Let the show go on!

Det berättas att ett par arkeologer hade funnit en dittills okänd grav i Jerusalem, nära Golgata. I graven låg kvarlevorna efter en reslig man på nästan 1,90. Hans blonda hårsvall var bevarat. Hans händer och fötter var genomborrade. Intill låg en bit papyrus.

"Vad skulle vi göra? Vi hade mutat de romerska vakterna och rövat bort kroppen, men lyckades inte få liv i honom. " Så vi hittade på att han hade uppstått från de döda, och fick många anhängare.  Vi har försökt dölja denna grav så gott vi kunnat. Om någon hittar denna krav, ber vi honom att noga tänka igenom vad det kan leda till om han avslöjar fyndet. Maria, hans mor, har just farit till himlen. Hans lärjunge Petrus, som numera är biskop i Rom."

Arkeologerna var skakade. Den ena sa till den andra:

- Var denne man verkligen en jude? Han liknar mer Jesus-bilderna i våra nutida kyrkor. Kanske han var en korsriddare från Nordeuropa.

- Han kan omöjligen ha varit en korsriddare, svarade den andra arkeologen. De kom tusen år senare. Vi har ju just daterat graven till år 59 efter Kristus. Och du, biskopen av Rom, är det inte påven? Som dessutom kallas Petri efterträdare.

Arkeologerna sökte upp den israeliska kulturministern, som såg till att de fick audiens hos påven. Så de åkte till Rom och berättade om sitt fynd. Påven sammankallade sina kardinaler.

- Jag måste nu ta ett ofelbart beslut som kommer att gälla för all framtid, sa påven. Vi måste lägga ner kyrkan. Håll tyst om detta tills jag offentliggör det.  Först måste jag häva exkommuniceringen av någon stolle i Sverige, som har förnekat att Jesus var Guds son, som har dött på korset för våra synders skull. 

Men snart började det läcka ut att något hade hänt. Ingenting var sig likt i Vatikanen längre. Påven fick ett nervöst sammabrott, när han skulle celebrera nattvarden. Efter någon vecka möttes av en slump USA:s president och Usama bin Laden på Roms flygplats. 'De delade en taxi ut till 'Vatikanen, och rusade in till påven. USA:s president kramade nervöst bin Ladens hand.

- Det har redan börjat läcka ut, så presidenten. Banker går omkull och bilindustrin är i kris. Wilkerson har profeterat om detta. Det blir bara värre och värre.

- Ni får inte lägga ner hela Katolska kyrkan, varnade bin Laden. Hur ska jag då kunna skrämma mina anhängare med nya korståg?

Snart var det en strid ström av statsmän, biskopar och frikyrkopastorer till Vatikanen. Till slut kom Sveriges ärkebiskop och varnade för en ny istid. Klimatfrågan!

- Äsch, de där gamla sagorna om jungfrufödsel och uppståndelse från de döda har vi ändå inte trott på, på länge, sa ärkebiskopen. Vi tror på honom.

- Vem? Påven såg sig omkring. Menar ni han, som jag hävde exkommuniceringen för?

- Nej, inte han, svarade ärkebiskopen. Hans man, den nye gudens profet!

PÅven sammankallade kardinalerna på nytt. Det var mycket högtidligt, en massa ceremonier. Påven skulle strax uttala sitt ofelbara beslut, det som skulle gälla som dogm i Katolska kyrkan för all framtid. Förutsatt att Katolska kyrkan skulle få en framtid, och inte bli nedlagd. En ung, nervös präst tappade rökelsekaret i golvet. 'En irriterad tystand uppstod. Påven glömde bort vad han skulle säga, det har världen aldrig fått veta. Var det kanske ett gudomligt ingripande.

- Let the  show go on sa, påven och började plocka med sina manuskript.

En rådig kardinal, som fattade att det som påven just hade sagt inte var vad påven tänkt säga, rusade fram och slet åt sig manuskripten.

- TV och radio och google och youtube är här, väste kardinalen. Hela världen har hört ers helighets absolut ofelbara beslut. Man kan bara inte lägga ner Katolska kyrkan. Det förstår ju alla. Den svenska ärkebiskopen får åka hem och uppmana den där profeten att starta en ny religion. För även om vi har trott fel ända sedan Petrus blev den första biskopen av Rom, så är det en ny religion som han  har hittat på.

Och så är det förstås. Och det går inte att tömma en 2000-årig religion på sitt traditionella inndehåll, och använda samma kyrkolorganisation för att sprida en ny religion.

Efterskrift:
bin Laden blev störste aktieägare i den amerikanska bilindustrin, som räddades. Den sista Saaben, som tillverkades, skänktes till påven. Obama och bin Laden fick dela på Nobels fredspris. Gardell fick Nobels litteraturpris. Kyrkomötet beslöt att Svenska kyrkan skulle byta religion. David Wilkerson profeterade att Sverige skulle hemsökas av en ny istid och fick rätt.

Förklaring

I berättelsen ovan misslyckades påven med sin föresats att lägga ner Katolska kyrkan, sedan nya arkeologiska fynd visat att kristendomen är en falsk religion. Det har förstås aldrig hänt. Syftet med berättelsen är att besvara frågan vad en religion är. Vad händer, om det visar sig att vi har trott fel hela tiden? Kommer vi då att börja tro på en ny Gud och en ny Jesus?
-

Tolkningsföreträde

Så här i slutspurten på bokrean, har jag inhandlat tre böcker för det sammanlagda prset 83 kr. Noterade att det tydligen redan är rea på Gardells bok. Men jag köpte den inte. Hade inte sjunkit i pris tillräckligt. Varför ska jag, som inte får någon lön (ekonomiskt) för mitt skrivande hjälpa en lögnare att tjäna kosing? Och varför köpa skräplitteratur, när det finns bra litteratur?

Men det fanns ett blädderexemplar av Gardells bok. Så nu har jag läst den. Inte hela, men tillräckligt. Jag har ju fått kritik (på en annan blogg) för att jag enligt påstående har "fördömt" Gardell. Det har jag visst inte. Men jag konstaterar, efter att ha läst brottstycken av hans bok, att Gardell inte har samma religion som jag. I tidskriften Trots allt är Gardell fräck i mun. Han påstår att en högerkristen fundamentalistisk falang har skaffat sig tolkningsföreträde.

En av de reaböcker, som jag köpte, var Bertil Gärtners *De kallar oss kristna", vilket syftar på första gången den benämningen användes om Jesu anhängare. Kyrkans uppgift är att bevara och föra vidare deras tro, att ge dem "tolkningsföreträde".

Jag vet inte om 'Gardell kallar sig kristen. Hans anhängare menar att han är det, och att vi som har haft fel under 2000 år har att lära oss.

Tur att det finns goda människor också!

Den uppburna amatörteologen Jonas Gardell har skrivit i sin bok bl.a. att en Gud som sorterar människor och inte låter alla komma till himlen är som Hitler.  Maria och Karin (båda är präster) funderar på om det ändå inte måste finnas dubbla utgångar, så att människan själv får välja.

Vi lär tyvärr inte få veta vilka som har kommit till himlen, innan vi själva eventuellt kommer dit.

Det vore väl bra om det funnes flera gudar (eller "gudsbilder") så att vi kan välja den gud ("gudsbild") som är mest likgiltig för vårt syndande?


Gardells resonemang förutsätter att människan är Guds skapare, i stället för tvärtom, och att vi alla skapar våra personliga gudar, som säger mer om oss själva än om guden själv.


Och det är ju en bekväm plattform för att fördöma och dehumanisera andra, och inte minst oss som tror på en enda Gud, Gamla och Nya Testamentets Gud, som har skapat allting, inte minst denna värld som under innevarande tidsålder är full med jordbävningar, översvämningar, mord och våld.


Den som tror på en sådan Gud, måste vara en verkligt usel människa, "en högerkristen fundamentalism." Det är väl tur att vi har Jonas Gardell, en god människa, som motvikt!


Pontius Pilatus fråga är lika aktuell idag som någonsin.

 

Jesus inför Pontius Pilatus, som inom kort kommer att begå världshistoriens mest kända justitiemord. Pilatus ställer den avgörande frågan, men inväntar inte svaret innan han dömer Jesus till döden. Vad frågade han? Läs inlägget!



I den senaste Beck-filmen demoniseras en grupp som kallas "högerkristna".

När vuxna inte kan skilja mellan fiction och verklighet, kan man inte kräva att barn ska göra det. Alltså ökar det mycket grova våldet, som utövas av mycket unga personer. Nu har trendnissarna inom mediavärlden konstruerat ett nytt monster, "högerkristna" som alla får slå på. Om man tittar historiskt så har monstren först varit "utlänningar", sedan "bögar", och just nu "psyksjuka". Men vi står sannolikt just nu i skarven mellan två massmediala monstertyper, när man börjat ifrågasätta om "psyksjuka" riksmonstret Tomas Quick verkligen har betått alla morden. Nu är det så att de de värsta diskriminerarna är anti-ödiskriminerarna själva, och i synnerhet journalistkåren, som bokstavligen försörjer sig på princiepn "Den enes död, den andres bröd." Men även filmskapare och andra som försörjer sig på att dehumanisera grupper av människor.


Det är iofs sant att mycket ondska finns bland kristna, men hade de varit mindre onda om de inte hade varit kristna? Nej, för att journalisterna och kultureliten ska kunna försörja sig på sina alster, måste någon köpa deras altster, och detta kräver att de demonisear grupper av människor.


Och homosexuella kullturelitister, som Elisabet Ohlsson-Wallin och Jonas Gardell, är inga undantag. Vilka konstsalonger hade köpt in Ohlsson-Wallins "In hate we trust" om hon inte hade demoniserat Åke Green och skändat en Svk-kyrka med Hitlerhälsningar, som skulle föreställa normalt frikyrkligt beteende?


Det är helt enkelt så att förföljarna söker sina offer. Först var det "utlänningarna", sedan "bögarna", därefter de "psyksjuka" och nu håller det på att bli de "högerkristna". Det finns två slag av hatbrottslingar. Dels de rent kriminella, som struntar i om de riskerar straff, och dels de salongsfihiga och välanpassade, som söker offer de kan hetsa mot utan att riskera straff. Och detta gör de under förevändning för att skydda de tidigare offren för deras egen hets.


Men inte var det tidningsläsarna som stod i första ledet i hetsen mot gårdagens offer? Det var journalisterna själva som ledde kampanjerna. Nu skyller de if¨rån sig. Kravet att homvigslar ska förrättas i kyrkan är en u-sväng.

Marknaden för opinionsbildning är liten i Sverige. Det finns bara plats för en åsikt i taget. När man, som jag, har uppnått en viss ålder har så många "sanningar" passerat revy, så att man har slutat att anpassa sig till den senaste "sanningen".


I den kristna religionen finns de eviga sanningarna. Om Guds ord inte står över "historiens vingslag" är kristendomen en falsk religion. Vår förståelse av bibelordet må vara färgat av tiden, men bibelordet i sig är tidlöst. Pontius Pilatus är pardoxalat nog den som formulerade den avgörande frågan:

"Vad är sanning?"

Ännu denna dag finns det människor, som anser sig vara kristna, men trots det inte tror att det finns någon tidlös sanning, oberoende av historiens växlingar.


Isbrytare

Påven är orubblig i sitt kondommotstånd. Siffror från afrikanska länder visar att hiv ökar när kondomförsäljningen ökar. Vad blev det för resultat av att de svenska landstingen delade ut kondomer på krogarna?

Visserligen händer det att personer, som träffas på krogen, har sex efteråt. Men alla har det inte. Det behövs isbrytare. Det är inte som på landstingens egna personalfester.. Landstingens budskap var ju ganska genomskinligt: "Ni har ju ändå sex" och "Låt inte aidsfobin avskräcka". Landstingens krogaktion var en reklamkupp av RFSU som är landets största kondomsäljare. Ett kommersiellt jippo, som ökade risken för en aids-epidemi även i Sverige. Hur ska vårdcentralkaoset klara det. Det skrämmande med landstingens isbrytaraktion på krogarna är att den avslöjar hur dålig beredskapen mot epidemier är hos svenska sjukvårdstjänstemän.

Påven är däremot tydlig. Han har säkert koll på läget på sexfronten. Han har ju 800.000 öron runtom i världen. De öronen sitter på alla katolska präster,. som folk biktar sina synder för. Detta kompenserar övernog bristen på personlig erfarenhet av sex. Påven känner säkert till kondompropagandans funktion som isbrytare.

Katolska kyrkan i Sverige är däremot inte tydlig. En katolsk läkare skriver på sin blogg att katolsk sjukvårdspersonal i Afrika distribuerar kondomer samt att Katolska kyrkan är på väg mot en mer "nyanserad" syn på kondomer. Och i Sverige skriver den katolska biskopen artiklar ihop med ateister och sakramentsförnekare och ber riksdagen att ta ifrån de religiösa samfunden deras vigselrätt. Tror biskop Arborelius verkligen att en sådan avsakramentalisering av äktenskapet skulle öka den äktenskapliga troheten, eller är han bara ute efter att skada Svenska kyrkan?

Gardells "teologi" - en slutprodukt av den frikyrkliga sekterismen

 Stort ska det vara!




Det är klart orättvist. Jag är en minst lika bra amatörteolog som Gardell. Ingen har givit mig en domkyrka som arena.  Det är ren diskriminering hur höga potentater  gör skillnad på folk och folk.


Men det märkte jag redan när jag var med i kd. Frimickllarna är mer värda. Gardell med sin baptistbakgrund. Har ofta funderat på detta, att många frikyrkliga (fastän de inte säger det öppet) tror på en genetiskt ärrftlig frälsning. Ateister med frikyrkobakgrund hyllas som auktoriteter på kristen tro.


Vad lär man sig egentligen i frikyrkorna? Sociala koder till ekonomisk framgång. Det är skam att samma vänskapskorruption öppnar dörrar i Svenska kyrkan också.


Var har Gardell lärt sig att ifrågasätta den traditionella bibeltolkningen, kyrkans tradition, läroämbetet, och så vidare?

Av ekumeniska skäl har jag undvikit att skirva om detfrikyrkliga avfallet, och jag vill inte dra alla frikyrkliga över en kam. Om det hade varit för 50 år sedan, hade Svenska kyrkan analyserat, skrivit böcker och satt igång en motkampanj. Vi borde kanske vänta tills Gardell står på toppen av berömmelse, innan vi slår till mot piedistalen.


För snart 50 år sedan utgavs - på Svenska kyrkans eget bokförlag - Rickahrsons lilla skrift "Hur uppstod de klassiska dogmerna?", som i första kapitlet slår fast:

1. Kristendomen är inte en filosofisk lära i stil med konfucianismen och andra vishetsläror.

2. Kristendomen är en historisk religion. Det varomom Bibeln berättar, har verkligen hänt.

3. Jesu lära är inte bara "Jesu lära" utan dessuom Jesu lära om sig själv, vem han är.

Det skulle jag tala om, om jag fick en domkyrka som plattform. De som har domkyrkor som plattformar borde tala om det.!

- -
Gardell har inte fått katolska domkyrkan som plattform. Han har inte ens gjort anspråk. Om Katolska kyrkan i Sverige hade varit lika stor som Svenska kyrkan, hade Gardell struntat i "den lutherska sekten" (som Svk hade varit om 76 % av svenska folket hade varit katoliker) och turnerat i katolska kyrkor i stället. Så vad säger Gardells framfart egentligen om Svenska kyrkan?


Och vad säger egentligen den s.k. karismatiska förnyelsen i Katolska kyrkan egentligen om de liturigiska nyordningarna i katolska kyrkan, när man måste importera ett nytt "sakrament" från en sakramentsförnekande frikyrka inom den baptisktiska "traditionen"?


Om man inte tar emot Jesus i nattvarden, söker man andliga upplevelser på annat sätt.! Och Gardell är alltså uppväxt i baptistyrkan. Det är där han har lärt sig att förneka den traditionella bibelförståelsen och att läsa Biblen på egen hand. Men inte duger baptistkyrkorna som plattform! Nej, stort ska det vara!


Kroppslösa varelser

Bilden i föregående inlägg är en gammal målning "Sårad ängel". Bilden symboliserar det sjuka barnets himmelsfärd.

Föregående inlägg har rubriken "oliv". Läsaren har säkert räknat ut att jag inte syfter på olivträdets frukter, utan att vissa former av mänskligt liv,  enligt Statens medicinsk-etiska råd, är o-liv. På samma sätt som vissa växter är ogräs,  vissa djur är odjur och vissa påståenden är osanningar. En intressant detalj är att osanningar är icke-sanningar. Men år odjur verkligen icke-djur? Nej, de är snarare oönskade djur.

Vad doktorerna Barbro Westerholm och Hugo Lagerkrantz och de övriga ledamöterna i Statens medicinsk-etiska råd än må säga så kan inte en mänsklig varelse ha biologiskt liv som inte är mänskligt liv! Medicinsk-etiska rådets funderingar kring människolivet är verkligen antika, för att inte säga forntida. Var det inte Aristoteles som talade om en växtsjäl (biologiskt liv), en kvnnosjäl (omänskligt liv) och en manssjäl (mänskligt liv)? Visserligen upprörs den svenska ankdammen just nu av att foster med "fel kön" aborteras, men visst handlar det om Aristoteles uppdelning av olika grader av mänskligt liv hos mänskliga varelser!.

Jag frågade också vilka personer som har mänskligt liv, men inte biologiskt liv. Rätt svar är: de avlidnas andar!
För övörigt defnieras ordet ande av Nordisk Familjebok som kroppslös varelse.

Att det även finns onda andrar fick vi lära oss av gårdagens predikan. Detta ställer förstås frågan hur politiskt okorrekt som Svenska kyrkan kan tillåtas vara. Jag frågade försynt kyrkoherden om hon inte var rädd att bli anmäld till domkapitelet för att ha spridit gammaldags vidskepelse, att det finns en djävul, o.s.v. Men hon svarade med att hänvisa till kyrkans agenda, som har belutats högt upp i kyrko-hierarkin. Denna söndag skulle den skyldige, djävulen - som ju är en kroppslös ande - hängas ut. Nu måste Wejryd göra någpt! Djävulen avksaffades redan 1915 av Dagens Nyheter, som bestämmer vilka åsikter som är politiskt korrekta i Sverige. Och svenska kyrkan ska ju vara politiskt korrekt, eller? Ingemar Hedenius rensade bort de sista resterna av vidskeplig reliositet under 1950-talet.

Och så händer detta. Svenska kyrkan tror fortfarande att det finns kroppslösa varelser.

Oliv

 

Under veckoslutet har vi fått lära oss att det är skillnad mellan biologiskt liv och mänsklig liv. Ingen kristen blogg (som jag hittills sett) har reagerat mot denna okristliga åtskillnad. Vilka är de som har mänskligt liv, men inte biologiskt liv? Rätt svar belönas med en chans till evigt liv. Kan det då finnas mänskliga varelser som har biologiskt liv men inte mänsligt liv?

Angående kd

Jag har i cirka tio års tid varit medlem i kd. Efter halva tiden flyttade jag till ett annat län. Under de första fem åren fick jag inte ett enda uppdrag i partiet, men fick dock en förklaring tíll detta: "Är du fortfarande medlem? Dom brukar gå ur efter ett år." Jag blev alltså dragen över samma kam som andra som inte är frimicklar. Jag fick också vid ett tillfälle kommentaren "Vadå, går du i kyrkan?" Jag blev alltså dragen över samma kam som alla andra som inte går i centralortens pingskyrka. För det första har jag aldrig varit medlem i pingskyrkan och för det andra bodde jag inte i centralorten. Jag gick ganska ofta i min kommundels pingstkyrka.

Under den andra hälften av tiden blev jag konstant utfryst, mobbad och osynliggjord av kd-avdelningen i den nya hemkommunen. Det tog särskilt hårt eftersom det var en ny kommun. Jag har aldrig fått någon tydlig förklaring till detta, men mobbningen kunde ta sig rätt så bisarra uttryck, exempelvis att jag tilltalades som om de trodde att jag deltog i en viss dagverksamhet för utvecklingsstörda. När jag deltog i en ekumenisk verksamhet hände det flera gånger att en person, som tidigare varit kd:s förstanamn och pastor i en friförsamling, ställde en radio med skrällande frireligiös musik mellan mig och de övriga i lokalen, för att de inte skulle ha kontakt med mig. Jag stod ut under ungefär 2,5 år, innan jag började brytas ner av den ständiga utfrysningen.

När jag klagade hos Svenska kyrkan, som var medfinansiär till verksamheten, tilltalades jag som om jag mobbades på grund av homosexualitet. Jag misstänker, men vet inte säkert, att mobbningen berodde på den felaktiga misstanken att jag skulle vara homosexuell. Det florer en mängd grova sociala fördomar i det berörda kd-distriktet mot människor som avviker det allra minst från den frikyrkliga präkighetsnormen. Tidigare förekom svår förföljelse mot s.k. tattare och zigenare i det s.k. bibelbältet i länet. .

Under våren 2006, alltså före senaste valet, ställde jag ett ultimatum till distriktsstyrelsen för kd,. med krav att osynliggörandet skulle upphöra. Distriktsstyrelsen försökte fegt skjuta frågan till efter valet, så att mobbningen och utfrysningen skulle kunna fortsätta. Jag utlöste ulltimatumet knappt en månad före valet. Jag har alltså dessförinnan inte gjort någonting för att skada partiet. Att jag efter tio år av osynliggörande och fem år av direkt mobbning kritiserat partiet under valrörelsen, har sedan använts som argument av kd i det fortsatta förtalet., I en radiodebatt ett halvår efter valet satt kd:s nuvarande landstingsråd och skröt med att jag inte haft "någon ingång" i partiet.

Någon från kd, och det är inte svårt att räkna ut vem, har ringt till sd:s partisekreterare och spridit ut förtal, att jag skulle ha ett kriminellt eller liknande asocialt förflutet. Vilket jag inte har. Det är ganska så anmärkningsvärt att kd hjälper sd att kränka någons mänskliga rättigheter. Må vara av hämndbegär för att jag har uppfattats ha stött socialdemokraterna i valrörelsen. Jag har alltå gått ut offentligt med kritik mot kd under några få veckor före valet, och visst har det gynnat socialdemokraterna. Men kanske också andra borgerliga partier. I jämförelse mellan kd och sd vet jag bara en person i sd som är mer främlingsfientlig än detta kd-distrikt. Och han är kd-distriktets lille gunstling, med den rätta frireligiösa familjebakgrunden.  

Det är riktigt att jag har uppfattat, och det gör jag fortfarande, sd som ett mindre främlingsfientligt parti än detta kd-distrikt. Som parti är sd splittrat mellan dem som älskar Sverige, och dem som hatar invandrare, och det kan man bli lurad av. Sd styrs av sitt Skåne-distrikt, som har sina historiska rötter  i den skånska separatismen. Partinamnet *Sverige*-demokraterna är alltså ganska missvisande. Mer passande vore väl Skåne-fascisterna. Man kan inte dra alla sd-are över en kam. Måtte inte rasisterna komma in i riksdagen!

Valfusk
Mobbning genom utfrysning och osynliggörande verkar vara satt i system på alla nivåer i kd. Ta fallet Lennart Sacrédeus. Han var en av partiets officiella toppkandidater inför EU-valet 2005, .men någon hade plockat bort hans kampanjmaterial från valstugan. Jag frågade vem som hade gjort det. En en person sa att det var han. Vem är du, frågade jag. Han svarade Hans-Gunnar Frebran, med betoning på efternamnet, som om det gav honom rätt att sabotera Sacrédeus kampanj. Ingen av de övriga valarbetarna hade något att säga. Han påstod att distriktsstyrelsen beslutat att inte stödja 'Sascrédeus. Det visade sig vara lögn.  Dagen efter var Sacrédeus kampanjmaterial också bortplockat. Jag var då alldeles för lojal mot partiet att ens tänka tanken att det var valfusk. Men att en enskild partimedlem försöker manipulera valresultatet genom att gömma kampanjmaterial, osynliggöra en av partiets officiella kandidager, är naturligtvis valfusk. Att jag kommit på den nuvarande landshövdingsgemålen med detta kan ha legat mig i fatet hos distriktsstyrelsen,. när jag klagade på mobbningen i lokalavdelningen.

Dödshjälpsdebatten
Under de senaste dagarna har jag deltagit i dödshjälpsdebatten på en annan blogg, Där framgår varför jag ville bli sjukvårdspolitiker.  http://karinlangstromvinge.blogspot.com/2009/03/orattfardig-immunitet-i-sjukvarden.html
Av mina kommentarer framgår varför jag ville bli sjukvårdspolitiker. Jag ville speciellt bevaka patienrätts- och patientsäkerhetsfrågorna. Jag misstänker att kd har motarbetat detta p.g.a kd:s inblandning i de kommersiella interessena sjukvården. Vid mina två första läkarbesök efter flyttningen blev jag mycket oförskämt bemött av läkaren, som bl.a. talade illa om min far som han säkerligen aldrig har träffat, eller ens hört talas om.. Denne läkare satt med en flera decimeter hög pappersbunt, och hittade inte min journal. Han tilltalade mig trots att jag var 50 år äldre som en sjuttonårig knarkare som just hade myckat från behandlingshemmet. Vid denna tid söket en professor försökspersoner till ett medicinexperimnent, som han inte fått tillstånd till från universitetets etiska kommitté. Som partimedlem klagade jag hos kd:s landstingsråd, som frustade och skrattade och var fullständigt oseriös.

När man inte får byta vårdcentral, har man att välja mellan en oseriös läkare och ingen vård alls. Detta fick till följd att jag under flera år har varit kraftigt fel- (både över- och under-) medicinerad ör mitt höga blodtryck. När jag äntligen träffade en annan läkare misstänkte hon att jag behövde en pace-maker. Men det visade sig alltså bero på felaktig medicinering. Under åren har flera läkare slutat vid vårdcentralen, i protest mot dåliga arbetsförhållanden och strider mellan olika personalgrupper. Under senaste året har framkommit att läkare inte får hjälp med att ta fram journaler inför patientbesök. Kd kunde alltså ha slagit larm om missförhållandena redan för sju år sedan, men kd verkar utgå från att läkare alltid har rätt och patienter alltid har fel. 

Det finns mycket ouppklarat i detta. Fanns det ett samband mellan kd-lokalavdelningens beteende och mitt klagomål mot vårdcentralen? Berodde läkarens oseriösa beteende enbart på förväxling med någon annan patient, då han inte hittade min journal, eller sökte han försöksperson till det otillåtna medicintestet? En annan f.d. landstingspolitiker arbetar som lobbyist åt forskargruppen ifråga, och dess uppbakare läkemedelsindustrin.

Mina inlägg i dödshjälpsdebatten har kretsat kring risken att patienter offras för forskningen, och sedan kan man skylla på att patienterna varit naturligit döende och blivit hjälpta till en "värdig död". Kd vill gärna framstå som partiet som motsätter sig dödshjälp, men gör ju samtidigt en uppdelning i aktiv och passiv dödshjälp och undgår då rättssäkerhetsfrågorna kring den "passiva" dödshjälp som redan är rutin i svensk sjukvård.

Endast religiösa samfund och idella föreningar bör ha vigselrätt.

  1. De borgerliga vigselförrättarna avskaffas.
  2. Vigselrätt ges till religiösa samfund och vissa ideella föreningar.
  3. Vigselförrättare förordnas av Kammarkollegium efter förslag från samfund och föreningar som har vigselrätt.
  4. Uppgiften att förordna vigselförrättare kan delegeras ftill samfund och föreningar som har vigselrätt.
  5. Samfund som har ett tydligt prästämbete får besluta att prästvigning medför automatisk vigselrätt.
  6. Inget samfund eller förening eller enskild vigselförrättare ska vara tvungen att viga.



           - borde ha egen vigselrätt?

    Skulle det lösa problemen för Svenska kyrkan om RFSL fick egen vigselrätt? Präster som verkligen känner, och känner starkt, för samkönade vigslar skulle kunna ha dubbla uppdrag som vigselförrättare - för både Svk och RFSL. Trycket på Svenska kyrkan som helhet att viga samkönat skulle kanske minska?


I tidigare inlägg (Klicka på kategorin Vigsel och äktenskap) har jag skrivit att vigsleförrättningen inte uppfyller de kriterier, som man kan ställa upp för att något ska kallas myndighetsutövning. I stället är vigselförrättningen myndighetsutövning per definition. En FN-konvention, som egentligen har till syfte att förhindra tvångsäktenskap och äktenskap mellan minderåriga, har i Sverige tolkats så att vigselförrättaren ska vara en myndighet, en representant för staten (dock bara under självs vigselakten). Jag ifrågasätter denna tolkning, att konventionen kräver att vigselförättaren ska vara en myndighet.


Det kanske räcker att vigselförrättaren har fått sin behörighet från en myndighet och står under myndighetens tillsyn, och alltså är en "legal auktoritet". Det kan man vara utan att vara en myndighet. Legitimerade läkare, som arbetar i privat sjukvård, är otivivelaktigt "legala auktoriteter". De har ju fått sin läkarlegitimation av en myndighet och står under myndighets tillsyn.


Jag konstaterar vidare att myndighetsutövning kan - med stöd av särskild lag - delegeras till privata rättssubjekt (t ex ett aktiebolag, ett trossamfund, en ideell förening eller en privatperson). Ett exempel på sådan delegering till ett privat rättssubjekt är den tillsyn av advokater, som utförs av Sveriges advokatsamfund. Man kan tänka sig att både förordnandet och tillsynen av vigselförrättare skulle kunna delegeras till religiösa samfund och ideella föreningar.


För närvarande förordnas privatpersoner till borgerliga vigselförrättare av länsstyrelserna. Religiösa vigelförrättare, med undantag för präster i Svenska kyrkan, förordnas av Kammarkollegium, som är en statlig myndighet. Lagfarna domare (d.v.s. domare med domarexamen) samt präster i Svenska kyrkan har behörighet att vara vigselförrättare utan något särskilt förordnande. Behörigheten att förrätta vigslar följar automatiskt med behörigheten att vara domare eller präst.


Dessa automatiska behörigheter för lagfarna domare och Svk-präster har avskaffats i förslaget till könsneutral äktenskapsbalk. Att domarna fråntas vigselrätten är ett steg i rätt riktning, om vi vill avskaffa statens vigselrätt. Att prästerna fråntas den automatiska vigselrätten är däremot ett steg i fel riktning, och kommer att ge Kammarkollegium onödigt merarbete. I stället borde så mycket som möjligt av Kammarkollegiums uppgifter delegeras till samfunden - inte bara Svenska kyrkan.


Förslaget att avskaffa den automatiska behörigheten som vigselförrättare för Svk-präster har motiverats med likställighet mellan Svenska kyrkan och frikyrkosamfunden. Detta är rent trams. . En sekt med några tiotal medlemmar kan inte likställas med Svenska kyrkan . Ska då Svenska kyrkan sänkas till samma nivå?  Å andra sidan finns inget, som hindrar t. ex Katolska kyrkan att - trots sin relativa litenhet i Sverige - att bli likställd. Den viktigaste förutsättningen för likställighet med Svenska kyrkan är att man har ett tydligt prästämbete, att det inte råder någon tvekanom vem som är präst, samt att det finns en instans som har tillsyn över prästerna.


Jag föreslår följande:


  • De borgerliga vigselförrättare, som utses av länsstyrelserna avskaffas. 

  • All statlig myndighetsutövning beträffande förordnande och tillsyn av vigselförrättare koncentreras till Kammarkollegium, som dock får rätt att delegera en del av denna myndighetsutövning till religiösa samfund och ideella föreningar som har vigselrätt..

  •  Vigselrätt får ges endast till religiösa samfund och ideella föreningar för ett filosofiskt eller liknande syfte, eller har till uppgift att främja en viss livsstil eller tillvarata minoriters rättigheter*. De samfund eller föreningar som får vigselrätt, ska uppfylla krav på stabilitet och varaktighet.
  • Vigselförrättare förordnas av Kammarkollegium efter förslag från samfund och föreningar som har vigselrätt. Kammarkollegium utövar tillsyn över de vigselförrättare som man har förordnat.

  • Samma person ska kunna vara vigselförrttare åt mer än en uppdragsgivare, förutsatt att samtliga berörda uppdragsgivare tillåter det.

  •  Kammarkollegium får rätt att delegera uppgiften att förordna vigselförrättare och utöva tillsyn över dessa till samfund och föreningar som har vigselrätt. Eftersom dessa båda uppgifter är myndighetsutövning, ska samfund och föreningar som mottar sådan delegering ha en särskild instans för dessa uppgifter (såsom domkapitlen i Svenska kyrkan).
  • Religiösa samfund som  1) har rätt att förordna och utöva tillsyn över sina vigfselförrättare och  2) har ett tydligt prästämbete (eller liknande) får besluta att prästviging (eller motsvarande handling) skall medföra automatisk behörighet som vigselförrättare. Behörigheten som vigselförrättare ska gälla under samma tid som personen har behörighet att vara präst i samfundet (som regel på livstid).

  • Ingen vigselförrättare, alltså ej heller de "ideella" ska vara tvungen att viga någon**.

  • Både religiösa samfund och ideella föreningar ska ha rätt att utfärda egna föreskrifter för vigselförrättningarna, inkl vilka par som får vigas av samfundets eller föreningens vigselförrättare***.  Detta även om dessa föreskrifter avviker från lag - förutsatt att de inte står i direkt strid med lag,.

 ________________________


*) Exempelvis förbundet Humanisterna och RFSL (Riksförbundet för sexuellt likaberättigande).


**) Eftersom även ideella föreingar ska få vigselrätt, enligt mitt förslag, är det ytterst osannolikt att den situationen uppstår att inte en enda vigselförrättare vill viga ett par, som har laglig rätt att ingå äktenskap. Skulle det ändå finnas risk för sådana situationer, kan det lösas genom att lagmannen i varje domstol är skyldig att viga.


***) Exempelvis att de som ska vigas delar samfundets eller föreningens religiösa eller filosofiska övertygelse.
- Exempelvis får förbundet Humanisterna rätt att vägra viga någon som tror att äktenskapet är instiftat av Gud.
- Ett religiöst samfund som tror att äktenskapet år oupplösligt har rätt att vägra vigas skiljda.
- RFSL ska naturligtvis ha rätt att även viga hetero-par, men har rätt att vägra viga exempelvis den som inte delar RFSL:s syn
  på sexuellt likaberättigande, eller som på något annat sätt motarbetar RFSL:s syfte.


Problem och diskussion

Om både religiösa samfund och ideella föreningar får vigselrätt behöver - trots att ingen vigselförrättare har vigseltvång - den situationen aldrig uppstå att ingen vigselförrättare vill viga ett visst par.
Bland annat därför att ideella förningar, som har till uppgift att tillvarata minoriteters rättigheter, kan få vigselrätt. Om det ändå uppstår risk att ingen vigselförrättare vill viga, kan problemet lösas genom att:
1. Vissa lagfarna domare får vigselrätt förenad med vigselplikt. Nackdelen är att den statliga vigselrätten inte blir helt avskaffad. En fördel är att dessa domare genom sin juridiska utbildning lättare än andra kan avgöra om det finns verkliga (juridiska) hinder mot vigseln, t ex att paret lämnat oriktiga uppgifter vid hindersprövningen,
2. Kammarkollegium för i uppgift att bevaka att det finns vigselförrättare, som inte har religiösa eller principiella invändningar mot att viga t. ex skiljda eller samkönade par. Enligt 1975 års lag var det ett åliggande för den dåvarande statskyrkan att vid rekrytering av präster se till att det fanns präster, som vsr villiga att viga skiljda. Rätten att vägra tillkom alltså enskild präster, inte Svenska kyrkan som helhet. Genom att Svenska kyrkan inte längre är en statlig förvaltning har Svenska kyrkan som helhet idag samma rätt som enskilda präster att vägra viga.

En anledning till att endast religiösa samfund och vissa ideella föreningae (och intre privatpersoner)  bör ha  vigselrätt är att det krävs vissa arrangemang kring kring vigseln, t ex. att det finns vittnen och en lämlig vigsellokal. Paret kan också önska någon form av ceremoni, även om det inte är en religiös ceremoni. Även i de fall då tillsynen av vigselförrättare åligger Kammarkollegium behöver Kammarkollegium en pålitlig samarbetspartner, som inte tvekar att anmäla eventuella oegentligheter. Kammarkollegium ska alltså pröva om det religiösa samfund eller den ideella förening, som ansöker om vigselrätt är lämplig att inneha vigselrätt. Vigselrätten ska alltså innehas av samfundet eller föreningen, som därmed är uppdragsgivare åt de enskilda vigselförrättarna, även om de har förordnats av Kammarkollegium.

För att förordnande och tillsyn  av vigselförrättare ska kunna delegeras till ett samfund eller ideell förening, ställs ytterligare krav. Sådan delegering är nödvändig, om prästvigning, eller motsvarande handling, skall medföra automatisk behörighet som vigselförrättare. Det kan även finnas andra anledningar till delegering av förordnande och tillsyn, inte minst praktiska skäl. Dessa ytterligare krav är att samfundet eller föreningen har en instans, som har tillgång till erfoderlig juridisk kompetens och är opartisk och objektiv i förhållande till de enskilda vigselförrätarna, samt (även om frågorna handläggs av samma person) kan hålla isär myndighetsutövningen från samfundets eller föreningens interna verksamhet. Praktiska skäl talar för att samma instans som övervakar efterlevnsden av samfundets eller föreningens egna föreskrifter för vigselförrättare också övervakar efterlevnaden av de statliga föreskrifterna. Obs dock att denna myndighetsutövning är riktad mot vigselförrättarna och inte mot de par som vill vigas.

Religiösa samfund ska dessutom kunna ges rätt att själva besluta att prästvigning eller tillsättning av vissa religiösa befattningar (t.ex. frikyrkopastor eller imam) skall medföra automatisk behörighet som vigselförrättare.  Denna rätt ska endast kunna ges till religiösa samfund. En idell förening för ateister bör ju rimligen inte ha något prästämbete. Denna rätt innebär alltså att samfundet själv får besluta om man ska göra en särskild prövning av varje prästs, etc, lämplighet som vigselförrättare, eller om uppgiften som vigselförrättare ska ingå i präst- eller pastorsämbetet. För att få denna särskilda rätt, ska samfundet uppfylla kraven i föregående stycke. Samfundet måste dessutom ha en tydlig avgränsning mellan präster, pastorer, imamer etc, och andra anställda samt lekmän, - samt som präster, etc, endast anta personer som har növändiga kunskaper i äktenskapslagstiftningen och i övrigt är lämpliga.

I de fall då prästving etc automatiskt medför behörighet som vigselförrättare har man denna behörighet inom samfundet så länge som man är präst i samfundet, d.v.s. som regel under resten av sitt liv. Om en sådan präst byter samfund, mister han behörigheten som vigselförrättare i det samfund, som han gått ur, eftersom han / hon inte längre står under det samfundets tillsyn. Behörigheten fortsätter dock att gälla, om han får uppdrag som vigselförrättare av det nya samfundet eller av någon ideell förening med vigselrätt. Han komer då att stå under samma tillsyn som övriga vigselförrättare i det nya samfundet eller föreningen.
 
Kammarkollegiums tillsynsansvar omfattar att fortlöpande kontrollera att de religiösa samfund och ideella förningar som har fått vigselrätt fortfarande uppfyller kraven för att inneha vigselrätt. i de fall då uppgifterna att förordna och ha tillsyn över vigselförrättarna har delegerats till samfund och ideella föreningar,. ska Kammarkollegium fortlöpande kontrollera att dessa uppgifter utförs på ett tillfredsställande sätt. I de fall då religiösa samfund har fått rätt att själva besluta om automatisk behörighet som vigselförrättare genom prästvigning etc, skall Kammarkollegium fortlöpande kontrollera att endast personer som uppfyller krav på vigselförrättaare antas som präster etc.

I de fall då samfund och ideella föreningar inte mottagit någon delegation att själva utöva tillsyn över sina vigselförrättare skall denna tillsyn föras av Kammarkollegium.

Den tillsyn av vigselförrättarna som ska utföras av Kammarkollegium, altternativt har delegerats från Kammarkollegium, avser endast att bestämmelserna för vigslar i lagen uppfylls. Detta är myndighetsutövning. Eventuell kontroll att samfundens eller föreningarnas interna föreskrifter för vigslar efterlevs är inte myndighetsutövning. Att det är myndighetsutövning innebär att en vigselförrättare som har gjort fel genom åsidosätta vad som står i lagen, kan ådömas disciplinansvar, samt att beslut om disciplinansvar kan överklagas till allmän domstol. Detta anser jag bör regleras på ett annat sätt än idag, genom att disciplinpåföljderna blir erinran, varning eller indragning av behörighet som vigselförrättare. Anmälan till åtal ska bara ske om vigselförrättaren gjort sig skyldig till brott i samband med vigsel, exempelvis uppsåtlig medverkan till tvångsäktenskap.

Denna tillsyn, som är myndighetsutövning,. får alltså inte förväxlas med eventuell tillsyn att samfundets eller föreningens interna föreskrifter följs. Eventuell "dixsciplinpåföljd" för åsidosättande av interna föreskrifter gäller bara i det egna samfundet eller den egna föreningen, och påverkar alltså inte eventuella uppdrag som vigselförrättare i andra sammanhang.

Samma person ska kunna vara vigselförrättare åt flera uppdragsgivare.  Som jag skrivit i föregående stycke, ska eventuell intern disciplinpåföljd för åsidosättande av interna föreskrifter hos en uppdragsgivare inte påverka uppdraget som vigselförrättare hos någon annan uppdragsgivare.  Även om en präst helt och hållet frångas prästbehörigheten på. grund av åsidosättandet av interna föreskrifter i den kyrkan där han är präst, kan han fortsätta som vigselförrättare i en någon kyrka eller ideell förening. Om han däremot har fråntagits behörigheten som vigselförrättare som disciplinpåföjd för åsidosättande av lagen (utdömandet av disciplinpåföljd är då myndighetsutövning) får han inte fortsätta som vigselförrättare hos någon uppdragsgivare.

Det förekommer idag att präster i Svenska kyrkan även har uppdrag som borgerliga vigselförrättare. Det (att ha vara vigselförrättare åt flera uppdragsgivare) ska de kunna fortsätta med. Därmed ges också möjlighet, även i de fall då t.ex. ett religiöst samfund inte alls tillåter vigslar av frånskiljda eller homopar i samfundet, för enskilda präster , pastorer, etc att viga sådana par hos någon annan uppdragsgivare - förutsatt att samfundet tillåter det. Man kan i och för sig fråga sig varför ett samfund skulle tillåta en präst eller pastor att förrätta vigslar utanför samfundet, om de inte är tillåtna inom samfundet. Staten bör dock inte hindra detta genom sin lagstiftning. Samfunden måste själva få bestämma över prästers, etc, uppdrag utanför samfundet.

Om Svenska kyrkan, mot förmodan, inte skulle tillåta homovigslar i Svk, kommer man sannolikt att tillåta Svk-präster att viga homopar utanför Svk.

De regler som alla vigselförrättare måste följa enligt lag är att de måste kontrollera att de finns godkänd hindersprövning. De är skyldiga att vägra viga par, som saknar godkänd hindersprövning. Vigseln skall ske inför församling eller andra vittnet. Både mannen och kvinnan (enligt nuvarande lagstiftning) måste närvara under vigseln. De ska var för sig svara ja på vigselförrättarens fråga om de vill ta den andre som äkta make / maka, varefter vigselförrättaren ska förklara stt de är makar. Annars är vigslen ogiltig. Vigselförrättaren skall genast sända underrättelse om vigseln till Skatteverket.

Vid vigsel gäller i övrigt: (enligt lagen): 
1. föreskrifterna i kyrkohandboken eller andra föreskrifter för svenska kyrkan, om vigseln förrättas av en präst i den kyrkan,
2. den ordning som gäller inom annat trossamfund, om vigseln förrättas av en präst eller någon annan i ett sådant samfund,
3. föreskrifter som meddelas av regeringen för andra fall.

Vigseln blir inte ogiltig om dessa bestämmelser har åsidosatts. Det är dock ett rimligt krav att vigselförrättaren följer interna föreskrifter,.speciellt om det är en kyrklig vigsel. Jag känner inte till om någon av dessa bestämmmelserkommer att ändras med den nya lagen.

Om de borgerliga vigselförrättarna avskaffas, vilket jag föreslår, ska regeringen inte ha rätt att meddela föreskrifter för "andra fall". Kanske borde dessa bestämmelser (1 - 3) utgå ur lagen helt och hållet, eftersom de vållar oklarheter om tillsynsansvaret. Det måste ju vara den statliga myndighetens (Kammarkollegium eller den instans som mottagit tillsynen på delegation från Kammarkollegium) uppgift att tillse att lagen följs, medan det måste vara samfundens egen uppgift
-  vilket inte är  myndighetsutövning -  att tillse att interna föreskrifter följs. Men vem har tillsynen med en lag, som säger att intgerna föreskrifter ska följas?  Vore det inte bättre att ersätta punkterna 1 - 3 i lagen med en allmän bestämmelse  lagen: "Samfund och ideella föreningar som har vigselrätt, har rätt att komplettera lagens föreskrifter med egna föreskrifter"?

*

"Man kan fråga sig om en mångkulturell stat i framtiden kommer att ta ansvar för vigslar och äktenskap.
Kanske är det inte statens ansvar.
Därför är det desto viktigare att kyrkan tar sitt ansvar,
 behåller vigselrätten och värnar äktenskapet. "

Så skrev fyra biskopar på DN-debatt 9 februari.
De skrev också att i USA har både
samfund och organisationer
vigselrätt.


Tillbaka till "Ad orientem"!



In i det sista, till och med i en så här modern kyrkobyggnad, har den traditionella altarplaceringen "ad orientem" behållits. Möjligheten att knäböja under mottagandet av nattvarden i Svenska kyrkan tas nu bort.  Altarringen hade huvudsak en praktisk funktion, då främst i samband med nattvarden. Samtidigt som den hade en viktig symbolisk betydelse. Det symboliska med ringen är att den östra delen av kyrkan sågs som en gräns mellan himmel och jord. Detta var speciellt viktigt i samband med nattvarden, altarringen var nämligen inte rund utan en halvcirkel öppen mot öster. Altarringen hade den praktiska funktionen att församlingens medlemmar knäböjde i samband med att de tog del av vinet och brödet. Altarringen användes även i samband med vigsel där brud och brudgum under ett moment knäböjde. Altaret var placerat mot korväggen, och prästen var alltså vänd "asd orientem" under tillredningen av nattvarden.



Den mässform i Katolska kyrkan som kallas "tridentinska mässan" är strängt formbunden, varför det inte är helt korrekt att säga att den "tridentinska" mässan har bevarats i Svenska kyrkan. Men den tridentinska mässan var dock inte nyordning under den s.k. motreformationen, utan snarare ett erkännande och en uppstramning av den vanligaste medeltida mässa, som till väsentliga delar har bevarats i Svenska kyrkan ända till slutet av 1900-talet och fortfarande praktiseras av många Svk-präster. Kyrkorommets traditionella utformning har bidragit till detta.

Mest utmärkande för såväl den tridentinska mässan i Katolska kyrkan och den traditionella mässan i Svenska kyrkan är altarets och prästens placering. Som församlingens representant mottar prästen den uppståndne Jesus och är därför vänd mot öster, "ad orientem". Faktum är ju att församlingen i sina kyrkbänkar är vänd mot samma håll.

Enligt den nya mässordning, som infördes i Katolska kyrkan efter andra vatikankonciliet är prästen vänd "Versus populum" (mot folket) och alltså med ryggen mot den uppståndne Jesus. Denna nya placering är ett reformert påhitt, som utgår från föreställningen om Jesu frånvaro i nattvarden, som sålunda reduceras till en enkel minnesmåltid över en avliden person. Genom de övriga inslag i den Katolska kyrkan (vigvatten, korstecken, knäfall) som förekommer mer frekvent i Katolska kyrkan men mer eller mindre lyser med sin frånvaro i den lutherska kyrkan, upplever man ändå Jesus som närvarande under en katolsk mässa.

Samma "katolska" (egentligen: reformerta) nyordning håller däremot på att leda till en andlig katastrof i Svenska kyrkan. Nattvarden börjar alltmer likna ett gravöl över en Jesus som inte har återvänt från dödsriket.

Upplösningen av den traditionella liturgin i Katolska kyrkan har öppnat dörren för modernism och förytligande av den katolska tron. Motsvarande upplösning av den katolska liturgin skedde under och efter franska revolutionen, vilken hindrade att prästerna fick en adekvat utbildning i mässans firande. Upplösningen av den traditionella liturgin i Svenska kyrkan har inte bara öppnat dörren, utan har rivit ner hela väggen så att en störtflod av nygnosticism och ren avgudadyrkan nu väller in i Svenska kyrkan. Helt klart är den lutherska kyrkan mer sårbar än den Katolska kyrkan i detta avseende. Men även Katolska kyrkan har alltså fått sina sår.

Eftersom nattvarden är centrum i kyrkans liv saknar det inte alls betydelse hur nattvarden firas. Gunnar Rosendahl såg under 1930-talet nattvarden som vägen till en andlig och teologisk fördjupning.

 

Altarplacering "ad orientem" i katolsk kyrka. Altaret är iordningställt för firandet av den traditionella (tridentinska) katolska mässan. Bilden är troligen tagen under första hälften av 1900-talet, före den katolska nattvardsliturgins upplösning.

Unken revolutionsromantik i Dagen ob kd(r)

Låt Victoria få välja tro, utropar tidningen Dagen i en ovanligt fjantig och fjäskig ledare för någon vecka sedan (27/2) med anledning av kronprinsessan Victorias förlovning med Daniel Westling. Det är långa haranger i den vanliga veckopress-stilen, med inbäddade fjantigheter, som verkar hämtade ur någon sur kommentar från Republikanska klubben. Tidningen vet uppenbarligen inte på vilket ben den ska stå i monarki eller republikfrågan. Men framför allt är det den nattståndna "modernismen" från franska revolutionen som lyser igenom: En light-version av Ned med altaret, tronen och svärdet, d.v.s Bort med altaret men låt tronen vara kvar!  Så här skriver den anonyma ledarskribenten:

"Här i Dagen har vi också tagit upp frågan om religionsfriheten. Victoria som statschef och parets barn måste enligt successionsordningen bekänna sig till den "rena evangeliska läran". Däremot inte Daniel Westling som ingift prins. Visst är det glädjande när kungafamiljen vill bekänna sig till den kristna tron, men principiellt är det olyckligt med ett lagstiftat tvång att ansluta sig till den Augsburgska bekännelsen. När Svenska kyrkan nu är skild från staten är det ännu mer märkligt att religionsfriheten inte ska kunna gälla för drottningar och kungar och deras barn.I England pågår en förändring till att kungahuset inte ska behöva tillhöra Church of England, utan att också andra ska kunna ärva den brittiska tronen. En motsvarande modernisering av den svenska monarkin bör genomföras framöver."

Om något är orättvist och "omodernt" i kråksången, så är det just detta att man måste vara av kunglig börd för att bli statschef. Om chefredaktör Elisabeth Sandlund, eller hennes medledarskribent inte vågar säga det, ska de hålla snattran på sig. Vad är det för fel med att tronarvingen måste tillhöra samma samfund som majoriteten av Svenska folket?

Eller skas vi ersätta Victoria med någon saudiarabisk prins? Lägg märke till den märkliga formuleringen "ännu mer märkligt att religionsfriheten inte ska kunna gälla för drottningar och kungar och deras barn!"  Varför ska bara de ha rätt att bli statschefer uti monarkin? Varför får inte "mannen av folket", Daniel Westling, bli kung? Däremot får hans eventuella son bli det!

När sonen blivit gammal nog kan ju Victoria abdikera och bli exempelvis mormon, och då efterträdas som statschef av Daniel Westling junior. Hon kan för resten abdikera redan nu och efterträdas som tronarvinge av sin syster prinsessan Madeleine., eller av sin bror prins Carl Philip.  Vad är problemet? Ja, inte har det märkts någon ovilja från kronprinsessans sida att bevara våra kristna traditioner. Däremot börjar man se ett mönster hos delar av den svenska kristenheten. Först skulle Svenska kyrkans vigselrätt avskaffas, och nu ska kronprinsessan jagas ur Svenska kyrkan. Vilken PR för Svenska kyrkan att bli vigd av ärkebiskopen (som förväntas bli vigselförrättare) med den traditionella kyrkvigselns alla juridiska konsekvenser. I detta fall juridiska konsekvenser inte bara enligt Äktenskapsbalken och Föräldrabalken, utan även enligt grundlagen (Successionsordningen). Usch och fy! Dags att 1789 års idéer omformar även det svenska samhället! Det är vad chefredaktör Sandlund vill ha sagt! Själv har hon ju gått ur Svenska kyrkan och blivit ateist, men gått med igen lagom innan jobbet som chefredaktör för Kyrkans Tidning blev ledigt. Och vem passade bättre till det jobbet än en nyfrälst näringslivsreporter på Svenska Dagbladet?

Jo, det finns ett mönster inom den svenska kristenheten. Det där som kittlar. Revolutionsnostalgin. För sex-sju år sedan skrev det unga stjärnskottet på kd:s politikerhimmel en artikel i Kristdemokratisk Debatt, där hon påstod att muslimer diskrimineras i Sverige. Kyrkklockorna! För muslimernas skull måste klockringningen förbjudas, en kristen tradition måste gå i graven. Hade hon ens frågat någon muslim?

Det är alltså med muslimerna som med kronprinsessan. Självutnämnda ombud för deras talan i bl. a. religionsfrihetsfrågor. De måste få bestämma själva, säger ombuden, men de får inte välja ombud själva!

Sedan tidningen Kristdemokragisk Debatt bytt namn till Civitas och blivit 70 kr dyrare, skrev chefredaktören för tidningen Kristdemokraten (Henrik Ehrenberg heter han, ännu en ung, brådmogen kd-politikerbrolier) en utredande artikel i Civitas om skillnaden mellan kristendomen och islam. Vad tror ni? Medan islam enligt Ehrenberg blandar ihop religion och politik, förespråkar kristendomen att det profana samhället ska stå fritt från varje religiös inblandning. Robespierre kunde inte ha sagt det bättre. Stalin kunde inte ha sagt det bättre. Mao Zedong kunde inte ha sagt det bättre. 1789 års idéer. Franska revolutionens idéer. Tidningen Dagen kallar sig för resten för "oberoende kristdemokratisk".

De politiska positionsbestämningarna "höger" och "vänster" härstammar från franska revolutionen. För att underlätta rösträkningen bestämdes att de, som ville avsätta och avrätta kungen, skulle sitta till vänster i salen, de som ville avsätta kungen men inte avrätta honom skulle sitta i mitten, och de som varken ville avsätta eller avrätta kungen skulle sitta till höger. De flesta satte sig till höger. Annars hade de själva blivit avrättade. Franska revolutionen kittlar på ett helt annat sätt en ryska revolutionen. 

För att hedra 1789 års idéers anhängare visar jag en bild på den mest kända uppfinnen under franska revolutionen. Läkaren Joseph Guillotin, som var motståndare till dödsstraffet,  hade uppfunnit en maskin som åstadkom ett perfekt, kirurgist snitt. Användningen av maskinen drog storpublik - ett folknöjde för de fattiga, som inte hade råd att gå på teater.
Guillotin själv såg det kirurgiskt perfekta snittet som en humanisering av dödsstraffet - en rimlig kompromiss mellan anhängare och motståndare till dödsstraffet. Men det var ju så länge sedan. Just därför kittlar det. Revolutionsnostalgin bland dagens kristna opinionsbildare i Sverige. Det finns alltså ett mönster. Befria samhåället från den förhatliga religionen!

                                                                                                      

Katolska kyrkans snart 1000-åriga konflikt med franska staten



Madame de Popadour, älskarinna med stort politiskt inflytande på  de franske kungen Ludvig XIV. Hon är, känd -förutom för sina eskapader i den kungliga sängkammaren - för yttrandet "Efter oss syndafloden", vilket anses vara en förutsägelse om franska revolutionen. Kungen själv är känd för yttrandet "Solen är jag", vilket var en skymf mot påven. De franska kungarna försökte göra sig till herrar över kyrkan, något som fullbordades av Robespierre under franska revolutïonen. Genom avskasffandet av kyrkvigselns juridiska verkningar, legitimerades och stärktes älskarinne-systemet ytterligare. Innan begreppet "den svenska synden" myntades var det katolska Frankrike ansett som det mest syndiga landet på jorden, vad äktenskapsbrott anbelangar. För nutida svenska katoliker är just Frankrike ett föredöme för hur äktenskap ska ingås.



Svenska katolikers vurmande för franska revolutionen, dess massmord på katolska präster och kyrkofientliga nyordningar ter sig alltmer bisarr. Jag ifrågasätter om det verkligen är den katolska tron, som har lockat s.k. intellektuella svenskar att konvertera . Eller om det är den kultur i de s.k. katolska länderna, vilken var så framstående när Sverige fortfarande var ett land av analfabeter utanför civilsationens nordgräns. Det svenska själföraktet.

Gert Gelotte, ledare för det ultraliberala nätverket Katolsk vision, skrev för några år sedan på sin blogg, att den östeuropeiska katolicismen förstod han inte alls, och beklagade det växande (?) inflytandet av polska katoliker i den svenska katolska kyrkan efter kommunismens fall i Polen. Om den polskfödde påven Johannes Paulus II, tyckte Gelotte inte alls. Tycka vad man vill om Gert Gelotte, men hans analys om en djup spricka mellan öst och väst*, mellan "kulturkatoliker"  och troende katoliker i Katolska kyrkan i Sverige är helt riktigt.


Katolska debattörer visar upp sin vanliga stöddighet i vigseldebatten, då de säger att Katolska kyrkan klarar sig bra utan den juridiska delen av vigseln, och framhåller t.ex. Frankrike som föredöme. Med sin vanliga besser wisseratityd tilltalar de oss lutheraner, som om vi vore intektuellt efterblivna. Katolikerna har minsann inte bara tro, utan även "förnuft". Deras mäånskliga "förnuft" hjälper dem att förstå de religiösa mysterierna. Exempelvis härleder Per Beskow den kristna etiken ur det mänskligas "förnuftet" i stället för ur den kristna religionen. Och det låter ju bra. Även bland icke-kristna kan man finna god etik. Men kan de inte, åtminstone delvis,  bero på kristen påverkan på tidigasre släktled?

Visserligen skrev Paulus att även hedningarna hade lagen, att Guds lag var nedlagd i varje människa, och alltså inte behövde tillföras utifrån genom kristen mission eller kontakt med kristna. Var den nedlagd i förnuftet eller samvetet? Naturligtvis passar det en viss elit att påstå att förmågan att handla rätt  beror på graden av utbildning, på kunskaper i klassisk filosofi och logiska analysmetoder. Men tvärtom ser man ofta att sådan resonemang leder fel, att de medeltida tänkare hade rätt, vilka sa: "Inget kan förstås utan att tros".

Man kom senare att vända på detta: Inget bör tros som inte förstås." Förnuftet hade överordnats tron, människors funderingar hade överordnats Guds ord. Detta vände sig Luther mot, när han angrep "filosofin". Som en högt bildad person var Luther inte alls främmande för filosofiska och logiska resonemang, men han satte tron högre. Att lutheraner med flera års studier i teologi och filosofi inte skulle kunna tänka "förnuftigt" - efter logikens alla regler - är en grov förolämpning. Men hur var det nu med konflikten mellan staten och kyrkan i Frankrike?

Redan under medeltiden var det fullt krig mellan påvedömet och de franska kungarna, som även låg bakom påvens "babyloniska" fångenskap. Under 1600-talet (när de franska protestanterna var så gott som utrotade) skärptes konflikten ytterligar mellan Katolska kyrkan och den franska staten, som helt enkelt försökte kuva kyrkan och göra den till en "statskyrka" efter nästan samma modell som det nordeuropeiska statskyrkosystemet. Påven skulle fråntas alla befogenheter i Frankrike, och göras till en enbart "andlig ledare" - och symbol för det kungliga enväldet. Påven skulle vara på samma gång en enväldig despot och en maktlös ynkrygg som böjde nacke under kungamakten.

Detta var förspelet till franska revolutionen, som försökte krossa att definitivt krossa Katolska kyrkan i alla länder där den drog fram. Katolska kyrkan i de länderna har aldrig återhämtat sig, aldrig återtagit vad hon förlorat. Vi kan se resultatet idag. Frankrike är världens näst mest sekulariserade land. Kyrkans roll i samhällslivet är ännu mindre än i Sverige. Det andliga livet i kyrkan förflackas. Kyrkan tappar medlemmar, Kyrkor säljs. Det kyrkliga kulturarvet förskingras, Denna negativa utveckling har spridits tvärsöver Atlanten. Däremot ökar Katolska kyrkans medlemsantal i Asien.

Älskarinne-systemet är utbrett. En man har ofta både en kyrkvigd och en lagvigd hustru, eller vid sidan av sin lag- eller kyrkvigda hustru en älskarinna som är en annan mans lag- eller kyrkvigda hustru. Inte sällan är det en chef, som har någon underordnads fru som älskarinna. Detta är en direkt följd av ordningen att man måste gifta sig två gånger för att bli både kyrkligt och juridiskt gift. Var inte franska revolutionens angrepp på kyrkans vigselrätt, förutom ett utslsg av revolutionens allmänna kristedomsfientlighet, även ett reslutat av en mångårig konflikt mellan kyrkans morallära och ledande politiskers vana att hålla sig med älskarinnor?  Det är för mig obegripligt att svenska katoliker vill infra samma systgem i Sverige. Är älskarinne-systemet så utbrett bland Katolska kyrkans medlemmar i Sverige?

Det är kanske dags att skilja agnarna från vetet.
----------

*) Obs. att detta helt syftar på europeiska förhållanden, östeuropeisk respektive västeuropeisk katolicism, som båda omfattar den latinska riten. Under senare år har vi haft en omfattande invandring av orientaliska katoliker från framför allt Irak, vilka omfattar en orientalisk rit (som kanske närmast påminner om den ortodoxa riten). Med detta menas gudstjänsten utforming, liturgi. Svenska kyrkans liturgi påminner synnerligen starkt om den latinska riten i Katolska kyrkan. Den har ju också sina rötter i den medeltida västeuropeiska latinska riten. Detta är förklaringen till att svenska lutheraner inte har några som helst svårigheter att föjla med i en katolsk gudstjänst med latinsk rit.  Mig veterligt finns ingen liknande spricka mellan europeiska och orientaliska katoliker, som mellan östeuropeiska och västeuropeiska katoliker.

Kungligt, men inte kungligt!

 
M/s Kronprinsessan Victoria. Kungligheterna präglar vår tillvaro på många sätt.

Det har blivit ett väldigt kvidande på vissa kristna bloggar för att tronarvingen, kronprinsessan Victoria måste tillhöra Svenska kyrkan och förväntas gifta sig kyrkligt med ärekbiskopen som vigselförrättare - samt att vigselgudstjänsten ska bli en reklampelare för monarkin. Varför mumlar de inte ur skägget och säger rent ut att de är mot monarkin? Det är kanske dags att "döpa" om båten på bilden till landshövding Rose-Marie Frebran, kd?

Härmed uppmanas landshövdingsgemålen Hans-Gunnar Frebran att raka sig innan han plockar bort Lennart Sacrédeus kampanjmaterial från kd:s valstuga, vilket han gjorde under förra EU-valrörelsen. Tacka vet jag en kung / drottning, som inte lägger sig i hur folket röstar!

Mina varmaste gratulationer till Victoria och Daniel!

Avskaffa statens vigselrätt!

  Traditionellt brudpar. Gifte de sig hos Försäkringskassan?

I FN:s deklaration om mänskliga rättigheter av den 10 december 1948 stadgas endast att fullvuxna män och kvinnor har rätt att ingå äktenskap och bilda familj utan utan någon inskränkning med avseende på ras, nationalitet eller religion. Det står inte att det är en statlig angelägenhet att förrätta vigslar. Detta har sedan urminnes tider varit en angelägenhet för den religiösa sfären.  I ett modernt, sekulariserat samhälle behövs inten statlig vigselrätt. Det är dags att slå föråldrade idéer från 1700-talet ur skallen, och avskaffa statens vigselrätt.

Varför ska staten, efter statskyrkans avskaffande, utse speciella befattningshavare, som utför pseudo-religiösa vigslar (s.k. borgerliga vigslar)? Om någon vill ha en sådan pseudoreligiös vigselakt borde han hänvisas till den ideella sektorn. Staten förrättar inga borgerliga dop, inga borgerliga konfirmationer och inga borgerliga nattvardsgudstjänster -. för ateister och frikyrkliga, som inte tror på Jesu verkliga närvaro i nattvarden! Sådant tillhör den ideella sektorn. Man kan få "borgerlig" nattvard av frikyrkopastorer som inte tror på sina egna ord, när de säger "Jesu lekamn utgjuten för dig, Jesu blod utgutet för dig." (Numera kan man få "borgerlig" nattvard även av svenskkyrkliga präster som inte tror på sina egna ord.)

Och man kan bli döpt och konfirmerad i den ateistiska tron hos förbundet Humanisterna. Varför skulle då inte Humanisterna kunna arrangera borgerliga vigslar  för frireligiösa sakramentsförnekare,  katoliker* och andra ateister?

Att staten erkänner de vigslar, som förrättas av den idella sektorn, som juridiskt giltiga rättshandlingar och utövar en tillsyn att så att det går rätt till - och äktenskap inte ingås av tvång eller mellan minderåriga, kräver ju inte att staten måste utse egna vigselförrättare, eller "delegera" vigselrätten till den ideella sektorn.

Att Svenska kyrkan har varit en offentlig förvaltning, d.v.s. offentlig myndighet, gör inte allting som har företagits i kyrkan till myndighetsutövning. Detta är f.ö. ett begrepp som har myntats under andra hälften av 1900-talet, som benämning på vissa typiska "myndigheters" (särskilt domstolarnas) kärnverksamheter, och motsvarande verksamheter hos andra offentliga förvaltningar. Grunden för uppfattningen av vigseln som myndighetsutövning är en FN-konvention från 1962 med syfte att förhindra att äktenskap ingås av tvång eller mellan minderåriga. I denna konvention ställs krav på vigselförrättare, att de ska vara "legala auktoriteter" samt att det förs ett offentligt äktenskapsregister (vilket handhas av Skatteverket i Sverige.)

Legitimerade läkare är utan tvekan "legala auktoriteter" inom sitt område (det medicinska), även om de arbetar inom privat sjukvård. Svenska kyrkans präster kan med fog anses vara "legala auktoriteter" vad avser kyrklig verksamhet, medan det är mer tveksamt om varje medlem av "det allmänna prästadömet" i en frikyrka kan anses vara en "legal auktoritet". 

Utmärkande för en "legal auktoritet" är att deras behörighet kontrolleras av en myndighet, som eventuellt utfärdar bevis (t. ex. läkarlegitimation) om behörigheten. Denna kontrollfunktion  kan med stöd av en särskild lag delegeras från staten till ett privat rättssubjekt, aktiebolag, trossamfund, ideell förening eller privatperson.  Enligt lagen om Svenska kyrkan skall domkapitlen ha tillsyn över präster och församlingar.

Det är nu dags att förpassa de franskrevolutionära hjärnspöken, som katoliker och frikyrkliga tycks vara särskilt förälskade i, till historiens skräpkommare, och avskaffa de borgerliga vigselförrättare som utses av länsstyrelserna - i stället för att avskaffa kyrkvigslarnas juridiska giltighet. De borgerliga vigselförrättare, som utses av länsstyrelserna, bör ersättas med borgerliga vigselförrättare, som utses av ideella föreningar med filosofiskt eller liknande ändamål (t.ex. främja viss livsstil eller tillvarata minoriters rättigheter), såsom förbundet Humanisterna och RFSL**.

Eftersom religiösa samfund, åtminstone implicit***, också har till uppgift att främja en viss livsstil (kristen, muslimsk eller annan religiös livsstil), framstår det då som mer adekvat att samfunden inte ska förrätta vigslar som strider mot den religiösa livsstil, som samfundet ska främja. Inget hindrar ju heller att samma person har uppdrag som vigselförrättare i Svenska kyrkan, i egenskap av präst, och uppdrag som vigselförrättare i RFSL.

Detta förslag innebär att både förordnandet och tillsynen av vigselförrättarna återlämnas / överlämnas  till den ideella sektorn, till de religiösa samfunden och vissa ideella föreningar. Statens enda uppgift blir då att "auktorisera" samfunden och de ideella föreningarna att själva förordna vigselförrättare och ha tillsyn över dessa.

------------
*) Jag påstår naturligtvis inte att alla katoliker är ateister., Men det går ju en tydlig skiljelinje inom den katolska sekten i Sverige mellan västeuropeisk och östeuropeisk (särskilt: polsk) katolicism. De flesta som konverterade före kommunismens fall, medan de östeuropeiska katolikernas möjlighet att missionera var begränsad, har konverterat till den urvattnade "kulturkatolicismen" i de västeuropeiska  länder som berördes av franska revolutionen. Det är en katolicism som sätter praktfulla katedraler, överdådig lyx, obegrpipliga regelverk, intellektuell snobbism, ceremonier och fjäsk före evangelium. För att inte tala om deras vurmande för den profana antika kulturen, den grekiska filosofin,  och stora historiska händelser i de sydeuropeiska länderna.  Franska revolutionen har orsakat bestående andliga skador hos de "troende", medan ryska revolutionen snarare verkar ha åstadkommit fysiska skador hos de troende. Det är ju också i Frankrike, som motreaktionen SSPX, som gått till motsatt överdrift  jämfört med den västeuropeiska light-katolicismen, har uppstått.

**) RFSL = Riksförbundet för sexuellt likaberättigande, intresseorganisation för homo- och bisexuellas samt transpersoners rättigheter. RFSL bedriver dels intressekamp för uppnående av olika rättigheter, t ex rätt för personer asv samma kön att ingå äktenskap, och dels träffar mm, där hbt-personer kan traffa likasinnade. Huruvida detta är att främja viss livsstil ("den homosexuella livsstilen") låter jag vara osagt, men många anser nog det.

***) Med "implicit" menas ett syfte, som är outtalat, men framgår av sammanhanget. Motsatsen är "explicit", d.v.s. klart uttalat.

RSS 2.0