Socialdemokraterna kan inte vinna val genom att förlöjliga kristendomen

I sina kampanjer mot kristendomen drar ateister fram citat ur Gamla Testamentet, som inte stämmer med vare sig Nya Testamentet eller med kyrkans Tradition. Denna citatkonst används även för att visa att kyrkan tidigt har böjt sig för de profana opinionsvindarna, och alltså att Traditionen skulle bygga på de profana opinionsvindarna under äldre tider. Men på Jesu tid fanns inga profana opinionsvindar som ifrågsatte slaveriet som "system", inte ens bland slavaran själva. De önskade förstås att de hade varit fria, att några andra än de själva hade varit slavar, men ifrågasatte de slaveriet i sig?

Socialdemokraterna har en särskild bloggportal (www.s-bloggar.se) för partimedlemmars privata bloggar. Det är alltså endast godkända sosse-bloggar på den portalen. Det finns bloggar, som visserligen skrivs av socialdemokrater, men inte finns med å portalen. Antingen för att bloggägaren inte har ansökt om det, eller för att bloggarna inte har blivit godkänd. En av de godkända bloggarna har idag förlöjligat kristendomen, genom att återge en gammal insändare i en tídning, "Jag vill sälja min dotter som slav. Vad anser prästerksapet om det?"

"Hej, jag lyssnar på era kloka ord, men har fortfarande några frågor som jag tror att ni ka hjälpa mig med. Jag tänkte sälja min dotter som slav (2:a Mosebok 21:7).Vad anser ni vara ett skäligt pris? I 3:e Mosebok 24:44 står det klart och tydligt att jag får äga både manliga och kvinnliga slavar från ett grannland. En vän till mig hävdar att det bara gäller slavar utanför EU - vem av oss har rätt:?" 

Bloggaren menar att det är riskabelt att döma andra religioner efter vad som står i "handboken" (Koranenen). Det kan jag i och för sig hålla med om, men inte för att vi kristna behöver skämmas för vad som står i Bibeln. Utan för att det antagligen blir ungefär samma typ av fel när kristna läser Koranen, som när ateister läser Bibeln. Och detta i synnerhet när läsningen sker i syfte att skända religionen ifråga.

Och jag tror inte alls att det är någon bra stategi för ett parti som vill vinna ett val att skända någon religion. Att nedvärdera kristendomen i syfte att vinna muslimska väljare tror jag inte är någon bra idé. Det kan få motsatt effekt. Muslimerna märker nog att det inte bara är kristendomen som hånas, utan det religiösa förhållningssättet generellt. Jag har svarat den socialdemokratiska bloggaren:



Om du har tänkt att Socialdemokraterna ska vinna nästa val genom att kränka kristna och förlöjliga kristendomen, så varsågod! Du kanske rentav kan hjälpa Kd att bita sig fast i riksdagen.

Paulus uppmanade slavägaren Filemon att behandla sin slav Onesimos som son och arvtagare. Slaven fick alltså ärva slavägaren och blev jämbördig med denne. Det finns historiska exempel på slavägare som har handlat så under påverkan av kristendomen. Detta bidrog till avskaffandet av slaveriet i bl.a. Sverige. Kristendomen är mig veterligt den enda religion som har tagit ställning mot slaveriet redan från början.

Eftersom slaveriet var den ekonomiska basen för det romerska imperiet under antiken, kan man tänka sig vilka konsekvenser det fick. Läs Marx!

Jesu revolutionerande insats (om vi håller oss till det politiska) var hans predikan om alla människors lika värde (högaktuellt under riksdagsöppnandet). Teologiskt förklaras detta med att judarna var Guds utvalda folk, som skulle frambära Messias (Jesus) och därför kunde inte (eller rättar sag: fick inte) judar hålla andra judar som slavar. Med Jesu missionsbefallning ”Gå ut och gör alla folkslagen till lärjungar”, så utsträcktes det judiska slavförbudet till hela mänskligheten. Men så länge slaveriet var lönsamt var motståndet mot avskaffandet av slaveriet segt. Det var inte heller någon sinekur att vara en s.k. fri arbetare.

Men med ditt grundfalska förlöjligande av kristendomen får du kristendomen att framstå som positiv till slaveriet. Och även om det inte var din avsikt så underminerar du motståndet mot slaveri och omänskliga arbetsförhållanden. Du driver kristna i armarna på högern, och du förser högern med argument.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0