Ensamkommande unga män, familjeåterförening och permanenta uppehållstillstånd, del 1.

Mitt förra inlägg handlade om socialdemokrternas nya migrationspolitik i fjorton punkter.. Jag hade lite problem med tekniken, men hoppas att det framgick var som är partiets förslag (rak stil) och mina egna kommentarer (kursiv stil), Det betyder givetvis inte att jag är motståndare till partiledningens förslag, men anser att de bör förtydligas och kompletteras med minst en ytterligare punkt: Återvändandeprogram för personer med tilllfälliga uppehållstillsånd, vars tilllstånd har löpt ut. Stefan Löfvén har själv sagt i den efterföljande allmänna debatten att tillfälliga uppehållstillstånd ska vara regel. Men jag tycker att det borde ha tagits med i fjortonpunkts-programmet, som i så fall hade omfattat femton punkter i ursprungligt skick. (Sexton punkter om även förslaget om åtrvändandeprogram hade tagits med). 
 
Man borde kanske också precisera vad som händer, när de tillfälliga tillstånden har löpt ut, men förhållandena i hemlandet fortfarande är så dåliga, att flyktingarna inte kan återvända hem.Mitt förslag är att tillstånden i så fall ska förlängas med ytterligare en period om högst tre år. Jag har härmed inte sagt att någon ska leva i Sverige hela livet med flera gånger förlängda tillfälliga tillstånd. Efter hur många förlängningar ett tillfällligt uppehållstillstånd ska omvandlas till ett permanent uppehållstillstånd, vill jag låta vara osagt. Det beror på många faktorer. Men det måste naturligtvis vara efter ansökan av den enskilde.
 
Den socialdemokratiska partiledningen är otydlig med vilken avsikten är med de tillfälliga tillstånden. Avsikten måste rimligtvis vara att flyktingen ska återvända hem, när tillstånden har löpt ut, om det inte finns särskilda skäl för en förlängning.  Moderaterna och de överiga borgerliga är däremot tydliga, men på fel sätt. Alla ska integreras i det svenska samhället.  Längst går Annie Lööf, c, som vill att asylsökande ska tvångsintegeras redan innan de fått beslut, bifall eller avslag på sina asylansökningar. De kommer ju därigenom att invaggas i tron att deras ansökningar kommer att bifallas, att bara några formaliteter återstår. 
 
Sverige är som ett hotell, där nya gäster hela  tiden flyttar in, men ingen flyttar ut. Så ka Sverige är som ett hotell, där nya gäster hela  tiden flyttar in, men ingen flyttar ut. Så kan det inte fortsätta. Resultatet kan bara bli att det är fullt, så att behövande inte kan få ett tillfällig n det inte fortsätta. Resultatet kan bara bli att det är fullt, så att behövande inte kan få ett tillfälligt skydd, när de bäst behöver det. Jag vill inte ge mig in i diskussionen om hur många flyktingar Sverige kan ta emot. Hur många gäster som kan bo på ett hotell under ett år, eller under tio år, beror ju på hur länge varje gäst bor i genomsnitt. 
 
Meningen med asylsystemet internationellt kan ju inte vara att byta folkslag i vissa länder genom att ge en minoritet ett skydd, som de inte (längre) behöver.. Utan att i stället ge alla behövande skydd, i flyktingläger i närområdet, och längre bort om och när det inte finns plats längre i närområdet. Ett land som Sverige måste därför ha en stor ledig mottagskapacitet. Vi ska inte kasta ut dem, som redan har fått permanenta uppehållstillstånd, därför att nya grupper har större behov av skydd i Sverige.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0