Saknas: Flygflottilj på Ostkusten (eller: till minne av F13).

 
"I samband med att det svenska invasionsförsvaret avvecklades tillsammans med ett stort antal förband, används flygplatsen sedan slutet av 1990-talet som upplag för utrangerad militär materiel i väntan på försäljning, någonting som setts som tveksamt ur miljösynpunkt. Fortifikationsverket hade dock planer på att avveckla området under 2009."
 
 
Detalj av Karlsborgs fästning. F 6 låg på andra sidan den enorma fästningsanläggningen, som tog 90 år att bygga.
 
 
I föregående inlägg har jag skrivit något om min värnpliktstjänstgöring i en av det svenska Flygvapnets stridsledningscentraler, djupt nere i berget. Anläggningen är idag helt igenbommad  Redan då sa man att bergtaket inte skulle hålla för en direktträff med en atombomb. Men risken för en direktträff ansågs inte särskilt stor på grund av det starka basförsvar som fanns runtomkring. Även Sverige har numera stridsledningsflygplan. Man kan tvivla på att de någonsin befinner sig i luften. De skulle inte vara svåra att skjuta ner.
 
Jag tror att vilken terrorist som helst skulle klara det.
 
Då hade vi hög beredskap. Men vi gick inte upp mot allting som rörde sig i luften. Inte mot det svenska inrikesflyget. Men vi följde det hela tiden, och kontrollerade att det inte avvek från den uppgjorda färdplanen. Om ett trafikflyg hade kapats, och avvikit det minsta från färdplanen, hade man fått eskort av jaktflyget inom några minuter Det förvånar mig att inget av de amerikanska trafikflygplan som kapades den 11 september fick sällskap av militärflyget. Tre träffade sina mål och ett störtade på en åker, sedan passagerare hade övermannat kaparna.
 
Hade något liknande kunnat hända i Sverige under kalla kriget. Nej, det tror jag inte. Det är förstås ett fruktansvärt beslut att skjuta ner ett fullsatt passagerarflygplan, men alla tecken fanns ju att maskinerna var kapade, och det borde ha varit möjligt att tvinga dem ur kurs, så att de inte krockade med skyskraporna. Tänk också på privatflygaren, som helt oanmäld lyckades flyga från Västtyskland, och genom tre kommunistländer för att slutligen landa på Röda Torget i Moskva.
 
Det är en konstig avtrubbning hos dem, som ansvarar för sina länders säkerhet. Priset tas ju ändå av Sveriges regering. Inte ens föranmälda hot reagerar vi på. Priset i dumhet tas av denne moderata riksdagsman, som menar att försumligheten att skicka upp svenskt flyg berodde på att Försvarsmakten vill pressa pengar av regeringen. Vilket påminner om en del s-politikers reaktioner på ubåtsjakterna under 1980-talet. Bortsett från U 137, som råkade köra upp på ett grund i Karlskrona skärgård, vet fortfarande inte om de "möjliga ubåtarna verkligen var ubåtar.
 
Men nog behövs pengar för att övervaka Östersjön. Och tid. Den dåvarande socialdemokratiska regeringen föreslog 1991 att flygflottiljen F13 i Norrköping skulle läggas ner, och F 6 i Karlsborg behållas. De, som ville behålla F 13 varnade för att det skulle ta nästan 10 minuter längre tid att komma ut till Gotland. Det moderatledda regering, som tillträdde efter valet samma år beslöt att både F 13 och F 6 skull läggas ner, vilket verkställdes 30 juni 1994.
 
Så hänförd över kommunismens fall var tydligen moderaterna, så att de trodde /tror att det största militära hotet mot Sverige kommer från Danmark, att döma av lokaliseringen av de tre kvarvarande flygflottiljerna.
 
Sanningen är att idag finns ingen militär flygbas vid den svenska ostkusten mellan Luleå och Ronneby.  F 7 mellan Lidköping och Vänersborg och F 17 i Ronneby är de flygbaser, som ligger närmast Gotland. Det svenska försvaret har längre insatstider, om någon fått för sig att ockupera Gotland än vad som är tillåtet för den civila räddningstjänsten.. Lika långa flygtider är det till Stockholm.
 
Flera riksdagsledamöter krävde idag under förmiddagen att Flygvapnet ska ha ständig  incidentberedskap, dygnet runt under årets alla dagar. Det vore bortkastade pengar. Har det över huvud taget funnits någon intelligent tanke bakom avveckingen av försvaret? Nedskalat och mer effektivt, sas det.
 
 
 
.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0