon annan - genom sitt berömda tal i Basel (att svenskarna är Israels 13:e stam) - bidragit till framväxten av en svensk, nationell identitet. Som blev bränsle både för den svenske kungen Karl Knutssons försök att bli unionskung över hela Norden, och sedan detta misslýckats, för Stureättens politik och bryta ut Sverige ur unionen, och därefter för Gustav Vasas seger i befrielsekriget. Samt vidare den svenska stormaktspolitiken under 1600-talet, och slutligen göticismen under 1800-talet.

Efter Basel var banden mellan Uppsala och Rom så svaga att det krävdes ett ömsesidigt erkännande mellan påven och den svenska ärkebiskopen för att återföreningen skulle ske. Den brytning med Rom som var ett faktum under en del av 1400-talet har inte uppmärksammats, eftersom det inte var någon teologisk skillnad, och de svenska prästerna faktiskt fick sin utbildning vid "katolska" universitet på kontinenten.

Ragvaldi bevisade att man kan vara "katolik" fullt ut och ändå vara "nationalist" fullt ut - vilket bevisas av nutida katoliker i varenda land i världen (inte minst Polen), utom just Sverige. Nutida svenska katoliker har fått Gustav Vasa på hjärnan och hyllar gamla landsförrädare som närmast helgon.

Den debatten klarar inte Bitte Assarmo. För henne är Katolska kyrkan "vår" kyrka.  För mig är Katolska kyrkan den världskyrka som vi ska åteförenas med. Men Rom ska inte ensidigt diktera villkoren. Ragvaldi må ha haft fel om "Israels 13:e stam", men hans federalistiska kyrkomodell var förträfflig.


Kommentarer
Postat av: Tubbo

För det första grundas den romerska inkvisitionen 1542, som senare skulle ges namnet troskongreationen.



För det andra kan man kanske argumentera för att kyrkan delades långt, långt innan reformationen.



För det tredje kan det vara värt att känna till att den motpåve, Felix V, som utsågs av konciliet, aldrig lyckades upprätta någon egen jurisdiktion och försonades med påve Nicolaus V. Faktum är att konciliet ledde till att påvedömmet fick ett uppsving eftersom Eugenius IV satte upp ett rivaliserande koncilium som blev en framgång till skillnad från konciliet i Basel, och man talar därför om konciliet i FLorens. Man lyckades bl.a säkerställa ett hyfsat grekiskt erkännande av filioque( ex filio) och andra västliga läror såsom skärselden.

2010-01-02 @ 02:36:04
Postat av: Lars Flemström

Mig veterligt är Den heliga tjänsten (som är den egentliga benämningen på den s.k. inkvisitionen) och Troskongragationen inte samma sak.



Det är riktigt att Baselkonciliets avsättning av påven ledde till en motreaktion, varigenom påveämbetet förefaller ha gått stärkt ur konflikten, åtminstone i de delar av kyrkan som förblev trogna mot påvedömet.



Mig veterligt var de ortodoxa delegaterna (särskilt grekekrna) i Florens beredda att erkänna de påvliga kraven, men de saknade befogenhet att göra det, varför erkännande föll på den rysk-ortodoxa kyrkans motstånd "på hemmaplan".



De geografiska avstånden spelade in. Vi ser detta både i Sverige och Ryssland. Och i Afrika och Asien. Det var inte möjligt att centralstyra kyrkan, som påvarna ville.

2010-01-02 @ 11:16:49
Postat av: Tubbo

Den heliga tjänsten var ett annat namn för den romerska inkvisitionen och inget annat.



Den romerska inkvisitionenomildades till Troskongreation 1965.



Den 6 juni 1439 underteckande patriark Josef II av Konstantinopel och samtliga av de närvarande grekiska biskoparna( utom en)ett erkännande av bl.a läran om skärselden, en kompromiss ang. filioue( ex filio) samt ett upphävande av den stora schismen.



Jag vill dock tillägga att detta erkännande inte accepterades av den grekiska civila myndigheter och den övriga grekiska kristenheten varför avtalet( om man vill kalla det så) aldrig erkänts i Grekland.



2010-01-02 @ 15:50:29
Postat av: Lars Flemström

Eftersom jag inte är hemma, och inte har tillgång till referenslitteratur, vill jag inte tvärsäkert påstå det ena eller andra. Andra läsare, som har upplysningar i ämnet, är välkomna att skriva kommentarer.



"Den heliga tjänsten" är den korrekta benämningen på den s.k. inkvisitionen. Ordet inkvisition betyder förhör, och syftar alltså snarare på metoden än på verksamheten som helhet. Den heliga tjänsten var ett slags kyrkliga specialdomstolar.



Förhör (med misstänkta och vittnen) som ett sätt att utreda brott mot kyrkans och samhällets lagar aktualiserades under 1200-talet dels på grund av den intensifierade kampen mot villoläror och dels på grund av det av påven Innocentius III år 1215 utfärdade förbudet mot användning av ordalier ("gudsbevis") som bevis i rättsprocesser. Ordalierna byggde på hednisk vidskepelse, och gick ut på att förmå någon gud att avslöja den skyldige. Alaternativt lura djävulen att avslöja sin medhjälpare.) Reformen kom dock till stor del att stanna på papperet.



Inkvisition (= förhör) låter ju inte så farligt, men med brist på annan bevisning (om förbudet mot ordalier efterlevdes), kom tortyr att framstå som ett nödvändigt komplement. Inkvisitionen kan alltså sägas ha börjat som en god tanke som fick förfärliga konsekvenser. I de fall någon befunnits skyldig till brott, varpå följde dödsstraff, kunde inte kyrkan själv verkställa straffet. Den skyldige överlämnades då till den statliga rättvisan under offentliga förevisningar som kallas autodaféer, vilka har blivit mycket ökända.



Förhandlingarna i Florens avslöjade skillnader mellan västkyrkan och östkyrkan i synen på biskoparnas respektive församlingarnas uppgifter. Enligt västkyrkan (och den nutida Katolska kyrkan) är biskoparna både lärare och väktare. Enligt östkyrkan (och de nutida ortodoxa kyrkorna) är biskoparna lärare och väktare, men även församlingen är väktare "ty även biskoparna kan fela och förleda". Det har jag läst på en svensk ortodox webbplats. De ortodoxa biskoparna /förhandlarna i Florens saknade alltså befogenhet att ingå bindande avtal utan att höra med sina församlingar.



Jag delar helt den ortodoxa åsikten att även församlingen ska vara väktare.

2010-01-02 @ 17:35:17
Postat av: Tubbo

Jag vet inte riktigt varför du börjar berätta om inkvisitionens historia för mig.



Mina inlägg skall endast ses som en kommentar till ditt något olyckliga påstående att Benedictus XVI "påstås ofta ha varit chef för "Den heliga tjänsten" (inkvisitionen) som grundades redan under 1200-talet. Men det har han alltså inte varit."



Det har han alltså varit eftersom det var de påvliga inkvisitionerna i allmänhet, och den romerska inkvisitionen i synnerhet, som gick under namnet Sanctum Officium, alltså den heliga tjänsten.



Jag har gjort dig uppmärksam på att den romerska inkvisitionen ombildades 1965 och gavs då namnet Troskongreationen.



Slutligen tycker jag att det är ganska naivt att påstå att den östliga kristenheten på något vis tillåtit församlingen en väktarroll.



2010-01-05 @ 18:22:07
Postat av: Lars Flemström

1) Jag tror att du har fel om inkvisitionen, men vill ej påstå detta tvärsäkert då jag inte har möjlighet att kolla upp saken under helgerna.

2) Första gången jag såg påståendet om församlingens väkttarroll i ortodoxa kyrkan var på en katolsk blogg som diskuterade just konciliet i Florens. Påståendet bekräftades av en orotodox webbplats, som jag uppfattade som officiell webbplats för en ortdox kyrka i Sverige.

2010-01-05 @ 19:43:58
Postat av: tubbo

Ur Paulus vi´s motu proprio INTEGRAE SERVANDAE* från 7 dec 1965:

"Quae hactenus appellata est Sacra Congregatio Sancti Officii, in posterum appellabitur Congregatio pro doctrina fidei cuius munus est doctrinam de fide et moribus in universo catholico orbe tutari."



Kan ungefär översättas: "Vad som förr kallades Den heliga tjänstens kongreation skall i framtiden kallas Kongreationen för trosläran o.s.v.



p-vimotu-proprio19651207integrae-servandae_lt.html" rel="nofollow">http://www.vatican.va/holy_father/paul_vi/motu_proprio/documents/hfp-vimotu-proprio19651207integrae-servandae_lt.html



Ungefär

2010-01-05 @ 23:07:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0