Bensinen har blivit billigare.

Eller skulle jag ha valt "Miljöbilsbluffen" som rubrik? Jag har uppskattat miljöpartiet för småskaligheten och närheten. Att ersätta långa resor och transporter med lokalsamhällen och närprodocerat. Men som detta lancerades när mp var nybildat, dogmatiskt, hade det inte en chans att fungera. Miljöpartisterna var rent pinsamt omedvetna om verkligheten. Apelsiner odlas inte Hälsingland. Järnvägstransporter har höga kostnader initialt, men låga undervägskostnader. Samma gäller energiförbrukningen. Järnvägen är ett transportmedel som överbryggar de långa avstånden, så att vi t.ex. kan importera billiga livsmedel utan att de blir dyrare än lokalproducerade. Men varför inte en mix: importerade apelsiner och närproducerade morötter?

På samma sätt en mix mellan stora och små företag. Sorskalig kärnkraft och småskalig ved ur den egna skogen (om man äger en sådan). Jobbet på promenadavstånd (eller lokalbussavstånd) och sommarnöjet en dagsresa bort, med tåg eller bil. Detta är en ideologi, som mp och den genomkommersialiserade miljörörelsen har svikit. Storskalig vindkraft förfular landskapet utan att ge säker tillgång till billig energi.

Kommer du ihåg när "miljöbilar" (vanliga bensinbilar) var skattebefriade under de fem första åren. Det skulle locka till nybilsköp. Nu är dessa bilar ute på begagnatmarknaden, och ägarna straffbeskattas om miljöbusar. Men den, som inte har råd att köpa en splitterny bil, har ju bara det som finns på begagnatmarknaden att välja mellan.

I ett TV-inslag häromkvällen berättades att nya bilar idag har så låg bränsleförbrukning, jämfört med de bilar som var nya för 5 år sedan, så att bensinkostnaden har sjunkit rejält för den som byter bil ofta, och alltså köper en ny bil vart 5:e år eller oftare. När ägaren till en "miljöbil", som har 5 år på nacken betalar 9.85 kr /mil för bensinen, betalar nybilsägaren 7.58 kr /mil.

Nybilsägaren betalar alltså lika mycket för bensinen per mil med dagens höga bensinpriser som om miljöbilsägaren hade betalat 11, 67 kr /lit för bensinen. (Hoppas jag räknat rätt!) Man kan alltså tala om en kraftig bensinkostnadssäkning för nybilsägaren.

Miljöbilsägaren står däremot där med sin långa näsa.

Men inte nog med detta. Fordonsskatterna har ändrats från viktklasser till utsläppsklasser, vilket gör att miljöbilsägarna får betala högre fordonsskatt.

Det handlar ju helt klart om en övervältring av miljönotan från de rika till de fattiga. Miljö- och klimattjafset används som en murbräcka mot solidariteten. Fattigpensionärernas mopedbränsle kostar nu mer än hälften av nybilsägarnas bensinkostnad.

"Personbilar som är av fordonsår 2006 eller senare samt personbilar som uppfyller kraven för miljöklass 2005, miljöklass el och miljöklass hybrid, beskattas utifrån hur mycket koldioxid (CO2) de släpper ut. Fordonsskatten beräknas på utsläppsvärdet vid blandad körning."

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordonsskatt/Hur-bestams-skattens-storlek/

Varför inte beräkna fordonsskatten på fordonsägarens inkomst i stället? Ju lägre inkomst, desto högre skatt! Kläm åt miljöbusarna! Och miljöbusar är ju alla som inte har tillräckligt hög inkomst för att köpa sig fria från alla miljöavgifterna.

Ska bli intressant att se vilka busslinjer på landsbygden som kommer att dras in när mp har förhandlat färdigt med s (eller c har förhandlat färdigt med m) om prissänkningar på de dyraste biljettpriserna i kollektivtrafiken i hopp om att nybilsägarna ska börja åka kollektivt.

Börjar inte alla dessa prismanipulationer, som inte har något socialt syfte, att likna rena sovjetkommunismen, där konsumentpriserna inte hade minsta samband med produktionskostnaderna?

Detta är följden av att vi har en genokommersialiserad miljörörelse.

Elcerifikaten på kärnkraften borde användas till att förbättra kärnkraftsäkerheten i stället för till subventioner till den olönsamma vindkraften!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0