Att missförstå

När jag har kritiserat förslag till tvångskonvertering av invandrare, och t.om. asylsökande (som kanske kommer att få avslag på sina ansökningar) till svenskar så är det själfallet tvånget som jag kritiserar. Och inte att någon av egen fri vilja vill bli svensk. Jag tar bestämt avstånd från uttalandet från riksdagens andre vice talman att inte ens svenska samer är svenskar. Det är avskyvärt och en skam för Sverige att en sådan person är talman. Desssutom är han ju inte själv svensk, om man ska applicera hans egna svenskhetskriterier på honom själv..Han uppför sig osvenskt, uttalar sig osvenskt och har inte vuxit upp i något av de ursprungliga svenska landskapen.
 
För mig är det en självklarhet att ingen ska tvingas byta etnisk identitet mot sin vilja. Men ej heller hindras att göra detta, om han /hon så vill. Jag kan bara inte förstå varför asylsökande ska tvingas lära sig svenska och mot sin vilja  göras om till svenskar innan de ens har fått uppehållstillstånd. Men om de själva vill bli "etniska svenskar" och sedan får avslag på sina asylansökningar, men vill fortsätta att leva som svenskar i exempelvis Afghanistan, så får de väl göra det för mig. Men jag tror inte att det underlättar livet i Afgahnistan.
 
Det här har ingenting att göra med frågan hur många invandrare Sverige kan ta emot. Jag har skrivit förut att de, som har fått´uppehållstillstånd i vårt land, deras mänskliga rättigheter ska respekteras fullt ut.
 
Det har heller inget att göra med kravet att alla, som vistas i vårt land, ska följa svensk lag. Men det förutsätter att lagarna inte strider mot de internationella konventioner, som Sverige har åtagit sig att följa, om mänskliga rättigheter. 
 
Det finns ett EU-direktiv från slutet av 1990-talet om nationella minoriteter. Det handlar om minoriteter, som har bott i ett EU-land sedan urminnes tider, bl.a samerna. De har speciella rättigheter till språk. kultur och sitt traditionella sätt att försörja sig (renskötslel), som inte är självklara för nyinvandrade minoriteter. e
 
Huruvida en person av judisk börd uppfattar sig som enbart jue, enbart svensk eller både jude och svensk, är upp till honom själv att avgöra. Det ska ingen myndighet, ej heller riksdagen avgöra, och defintivit ingen som genom representerar riksdagen genom ett talmansuppdrag.
 
Men det var ju förstås bra att vi fick ett klart ba anesked hur SD_s partiprogram ska tolkas. när detsamma säger att man är svensk om man uppfattas som svensk av sig själv och andra. Vilka andra? Någon myndighet för rasbestämning av invånarna i Sverige?
 
I oktober 2014 skrev jag ett inlägg på denna blogg i samma ämne. Inlägget kan sökas via spalten till höger 

Sveriges riksdag har skämt ut Sverige genom sitt talmansval

 
.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0