Ett välplanerat brott är inget sjukdomssymtom

Någon vecka efter Norge-massakern satt jag i en bil och slölyssnade på radion. Plötsligt lyssnade jag till extra noga. Det var någon som pratade om massmördaren Anders Bering Breiviks psykiska tillstånd. Någon sa precis det som jag själv tänkte. Det var nästan som om jag hade formulerat det själv. Därför blev jag ytterst överraskad när jag efter programmet fick veta vem som hade talat.

Det var en person, som jag praktiskt taget aldrig tidigare hade hållit med,  nämligen rättspsykiatriprofessorn Sten Levander. I förrgår hände det igen. Någon som jag tidigare varit ytterst kritisk mot sa precis det som jag själv tänkte. Den här gången var det rättspsykiatrikern Ulf Åsgård, som brukar göra gärningsmannaprofiler åt den svenska polisen.

Levander hade sagt att Breivik var alldeles för välstrukturerad för att vara psykiskt sjuk. Detta är naturligtvis en kraftig kontraindikation mot psykisk sjukdom. Åsgård framhöll att Breivik hade planerat brottet under nio år. Också det en kraftig kontraindikation mot psykisk sjukdom. Åsdgård kommenterade också de norska rättspsykiatrikernas påstående att Breivik har grandiosa vanföreställningar om en muslimsk konspiration mot Europa.

- En väldig massa människor i Europa tror på det, sa Åsgård. Alla kan ju inte vara sjuka.

Svensk psykiatri har lyckligtvis passerat det stadium, då felaktiga politiska åsikter stämplades som sjukdomssymtom. Jimmie Åkesson är inte psykiskt sjuk, trots sina påståenden om ett "muslimhot" i Aftonbladet 19 oktober 2009. Aftonbladets ansvarige utgivare Jan Helin, som tog beslutet att publicera artikeln trots att den enligt honom själv kunde vara åtalbar som hets mot folkgrupp, är säkerligen inte heller psykiskt sjuk.

Den som vill veta hur psykiatrisk tvångsvård använtdes för att tysta oppositionella i Sovjetunionen rekommendras att läsa boken Harald Blomberg: Opposition - en sinnessjukdom? Boken utkom 1980. Intressanta jämförelser görs med den politiska psykiatri som bedrevs även i Sverige vid samma tid, hur man försökte bota politiska "vanföreställningar" hos patienter.

Då var fortfarande gamla nazister, bl.a. ett gäng som flytt från östra delarna av Tyskland, i tjänst som läkare vid svenska mentalsjukhus. Anpasslingar som de var, hade de också säkert stämplat Breivik som sjuk. Det hade de naturligtvis inte gjort hemma i Tyskland före krigsslutet.

Det tillhör inte läkarvetenskapens område att avgöra vilka politiska åsikter som är "korrekta". En läkare kan möjligen höra på sättet att framföra ett politiskt budkskap och se på ansiktsuttrycket hos den som talar, om talaren är sjuk.

Det är ju också ett ganska vanligt klamål, hos patienter som inte vet hur psykiatrisk diagnosticering:

- Läkaren hörde ju inte ens på vad jag sa och ställde dessutom så konstiga frågor, vad klockan är och vilken veckodag det är.

Som en ytterligar kontraindikation mot psykisk sjukdom hos Breivik menade Åsgård att han inte har några hallucinationer.

Breivik sköt verkliga människor, inte inbillade människor som bara fanns i något slags sjukvärld. Han sköt inte vilt omkring sig. Och han sprang inte om gömde sig, inte ens när polisen kom.

I Sverige har vi haft en debatt om psykiska sjukdomar, om vad som verkligen är sjukdomssymtom. Rättspsykiatrin har varit starkt ifrågasatt, och rättspsykiatrikerna har varit delade i två läger. I de debatterna har jag hållit på motståndarna till Sten Levander. Har Levander ändrat åsikt, eller är det bara så att kontraindikationerna mot psykisk sjukdom hos Breivik är så tydliga så att ingen seriös svensk psykiatriker kan nonchalera dem?

Rättspsykiatrisk vård ska vara till för kriminella personer som verkligen är sjuka. Sjukdomsdiagnoser ska inte användas för att tillfredställa allmänhetens behov av förklaringar till ondskan i tillvaron.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0