Vem tillhör underklassen, 2?

En dag i veckan som gick väntade jag på en buss tidigt på morgonen. Det var ganska folktomt. Flera meter bort stod en kvinna, som såg lite sliten och tärd ut. Så tog hon mod till sig och gick med bestämda steg fram till mig;

- Vägen till Fadern går genom Sonen, sa hon. Det står i Bibeln. Jag är medlem i Pingstkyrkan, Storgatan 10. Så skyndade hon bort, utan att ens säga "välkommen". Jag undrar just hur många hon har frälst i sitt liv. Och såm undrar jag hur många de kändisomvända, Elisabet Sandlund och Göran Skytte har frälst genom sina säkert välbetalda framträdanden inför de redan frälstas. Jag har en minst lika intressant historia som de, men inte tjänar jag några pengar på min tro,

Och den där kvinnan, som rabblade bibelord som en bandspelare? Hon kan ju ha en jätteintressant levnadshistoria. Hon har säkert inte "legat i rännstenen", hon såg inte ut att ha gjort det. Hon kanske bara hade blivit sjuk. Så såg hon ut.

Jag konfronterar med vad jag läste på Dagens ledarblogg om miraklerna med missbrukare hos LP-stiftelsen. Om det var märkliga mirakler kan ju ifrågasättas. Men visst kan församlingsgemenskapen hjälpa en före detta missbrukare att förbli nykter. Ledarskribenten menade att frikyrkomedlemmarna tillhör medelklassen. Och de före detta missbrukarna underklassen? Nu måste medelklassen öppna sig för underklassen!

De sociala fördomarna står som spön i backen hos de kristna opinionsbildarna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0