Medan timmarna skrida

 
 
Jag väntar vid min stockeld medan timmarna
skrida,
medan stjärnorna vandra och nätterna .
Jag väntar en kvinna från färdvägar vida
den käraste, den käraste med ögon blå.
 
Dan Andersson är den författare som berör mig allra mest. Det är naturligtvis hans dikter som berör. De återger han tankar och känslor under många timmar av skogsarbete.
 
Erfarenheterna  från det hårda dagliga slitet blir grund för hans först utgivna verk, Kolarhistorier (1914).  Motivvärlden är densamma i Kolvaktarens visorr (1915).  Här träder Dan Andersson fram som pionjär inom den svenska arbetarlitteraturen.  Också i hans övriga verk – noveller, romaner och dikter – är det de utstötta,  fattiga, av livet hunsade som ställs i brännpunkten för ofta febriga och  lidelsefulla skildringar.I diktsamlingen Svarta ballader (1917) skimrar de  mörka dikterna av längtan till ett ogripbart bortom; en längtan som utgör ett  genomgående stråk i Dan Anderssons diktning, (Litteraturbankens författarpresentation)
 
Så önskar jag mina bloggläsare, som blivit fler de senaste månaderna, och mig själv ett bättre 2015,
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0