Hade det varit okej om poliserna hade skjutit rätt person?

En av kvällstidningarna hade idag rubriken Jagade våldsmannen satt redan inlåst, när Eric, 20, sköts ihjäl.
 
Jag har ställt frågan: Hade det varit okej om poliserna hade skjutit rätt person? Det är ju rent livsfarligt, när skjutvilda poliser springer omkring och skjuter ihjäl fel person. Vem som helst kan ju komma i vägen. När en hög polischef i Stockholm säger att det beror på hur man beter sig. Vi har just haft "Europride" i Stockholm, med en massa människor som har betett sig "avvikande". 
 
Två av poliserna var nyutbildade, med mindre än ett år i yrket. Får de lära sig sånt här i polisutbidlningen. Att de har rätt att döda? Jag misstänker det. Men man har inte rätt att döda ens om man tror att man har det. Det tyder ju snarare på uppsåtligt mord.
 
Som jag skrev i förra inlägget är det helt fel av åklagaren att inleda en utredning om tjänstefel. Den som ska utredas för tjänstefel är åklagaren själv och den höga polischefen. De skjutvilda poliserna bör utredas för mord, alternativt dråp. Jag dömer ingen för att jag skriver detta. Det åligger åklagaren i en mordutredning att beakta om det var en nödvärnssituation. Men tills detta är bevisat, måste huvudmisstanken vara mord eller dråp. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0