Vad ska hon nu irritera sig ¨på?

En sak som intresserar mig, är problemen med kyrsivering och styckeindelning på den här bloggen. Jag har chansat länge nog på att det ska rättas till, utan något påpekande från mig. Somliga människor verkar ha ett behov av att bli irriterade. Hon hade högtidligt proklamerat bloggförbud ett tag framöver, men den pausen vara i bara fyra dagar. Irritationsmomentet var som vanligt den där prästbloggen. Nu har bloggaren (prästen) själv proklamerat bloggpaus på oblestämd tid. Orsaken lär vara någon döing inte ville vara lik i en kyrka där ett homopar hade vigts. Detta påminner om en diskussion på den här bloggen när den var nystartat. Det var innan jag gav upp. Jag pläderade då för att Katolska kyrkan i Sveriges skulle ta ansvar för medeltidskyrkorna, som vissa katoliker brukar anklaga Gustav Vasa för att ha stulit. De påstått bestulna hörde genast av sig. De ville varken ta ekonomiskt ansvar för kyrkorna eller använda dem. Motivering: Man kan inte fira nattvarden i en kyrka, där ett homopar har gift sig. Detta är precis vad som har hänt i Skara domkyrka. Vilket dock inte har hindrat biskopen i Sveriges katolska stift att fira mässa i Skara domkyrka under Skara stifts 1000-årsjubileum. Jag hade tänkt delta i firandet av 1000-årsjubiléet, men gjorde det inte eftersom stiftets egen biskop, Åke Bonnier, ine skulle hålla i nattvarden. Att åka dit och se en massa katoliker få nattvarden, hade jag ingen lust med. Är man inte medlem i Katolska kyrkan, får man nämligen inte ta emot nattvrarden av katolska präster. För övrigt gillar jag inte Skara domkyrka på grund av de stora avgudastatyer som står där, fullt synliga, och vaktar ingången till Soopska gravkoret. Den begravde är den svenska fältherren Soop, som hade varit ner i Tyskland tillsammans med Gustav II Adolf och bekrigat katolikerna där. En avgudadyrkare! Så nu får hon väl irrirera sig på mig i stället. Men det har hon redan gjort. Bl.a. ska jag ha beskyllt henne för att inte kunna läsa innantill. Genom själva detta påstående har hon bevisat att det kan hon inte. Annars är hon rätt humoristisk. Men förstår hon verkligen det själv. Hon undrade om den som inte vill stå lik innen i kyrkan skulle stå ut med sällskapet på kyrkogården. Ja, det kan man undra inte minst med tanke på dem som är begravda på Lilla Malma kyrkogård. På en oansenlig liten plåtskylt står "Stråtrövaren Hjert, offentligen avrättad 18 maj 1876.för mord " Med honom har jag delat nattvard många gånger. Tro't eller ej. Men under en diskussion om vad som händer med överblivet konskrerat nattvardsvin, avslöjade kurkoherden att hon brukade hälla ut det på kyrkogården alldeles utanför sakristian. Och vem är begravd där, tro? Och jag har ju den tron att i nattvarden förenas både levande och döda. Som missdådare fick Hjert inte begravas i vigd jord, utan begravdes utanför kyrkogården, enligt vad som då fortfarande gällde. Men genom att kyrkogården senare utvidgades hamnade han ändå i vigd jord. De, som inte fick begravas i vigd jord, brukade begravas alldeles utanför kyrkogårdarna i hopp om att Gud skulle förbarma sig över dem, trots männinskors stadgar. Så slutade Amerika-resan, som var syftet med rånmordet på de plats som idag kallas Mordgrind. Nu kan hon irriteras sig på att jag har tagit nattvarden tillsammans med en mördare men inte tillsammans med henne. Alltid något att irritera sig på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0