Ryska vattenbombaren Be-200 slår det mesta i klassen

 
Den här bilden är unik, eftersom den visar en vattenbombare av typ Be-200 på en flygplats i Californien, USA. Den amerikanska myndighheten för bekämpning av skogsbränder hade hört om otroliga insatser mot skogsbränder i Ryssland och åkt tlll fabriken i Ryssland och blivit hänförda. Problemet var inte att få exporttillstånd från den ryska staten, men väl att få importtillstånd från den amerikanka staten. Enbart handläggningen av begäran beräknaes ta flera år. Hur det har gått, vet jag inte, men dom verkar fortfarane sakna fungerande bransflyg i Californien.
 
Ryssland har haft stora problem med skogbränder, eftersom lanet har ett ectremt kontinentalklimat (unngeför som verige denna sommar) Jag har sett en tjock gul smog, som förmörkade solen, svepa in över Vättern.Det var en ryssk skog öster om Moskva som brann. Ryssarna har inte dragit sig för stora kostnader för att gå bukt med skogsbränderna, och har uppebarligen mycket att lära Sverige. Man inte bara släcker, utan förebygger också. Och har därför börjat fylla igen diken och bäckar, för att regnvattnet ska stanna i markerna. 
 
I Sverige fortsätter man att riva dammar, tömma jöar och sänka grundvattnet. Helt enligt ett EU-direktiv och med tillstånd från de svenska länstyrelserna, med Mp som pådrivande.m Allting är ju koldioxidens fel, enligt "vetenskapen"  som belönas med nya forskningsanslag för sina politiskt korrekta forsknigsressultat. Läs tex vad forskarna i "Stokholmsinitiativet", som är en grup forskare med motaatta åsikter, anser.
 
Jag har tidigare skrivit om den ryska jättehelikoptern Mi 26, världens största,  som bland sina många användningsområden även kan användas för bekämpning av skogsbränder. Ryssarna har förstått att det inte  behöver kosta så mycket att ha en hög beredskap om det finns alteernativ anv'ändning, när det inte brinner.Brandbekämpningsflyg av samma typ som de italienska testadess i Sverige 1995. Men de svenska sstatsmakteerna tycket att inkösriset var för högt. Detta är sedan dess en politisk dogm i Sverige.
 
Vid dessa tester skulle det fortfarande dröja dryg tre år, innan ett Be-200-pllan lyfte för första gången. Det är ett mulipurpose-flygplan, som tillverkas av en fabrik, om är speciliserad på utveckling och tillverkning av sjöflygplan, .d.v.s. fkygpan sin kan starta och landa på vatten, samt suga upp vatten genom att svepa fram över vattenytan, ungefär som en snabbgåene båt.
 
Kapaciteten är 12.000 liter vatten (d.v.s nästan dubbelt så mycket som de italienska maskinerna), som fylls på  under 14 sekunder, medan plaet sveper fram över en c.s. 660 m lång sjösträcka.med ett vattendjup på minst 2 meter. Sverige har många sjöar, där detta är möjligt. Start och landning på vatten kräver en 1000 m lång sjösträcka. Start och landning på ett flygfä'lt på land kräver en banlängd på 700 m, vilket är sensationellt lite för ett så pass stort och snabbt flygplan.
 
Detta innebär att ett Be 200-plan, som är stationerat på flygplatsen i Sveg, som har en banlängd på 1,7 km (uppmätt av mig på kartan)  skulle kunna påbörja vattenbombning av en skogsbrand var som helst i Serige inom en dryg timme efter larm. Hastigheten vid ren förflyttning är över 700 km/h, vilket motsvarar en flygtid till Aten på c:a 4 timmar. När de italienska vattenbombarna behövdes i Grekland fanns de i norra Serige, i trakterna kring Sveg, och kunde inte komma till undsättning samma dygn som det började brinna i semesterorterna utanör Aten.

Be-200 är alltså ett multipurposeflygplan, som kan landa på både mark och vatten och kan användas till allt möjligt, när det inte brinner, även ren passagerartrafik, och kan då ta ombord lika mänga passagerare som en stor turistbuss. Mitt öfrsta inlägg i det här ämnet hade rubriken "Småskaligt i väst, storskaligt i öst"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0