Oroa dig inte. Vargarna är nog katoliker!

Efter mina anklagelser om censur har frilands-skribenten (luktar pengar - skriver hon vad hon tycker eller vad som lönar sig?) Bitte Assarmo öppnat för kommentarer till hennes inlägg om förföjda katoliker. I stället har censuren slagit till på annan plats på hennes blogg:

"Jag har fått kritik för min kritik av den huvudlösa vargslakten, och har fått påtalat för mig att jag borde tillåta kommentarer till inlägg i frågan. Det kommer jag inte att göra.
Anledningen är inte rädsla för diskussion utan att den vargdebatt som förts i samhället de senaste tio åren har varit alltigenom till jägarnas fördel. Alla röster som höjs för vård av rovdjuren har tystats med idiotiska kommentarer om vargkramare och stockholmare.
Det finns ingen som helst anledning för mig att sprida sådan klyschor på min blogg. Därför kommer kommentarsfunktionen på mina inlägg i den här frågan att förbli avstängd och kommentarer som försöker sprida vargskräck och skrock kommer att avvisas."
http://katolsktro.blogspot.com/2010/01/vargen-en-del-av-sverige.html

Vargarna är nog katoliker! Med samma frenesi som den katolska textmånglerskan vanligtvis bekämpar Svenska kyrkan drar hon nu ut i korståg mot svenska jägare. Och glesbygdsbor i allmänhet.

Vi borde kasnske följa Indiens exempel? Att bengaliska tigrar dödar människor är ett rimligt pris, som "vi" måste betala för att bevara tigerstammen. Har Katolska kyrkan i Indien ens fått yttra sig i den västeuropeiska tiger-debatten? Har någon indisk katolik ens fått komma till tals på Bitte Assarmos blogg? Hur var det nu med människovärdet, som är så okränkbart så att katoliker inte ens får använda kondomer för att hindra att barn blir till?

Det är verkligen inte lätta frågor. Vi förbjuder inte bilar för att människor dödas av bilar. Det är självklart för varje kristen, som kommer till en olycksplats med en dödligt skada älg och en dödligt skadad människa, att rädda människan. Det är däremot inte alls självklart för alla s.k. djurrättsaktivister. Och utgör inte fanatiska djurrättsaktivister, och deras anlagda bränder, ett större hot mot glesbygdsborna än vargen? Men det är varg som skjuts. På individnivå råder ingen tvekan. Människovärdet väger över. Men har människan rätt att utrota hela arter för att försvara sig och sin livsstil?

Personligen är jag mot vargjakt i nuvarande skede. Jag tycker att vi borde ha minst ett par tusen vargar mellan Treriksröset och Lernacken, innan vi börjar hålla nere vargstammen. Skyddsjakt på särskilt närgångna individer kunde kanske tillåtas vid en vargpopulation på sådär 600 individer. Jag ser inget fel i att storstadsbor får vara med och bestämma rovdjurspolitiken. Men den måste bygga på glesbygdsbornas upplevelser och erfarenheter. En absolut förutsättning är att jägare och andra glesbygdsbor får komma till tals på alla bloggar där detta diskuteras. Glesbygdsborna ska förmås att ställa upp på den rovdjurspolitik, som därefter ska formuleras, genom övertalning.

Den som tycker att det är okej med övertalning i syfte att få som han vill, måste vara beredd att bli övertalad själv. Har jag fel om hur stor vargstam vi kan ha, låt höra!

Så skriv gärna kommentarer! Gärna samma kommentarer som Bitte Assarmom har censurerat på sin blogg! Visserligen kan inte jag heller ställa ut några rundhänta löften om att publidera allt som skickas in (Bloggen är modererad!). Men alla åsikter ska komma till tals, om de bara framförs på ett hyfsat sätt. Upprörda känslor ska också komma till tals, så länge de inte innehåller nedsättande personomdömen, grova svordomar och liknande.

Jag välkomnar naturligtvis också en teologisk utredning av frågan, exempelvis med utgångspunkt i bibelordet att människan ska råda över djuren. Kristna jägare, hör av er!

Jag är mycket nyfiken på Katolska kyrkans rovdjurspolitik.
Vad säger påven?


Kommentarer
Postat av: tant lila

Jag är jätterädd när vi har varg här i Blekinge och tar med mig överfallslarm- för jag tänker att vargen sticker nog iväg av det ljudet- när jag är ute på mina skogspromenader. Och katten får inte gå ut. Men jag tyckte inte om att de dödade på det här sättet.

Fast man är väl inte alltid så logisk. Jag tycker till exempel inte att man ska ha skolavslutningar i kyrkan med tanke på att så många elever har en annan religion. Fast det gäller inte VÅR kyrka för mig, för här ska de vara kvar!

2010-01-04 @ 23:10:09
URL: http://www.metrobloggen.se/lilatankar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0