Bussolyckan

Jag har själv varit med om en liknande olycka på en liknande väg genom ett liknande landskap i Norrlands inland. Vid den här årstiden och samma väderlek. Jag var ensam i bilen och körde med normal fart. Plötsligt var det som om en jättehand tog tag i bilen och kastade den mot ett broräcke, som den att döma av skadorna på bilen hade träffat i nästan rät vinkel. Totalt ur kurs, alltså. Därför tittade jag på bilderna från bussolyckan, och ser att bussen just hade passerat ett skogsslut på höger sida och kommit ut i ett parti med bara enstaka träd längs en sjö. I båda fallen fanns alltså ett vattendrag vid sidan av vägen, där det hände.
 
Jag var själv helt oskadd och motorn gick fortfarande, så att jag kunde fortsätta färden. Bottenplattan på bilen var emellertid knäckt och bildade en vinkel. Jag fortsatte att köra med bilen i väntan på reparation av bottenplattan, men efter några dagar havererade motorn. Något liknande kan alltså ha hänt med bussen, med skillnad att det inte fanns något broräcke på platsen. Ett tjälskott eller en isfläck, kan ha fått bussen ur kurs, och den har vält när föraren försökt räta upp den i körriktningen. Vad är tjälskott? Det är stora stenar i vägbanan, vilka lyfts uppåt av isbildning under stenen. När resten av vägunderbyggnaden är mjuk och varm p.g.a. tjällossningen är tjälskotten hårda och kalla. Tidigt på morgonen eller förmiddagen kan dessutom dimma från en sjö ge ett helt annat lokalt klimat än på angränsande vägsträckor bara några meter bort.
 
Trots att jag var helt oskadd, kom denna olycka, som ju medförde att jag inte längre hade någon bil. att helt förändra mitt liv för all framtid. Det är lätt att döma andra som totalt misslyckade, när man vet så lite om dem. En liknande olycka och flera döda. Blev jag chockad? Inte som jag själv har uppfattat det. Men motorhaveriet blev droppen.Det var så mycket annat, som jag måste göra då, och inte orkade ta itu med. Från den dagen var jag sjukskriven under lång tid framöver. Nu kan jag känna mig lättad för att slippa skuldkänslor för andras död.
 
Tillägg:
 
Jag har naturligtvis inte fantiserat om orsaken till bussolyckan. Men det finns inget som tyder på att föraren har somnat vid ratten eller har drabbats av en hjärtinfarkt. I så fall hade ju bussen kört ner i diket, eller i varje fall kommit utanför asfaltkanten med minst ett hjul på höger sida. Att döma av bilderna från olycksplatsen, har bussen vält med alla hjulen kvar på vägbanan. Dessutom har haverikommissionen redan i ett tidigt skede bestämt att vägen ska vara avstängd tills en teknisk undersökning av själva vägen har gjorts. Det har dessutom skett en annan svår bussolycka på nästan samma plats för några år sedan. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0