Sådärja

Jag har tagit bort inlägget om facklig vetorätt, eftersom jag fått ett påpekande att det inte återgav rättsläget helt korrekt. Facklig vetorätt mot entrepenader och bemanningsföretag finns redan, även om rättsläget beträffande bemanningsföretaget är något oklart. Att en facklig organisation framför sin åsikt som en riktig lagtolkning vid oklart rättsläge finner jag helt naturligt. Så har ju varit fallet med alla bestämmelser inom arbetsrättens område. I vissa fall framgår det hur tydligt som helst av en lagtext hur en rättstvist bör dömas. I andra fall finns det olika möjligheter.

- - -

Den 12 november meddelade jag att jag slutar kommentera på domprostens blogg. Kommentarerna på ett inlägg är nu uppe i 135 st. Jag förstår att domprosten vill slippa modereringen. Om modereringen upphör kan det bli lika otrevligt som det tidvis har varit på hans förra blogg, som var omodererade.

Förutom angreppen mot mig själv från en viss katolik, har jag tröttnat på samma katoliks fixering vid homosexualitet, som han tjatar om även när ämnena handlar om något helt annat. Det är som om han vill inpränta att "Det är bögarnas fel", allting. - Jag är själv inte homosexuell, utan angreppen mot mig motsvarar anklagelserna för snart 80 år dedan mot den del vanliga tyskar för att vara "judevänner".

"Jag var inte med, och vill inte ha några förutfattade meningar om sådant som jag inte har bevittnat. Men vi har en annan situation nu jämfört med när vi diskuterade före beslutet 2009, då det bara var teori, och ingen hade någon egen erfarenhet av hur det är att ingå, och leva i, samkönade äktenskap." Det var så jag skrev. Jag har inte ens tagit ställning för samkönade äktenskap.

Detta fick en man att vittna om att han hade upplevt den helige Andes närvaro när han hade gift sig med sin man i en kyrka. Jag var inte med. Jag har över huvud taget inte varit med vid någon samkönad vigsel. Inte vid någon partnerskapsförrättning med, för den delen.

Naturligtvis tror jag inte att något är sant bara för att någon som var med säger att det är sant. Men med vilken rätt säger man kategoriskt att det är osant? Vad jag reaagerar mot är att vissa personer (främst katoliker och frikyrkliga) ständigt kommer dragandes med homoktenskapen när de ska tala om att Svenska kyrkan är en riktigt dålig kyrka. Precis som när man inom det profana samhället använder ordet "bög" för att beskriva något riktigt dåligt.

Man har då hamnat mycket långt från den teologiska frågan om vilka slags äktenskap som Gud har instiftat - där jag fortfarande tycker att man måste ha rätt att ha olika åsikter.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0