Med samband

Med anledning av vad som står på L. Beselins blogg idag, har jag skickat följande kommentar till hennes blogg:

Du glömde att media har givit sig själva denna roll. Åklagare, domare och fängelser har fått sina uppgifter från den statsmakt som enligt grundlagen utgår från folket. Journalister får finna sig i att bli granskade på samma sätt som de granskar andra. Journalister tillhör nästan mer än andra samhällets makthavare. Det är anmärkningsvärt att Aftongladets t f ansvariga utigare säger att uppgifterna inte hade publicerats om de hade dementerats av den utpekade ex-ministern. Straffas han för sin vägran att svara på en påflugen journalists frågor? Det som jag reagerar mot är att media alltmer har tagit över rättsväsendets uppgifter och att det närmast råder en vänskapskorruption mellan media och rättsväsendet. Den roll som granskare, som iofs är självtagen från medias sida handlar ju även om rättsskerheten i domstolarna. Men hur blir det med den saken när media redan har dömt? Jag tycker iofs att det är beklagligt om oskyldiga journalister ska drabbas av något slags motdrev, men oskyldiga drabbas ju även av medias drev. Nog måste vi få diskutera hur journalisternas s.k. granskning går till?

Läsarna av min blogg undrar kanske varför jag tar i så kraftigt. Det beror naturligtvis på den David mot Goliat-kamp som det här är fråga om. Hade jag skrivit i en tidning med 400.000 läsare hade jag säkert varit mer lågmäld.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0