Ännu en professor säger ifrån

Det är professor Arvid Carlsson, som själv fick nobelpriset i medicin år 2000, som kräver storstädning. Alla, som på något sätt har varit inblandade i skandalen måste fråntas möjligheten att påverka valen av nobelpristagare framöver. Carlsson säger att det måste vara något  sjukt med hela systemet. I föregående inlägg har jag skrivit om hur man har använt nobelprisen i just medicin för att driva igenom beslut, som har vållat många människor ett oerhört lidande, i Sveriges riksdag. Varför har ingen, professor eller annan läkare, sagt något under hela tiden?
 
Som jag skrev i mitt näst sista inlägg fick den forskningschef vid ett svensk läkemedelsföretag, som vållade åtta - nio patienters död i början av 1990-talet, något slags kontrakt med Karolinska institutet. Det s.k. läkemedlet förbjöds slutligen av EU:s läkemedelskommitte, och alltså inte av det svenska Läkemedelsverket. Alla svenskar,, som visste eller borde ha vetat, teg.
 
Här kan du läsa om intervjun med professor Arvid Carlsson: http://www.svt.se/nyheter/inrikes/nobelpristagaren-hela-ki-styrelsen-maste-avga
 
Nobelförsamlingen vid Karolinska Institutet utgöres av 50 professorer (Hur många professorer finns vid KI?), som samtliga har rekryterats bland KI:s egna professorer.
 
Som jag skrev i mitt förra inlägg, borde uppgiften att utse nobelpristagare i medicin, överlåtas på Vetenskapsakademin, som borde göra en bredare rekrytering av sakkunniga för den uppgiften.
 
Jag vet inte om det är juridiskt möjligt att ändra i Nobels testamente, som uttryckligen säger att KI ska utse medicinristagare. Men om KI läggs ner, som jag föreslår, måste ju någon annan instans utse medicinpristagare. Som den "dödens köpman" som han var, kan Alfred Nobel ha brustit i omdöme, när han gav uppdraget till ett institut, som börjat som en militär verksamhet.
 
Karolinska Institet är visserligen inte uppkallat efter Karl den tolfte, utan efter en senare kung Karl. Men det yttersta syftet med militär verksamhet, inte heller för sjukvården i krig, är inte att rädda enskilda människoliv, utan något ännu "ädlare". Den mentaliteten verkar sitta "i väggarna" på KI.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0