Prostituerades skyddshelgon

 
 
 
Ett bildbevis? Bilden av ett mord. Lucia, som hon avbildas i länder, där man fortfarande ber till helgon.
 
Med anledning av diverse "förnyares" försök med en manlig eller könsneutral Lucia 2014 publicerade jag på nytt ett inlägg som jag skrev 2012 under rubrik Den värsta synden Nypubliceringen under rubrik Lucias hårfärg och kön.Till nypubliceringen har det kommit två kommentarer, den senaste idag. "Min" version av Lucia-legenden har de inte hört, däremot att Lucia själv stack ut sina ögon och skickade dem till "friaren".
 
Bigotteriet vet inga gränser. Hon skickade sina ögon till "friaren", när hon med all sannolikhet vägrade ha sex med denne, som hon ingått ett påtvingat äktenskap med. Hon hade lovat Kristus att vara hans brud, d.v.s att inte (frivilligt) ha sex med någon jordisk man. Vartill hon genom äktenskapet med den jordiska mannen skulle vara tvungen att dyrka hans gudar, enlligt gällande lag i det fortfarande hedniska romerska rikett.
 
Varifrån jag fått "min" version minns jag inte, men det kan ha varit från den officiella katolska helgonkalendern, som jag då nyligen hade skaffat. Men inlägget var ett personligt debattinlägg med kritik mot både den kyrkliga sexualfientlighet, som hunnit bli "tradition" under flera hundra år, och den nyhedendom och synkretism, som vunnit insteg i Svenska kyrkan under senare tid.
 
Så här skrev jag, och året var 2010, året då de teologiska debatterna mest handlade om sexuella synder: "I det nutida Sverige firas Sankta Lucia nästan som en hednisk gudinne-väsen på dagen för midvinterblotet enligt den gamla tideräkningen. Och att döma av den nutida debatten verkar vissa kristna, som annars är noga med att följa traditionen, tro att den synd som Lucia faktiskt valde - för att slippa synda mot första budet - är den värsta av alla synder. Förvisso ber de inte till avgudar och förvisso protesterar de mot synkretiska böner till olika gudar i svenska kyrkor. Men ganska lågmält. Har kristenheten fokuserat för mycket på "fel synd", och glömt den värsta synden?"
 
Att "Du skall inga andra gudar hava jämte mig" är det första av tio guds bud visar att synd mot det budet (avgudadyrkan) av både judar och kristna har uppfattats som den västa av alla synder. Och alltså inte någon sexuell synd. Att slippa synda mot första budet var också den vanligaste orsaken till att kristna under de första århundradena valde döden. Till skillnad mot andra martyrer dömdes inte Lucia till döden, utan till påtvingad prostituition. Men hon mördades på väg till bordellen med ett svärd genom halsen (vilket är ett vanligt Lucia-motiv i Sydeuropa) sedan hennes mördare stuckit ut hennes ögon. Varför tillbes hon även som de prostituerades skyddshelgon?
 
Jag finner denna version den mest sannolika och ursprungliga av alla Lucia-legender. Historievetenskaplig forksningsmetodik, var kanske det ämne som jag tillgodogjorde mig bäst under mina universitetsstudier. "Min" version av Lucia-legenden stämmer bäst med vad vi vet om allmän historia, kyrkohistoria och religiösa och juridiska förhållanden i början av 300-talet. Kvinnor blev inte martyrer och helgon för att de stack ut sina ögon av sexuell åtrå till någon jordisk "friare".
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0