Förärad med eget inlägg - fästmön förfärad.

"Lars Flemströms äras med ett eget inlägg", är rubriken på ett inlägg som just nu ligger bland de fem - sex översta inläggen på portalen www.s-bloggar.se.

Det handlar om media och arbetsgivarens rätt att leda och fördela arbetet även på en tidningsredaktion. Inlägget är uppbyggt kring en kommentar, som jag skrev på en blogg. Det är samme bloggare som har tillfogat sina egna kommentarer till min kommentar. Jag har skrivit ytterligare två kommentarer på samma blogg. Det ena handlar om den legendariske riksdagsledamoten och tidningsägaren Anders Pers (lib), som köpte Vestmanlands Läns Tidning 1898. Som han gjorde till en av Sveriges mest framgångsrika landsortstidningar.

Den andra kommentaren handlar om den intellektuella härdsmälta som tydligen har inträffat på ärevördiga Skytteanum (institutionen för statsvetenskap) vid Uppsala Universitet, sedan 1960-talet, då jag läste om media som poliitisk maktfaktor vid just denna institution. Redan då hade VLT utvecklats till ett skolexempel på ägarkoncentration och åsiktskonformism inom svensk landsortspress.

En av de socialdemokratiska tidningar, som har fallit offer för monopoliseringen inom mediavärlden är Arbetet i Malmö. Av detta s-pressens flaggskepp återstår nu bara en ynklig rest, som passande nog heter Efter arbetet. I denna tidning har signaturen Röde Orm skrivit:

"Själv är jag fortfarande lite historisk materialist. Vill man förklara de våldsamma angreppen på Juholt, måste man fundera över vilka ekonomiska intressen han hotade genom sin försiktiga vänstersväng. Han ifrågasatte privatiseringar, avregleringar och vinster i vården. Han utmanade därmed skumma storbolag som tjänar grova pengar på välfärdsmarknaden. Det gör man inte ostraffat."

Skulle ägarna till dessa bolag bara sitta förnöjsamt och se sina inkomster krympa? Är det en konspirationsteori att man kan köpa sig politiskt inflytande med pengar? Finns inte lobbyister? Förre kd-ledaren Alf Svensson var ärligt uppriktig när han erkände att lobbyisternas makt är så stark så att inga politiker kan undvika att bli påverkad. Detta sedan kd-ledningen fått kritik internt för att man hade varit alltför eftergiven gentemot vinstintressena i vin & spritbranschen.

Fästmön, som nyligen bytt parti från fp till kd, är alldeles förfärad. På sin blogg skriver hon:


"För säkerhets skull vill jag här poängtera att jag inte på något sätt är delaktig eller har någon som helst koppling till L.Flemströms konspiratoriska idéer vad gäller media. Ingen "guilt by association" tack! Risken är att paranoian sprider sig, ser jag!
Kan folk inte alls värdera det de läser?
Kan ingen journalist yttra sig? Eller ser de det som lönlöst?"


Annars kunde det ju vara intressant att granska läkemedelsindustrin, och deras lobbyism. Kan ingen journalist göra det?

En journalist, vars blogg jag verkligen kan rekommendera är Bror Perjus:


http://brorperjus.blogspot.com/2012/01/svenska-dagbladets-politiska-redaktor.html


http://brorperjus.blogspot.com/2012/01/hakan-juholt-fullt-i-klass-med-tage.html

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0