Fyllkajorna på Haiti

Den frispråkige prästen Dag Sandahl, som läxades upp av biskopen för att han sa det som all vet, har skrivit på sin blogg att vi serveras "nödporr" från Haiti. Jag är tacksam för allt intresse som mitt inlägg om jungfru Maria har väckt bland bloggens läsare. Jag har ju tagit s-kvinnorna i Övertorneå i försvar för att de de citerat Bibeln. Men naturligtvis handlar det om att använda Biblen för egna syften. Men det finns ju både bra och dåliga sätt att främja sina egna intressen. Och s-kvinnorna i Övertorneå valde alltså ett bra sätt. Det är inte alls fel att uppvärdera jungru Maria och de övriga kvinnorna kring Jesus. Och själv har jag inget emot kvinnliga präster som håller sig till den traditionella kristendomen - det som kristna kvinnor har lärt ut till sina söner och döttrar under 2000-år. Marias egen berättelse om hur hon blev havande med Gud själv. Hur hon blev Herrens moder.

En insändare i tidningen Världen idag har levererat en svidande kritik mot falsariet Bibel 2000, som skriver Herren med stort H när det gäller Fadern och liten h när det gäller Sonen. Som om inte Sonen vore lika mycket Gud som Fadern. Därigenom nedvärderas inte bara Sonen. Även den heliga jungfrun nedvärderas. Som om hon inte vore gudsföderska. I Sydeuropa fråntas Maria sin kvinnlighet genom att män döps till Maria. Och i Sverige förnekas hennes jungfrudom av bl.a. en kvinnlig biskop. Inte ens Gud själv kan komma till världen utan en jordisk mans medverkan! Hur feministiskt är det? Nåväl, jag har kommenterat Dag Sandahls inlägg:

Du fortsätter att utmana. Nödporr. Men du har rätt. och nu är det lättare att förstå. För avarterna finns.  Vem granskar granskarna? Journalister kallas sig gärna granskare. Men det är något som de ytterst sällan sysslar med. För visst gäller inom katastrofjournalisteiken att den enes död är den andres bröd.

Det gäller förvisso också präster som begraver de döda. Men de gör ju ändå en sanitär insats. Och har de inga döda att begrava kan de jú föra ut det glada budskapet. Det gör inte journalister, för goda nyteheter säljer inte. Som exempel kan nämnas Expressens tilltag att göra profit på katastrofen. Jag ska sätta in 12 kr till Haiti. Det har jag sparat på att inte köpa Expressen. Hade jag gjort det hade bara 2 kr gått till Haiti. Man har alltså en hel radda sidor med, som jag förmodar riktigt smaskiga bilder från Haiti.

För nöjet att titta på de hade jag alltså fått betala för en tilfällig prishöjning på 1 kr för blaskan. Aha, tidningsföretaget "bjuder" alltså på 1 kr för varje krona som Expressen-köparna betalar i tillfällig prishöjning! Tror någon på fullt allvar att de svenska reportrarna på Haiti har tagit ut en semestervecka, och betalat resan själva som om det vore en vanlig semesterresa och arbetar ideellt för att väcka hemmapublikens medlidande?

Att enbart amerikanska och franska reportrar (finns inga från närbelägna Cuba) ska rapportera från Haiti tror jag inte är någon bra idé. Det behövs några oberoende också. Men då ska de inte sitta på samma hotell och byta information med varandra. Jag skulle dessutom vilja ha ett avslöjande reportage om vilka journalister som efter hemkomsten söker vård på privata behandlingshem för att inte hamna i offentliga missbrukarregister. Vi ska förstås vara tacksamma för att vi har journalister som avslöjar piktanta deltaljer om exemeplvis präster privatliv och prästers fylleri i tjänsten.

Men sådant förekommer som bekant inte inom journalistkåren. Nä, journalistskrået har ju monopol på nynhetsförmedling - och opinionsbildning.

Det fanns som bekant en tid när prästskrået hade monopol på opinionsbildningen. Inte bra. Men vad handlar det egentligen om när libera ledarskribenter driver sina kampanjer mot traditionell kristendom. Att de vill ha monopol även på opinionsbildningen i kyrkan och styra vad som får sägas från predikstolen. Och vad som ska ske framför altaret. Nu har tydligen kyrkorådet i Övertorneå vikit sig för ledarskribenterna i södra Sverige och anställt den präst som de har bestämt.

Jag har tidigare skrivit om både behovet av en "underjordisk kyrka" och en bred folkrörelse till försvar för  religionsfriheten.  Mot det starkt monopoliserade "fria ordet" alltså. Hur mycket av sanningen om Haiti får vi egentligen veta?.

Märkligt nog har jag inte skrivit något om den "underjordiska kyrkan" på min egen blogg. Men det handlar alltså om försvaret av Svenska kyrkans traditionella tro. Och den håller man på att kasta ut med badvattnet, så att säga, när Svenska kyrkan ska befrias från kvinnoprästmotståndarna. Och att Svk fortsätter att vara en kristen kyrka är viktigare än att den ena eller den andre får vara präst. Laestadianerna behövs i Svenska kyrkan, eftersom de står för traditionell kristendom. Laestadianerna förnekar inte att jungfrun blev havande med Herren Jesus, utan någon jordisk mans medverkan.


Kommentarer
Postat av: Populisten

Tja, den underjordiska kyrkan har nog startat sin verksamhet. Snart viger den en biskop för Finland också. Vilket inte uppskattas av finska kyrkan så klart som verkar ha större problem med att folk är traditionella kristna än om de vore ateister. Som den svenska alltså. http://missionsprovinsen.se/blog/?p=40

2010-01-21 @ 22:45:44
URL: http://populisten.wordpress.com
Postat av: Lars Flemström

Tack för en intressant länk. Jag läser: "Det stora problemet för kyrkan borde inte vara att någon samlas, sjunger psalmer, ber och firar nattvard, inte ens om de samlas utan 'kyrkans' tillstånd."



När konventikelplakatet i Sverige avskaffades 1858 handlade det inte om att bilda från Svenska kyrkan fristående samfund (frikyrkor) utan just om rätten att hålla sammankomster för allmänheten utan medverkan av en präst från den officiella kyrkan.



Det är ju ganska tydligt att ledningen för Svenska kyrkan vill ha något slags konventikelplakat för Svk-medlemmar. Frikyrkorna kan ju Svk-ledningen inte bestämma över.



Nu avsåg jag inte med "underjordisk" kyrka att vi ska bilda nya gudstjänstgemenskaper. (Om någon tycker att det behövs, finns ju redan Missionsprovinsen.) Jag hade snarare tänkt mig ett medlemsregister över bekännelsetrogna Svk-medlemmar som deltar i de vanliga gudstjänsterna.

2010-01-22 @ 00:01:23
Postat av: Populisten

Din tanke om underjordisk kyrka riskerar ju att falla på bekännesletrogna präster som kan leda mässor för det bekännelsetrogna lekfolket. Även om MP organiserar gudstjänstgemenskaper så undrar jag om inte det yttersta syftet är att skapa möjligheten att viga dessa präster. (SvK viger ju sedan 1993 (?) män med "avvikande åsikt" i ämbetsfrågan, snart gäller detta även enkönade äktenskap.) Varför annars alla dessa biskopar inom MP?



Kan verkligen den kristna bikupan överleva vintern utan bekännelsetrogna präster?

2010-01-24 @ 20:57:00
URL: http://populisten.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0