Pippi-skandal nu även i England

Jag hade nog lite fel ändå om Pippi Långstrumps pappa. Jag trodde att han var något slags stamhövding i Afrika. Men han var ju faktiskt negerkung i Söderhavet. Men inte var detta rasism, utan snarare en ögonblicksbild av hur svenska barn idealiserade allting utanför Sverige, när utlandsresor fortfarande var sällsynta. Allting var ju större, bättre och finare än i ett Sverige på gränsen mellan fattigsamhälle och välfärdsstat.
 
Ska nu även denna bild, drömmar om en bättre värld tas ifrån oss och släpas i smutsen? Jag minns Tåget till Timbuktu, som var ännu en barnbok, som kittlande fantasin. Timbuktu är en stad i det afrikanska landet Mali. Boken byggde på legenden om stadens enorma riketdom förr i tiden. Och visst var Timbuktu en rik handelsstad, där guld och slavar bytte ägare. (Men så vitt jag nu kan minnas stod inte ett ord i boken om någon slavhandel).
 
En engelsk konstnär har gjort en riktig pippi-tavla. Ett gäng stora svarta fåglar pekar med sina vassa vingspetsar på en liten svart fågel än bit bort. En mycket uttrycksfull bild av mobbning. Konstnärens avsikt var mycket riktigt att protestera mot rasismen. Men det tycker inte stadens kulturnämnd, som har bestämt att konsverket inte får visas, eftersom motivet har bedömts vara rasistiskt. Det är inte bara den svenska kultureliten som har fått pippi!
 
Nu tror jag inte att varje röst på SD i det senaste valet var en röst för något som SD står för, utan snarare en protest mot kulturförtrycket. Man har visat sin protest genom att rösta på det som denna elit avskyr allra mest. Fiendes fiende. .
 
 
.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0