Fel om skilsmässor

Om jag får en kommentar med ett påpekande om ett sakfel, så lägger jag ut kommentaren, förutsatt att påpekandet är rätt i sak. Jag förbehåller mig rätten att kontrollera det. Jag förbehåller mig rätten att bestämma vilka kommentarer som ska publiceras, och publicerar som regel inte personpåhopp o dyl. Jag uppmanar alla som vill kommentera att göra det på bloggen, i anslutning till inlägget.

På andra vägar har jag nu fått ett påpekande, som lyder: "Det du skriver om skilsmässor är fel.
Det är minst sex månaders betänketid så fort det finns barn under 16 år, även om parterna är överens.
Sedan är det inte så att det liksom bara blir en skilsmässa efter sex månader för man måste på nytt lämna in papper då för att fullfölja."

Jag har kontrollerat detta med lagtexten, och konstaterar att påpekandet är rätt i sak. Jag borde naturligtvis ha kontrollerat detta innan jag skrev inlägget. Det brukar jag göra, och ber om ursäkt för mitt lilla slarv. Men jag anser också att det gör ingen större skillnad för sakfrågan i inlägget. Det är t.ex. inte förbjudet att leva tillsammans med sin nya (tvegifte i praktiken) innan betänketiden löpt ut.

Samma person har också skrivit: "Subkulturer finns redan i allra högsta grad i Sverige. Flytta ut i storstädernas områden så får du se! Vad kallar du det annars om inte för subkulturer?"

På det svarar jag att jag inte har förnekat att det finns subkulturer i Sverige. Det är ett fenomen som ska motverkas med lämpliga medel i de fall, då fenomenet subkulturer leder till allvarlig splittring och segregation i samhället. Förekomsten av subkulturer är dock inte alltid av ondo, och då ska subkulturerna inte bekämpas. Det vore ett allvarligt kulturellt förtryck. Även svenskar, som flyttar utomlands vill väl behålla sin kultur? Och värjer sig mot att bli tvångsassimilerade.

Kan i detta sammanhang nämna att ordföranden i Riksdagens justitieutskott Morgan Johansson, s, lovar krafttag mot det s.k. hedersförtrycket bland invandrare, och har presenterat en mängd konkreta förslag. Jag förmodar att det inte råder några motsättningar mellan "de rödgröna" och allianspartierna i den frågan. Jag hoppas på ett konstruktivt samarbete i den frågan mellan det svenska samhället, enskilda invandrare, invandrarföreningar och de religiösa samfund, som är verksamma bland invandrarna, och då i synnerhet de muslimska församlingarna.

Därför är det fel att, som Uppdrag Granskning nu har gjort, att skapa missförstånd och fördomar om islam, inte minst därför att detta kan föda misstroende och misstänksamhet mot det svenska samhället bland muslimer.

Slutligen har samma person påpekat att Skolverket har rätt att bestämma vad som ska finnas, respektive inte finnas inom skolans ram, och att det finns många aktiviteter av icke-religiös natur i våra kyrkor. Det kan i princip vara riktigt. Men hur stora befogenheter Skolverket har att bestämma över enskilda skolor känner jag inte till.

Jag misstänker att de religionsfientliga byråkraterna på Skolverket försöker ta sig lite större befogenheter än vad de egentligen har. Varför citerar man inte Europakonventionen om mänskliga rättigheter art. 9  rakt av? I stället smyger man in sina egna tolkningar om "negativ religionsfrihet". Någon sådan finns inte direkt uttalad i konventionen.

Skolan har ingen rätt att inskränka rätten för någon, vare sig präster eller andra religiösa ledare, lärare eller  elever i kyrkor, moskéer eller andra helgedomar. Förbud för präster att uttala välsignelsen och förbud för besökare i en kyrka att be, är en helt oacceptabel inskräkning av de rättigheter som anges i konventionen art 9. Själv gör jag alltid korstecknet när jag går in eller ut ur en kyrka. Det kommer jag att göra även om det skulle råka vara skolavslutning i kyrkan. Skolverkets religionspolis får väl komma att gripa mig. Det skulle bli som i Iran eller Saudiarabien, med den skillnaden att den svenska religionspolisen kommer att jaga alla troende.

Välsignelsen är en ensidig handling, som den som blir välgsingad inte behöver delta i, eller besvara, lika oskyldigt som "Ha en bra dag".

Det är dessutom ett faktum att muslimer anser sig tro på Gamla Testamentets och Nya Testamentets Gud. Det är bland oss kristna, inte muslimerna, som det råder delade meningar huruvida judar, kristna och muslimer tror på samma Gud, eller på olika gudar. Det är därför möjligt att utforma enstaka kristna gudstjänster och andakter, så att muslimer kan delta.

Skolverkets elefantinhopp riskerar däremot att förvärra den etniska och splittringen mellan svenskar med olika etnsisk och religiös bakgrund. Precis det som är skolans uppgift att motverka. Låt rektor och föräldrar bestämma var man ska avslutningen, om man accepterar eller inte accepterar de villkor, som ställs av det religiösa samfund, i vars helgedom avslutningen avses hållas!

Präster: Vägra rätta er efter förbud att välsigna alla dem som besöker era kyrkor!

Imamer och rabbiner: Gör er plikt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0