Löften

Löftet att fullborda föregående inlägg samma dag lyckades jag inte följa. Jag har väl också lovat att skriva mer om biodling, och mer om... Jag hinner helt enkelt inte skriva så mycket på bloggar som förut. Jag har en trogen läsekrets på min blogg, och er vill jag ha kvar.

Syftet med bloggen var från början att rädda det kristna kulturarvet, framförallt våra kyrkor men även det "immateriella" kulturarvet, såsom traditionella gudstjänstformer, predikningar och kyrkomusik. Den som har studerat kyrklig kulturhistoria vet att formen inte bara är ett skal. Utan form skulle det inte finnas några ord, utan bara oartikulerade ljud. Men syftet med bloggen har alltmer blivit att rädda själva trosarvet, den lära som apostlarna mottog från Jesus och sedan lämnade över till kyrkan.

Vad kan man lita på, om vi inte har dessa två: Skriften och traditionen? Vem har givit avfälliga präster mandat att ersätta det kristna trosarvet med sina egna tolkningar? Har Gud ändrat sig?

Kommentarer
Postat av: tant lila

Det kan ju faktiskt finnas en tolkning till. Gud kanske söker nya språkrör för det som har tolkats fel!?

Detta tror jag.

Vad säger du om den möjligheten, mín käre Lars?

2010-09-03 @ 10:09:00
URL: http://www.metrobloggen.se/lilatankar
Postat av: Lars Flemström

Vad betyder re-formation?

2010-09-03 @ 13:00:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0