Publicering av kommentarer

Jag har fått en kommentar, där en namngiven person utpekas som pedofiloffer. Kommentatorn grågar regoriskt "Men NN ska kanske nu, enligt din uppfattning, bli dömd nu. Han är ju inte journalist!" Nej, det kanske han /hon inte är. Det vet jag inget om. Men det är väl journalister som har skrivit om fallet? I så fall ska ansvariga utgivaren straffas, om publiceringen var olaglig. Vilket den sannolikt var. Brottet är i så fall förtal av avliden. För att åtal ska ske måste någon anmäla brottet till åtal.

Det är däremot knappast i normalfallelt någon brott att uppge för en journalist att man har utsatts för ett sexbrott eller annat brott. Det är ju inte uppgiftslämnaren som beslutar om publicering. 

Kommentatorn borde fundera på varför media ytterst sällan publicerar namnen på sexbrottsoffer. Svar: Eftersom det kan vara straffbart som förtal, naturligtvis.

Att media har gjort ett undantag från denna princip i ett enskilt fall, ger inte rätt för vem som helst att ge vidare spridning av namnuppgiften. Personen ifråga kan ju ha ångrat att han / hon (vilket jag antar har skett i detta fall) har givit tillstånd till en tidning att publicera hans /hennes namn.

Därför publierar jag inte kommentaren.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0