Är kristna bra människor?



Medan Mose var uppe på berget och tog emot stentvlorna med tio Guds bud, gjorde folket en guldkalv som de tillbad och dansade kring. "Dansen kring guldkalven" är idag en omskrivning för jaken på pengar, karriär och ekonomisk framgång. Guldkalven är den idag mest dyrkade guden inom den svenska kristenheten. "Dansen kring guldkkalven" är Kristdemokraternas ideologi.  Utebliven ekonomisk framgång ses inom hela den svenska kristenheten som ett syndastraff. Kyrkor och samfund tillhandahåller "sociala koder" som öppnar vägen till välbetalda anställningar eller lönsamma affärskontrakt.



Mitt svar på frågan i rubriken är ett kraftfullt nej! Sällan har jag mött så mycket ondska, så grova sociala fördomar och så låga tankar om andras människovärde. Och det finns inte i någon speciell riktning av kristenheten, utan i alla riktningar. Från frikyrkliga med extrem bokstavstro till liberalteologerna kring K G Hammar. Bland katoliker. Bland pingstvänner. Bland baptister. Bland högkyrkliga. Bland lågkyrkliga. Inom EFS. (De sistnämnda har mage att kalla sig "troendegruppen i Svenska kyrkan". Finns inga andra troende i Svk?)

Jag har sett ondskan bland Kristdemokraterna. Jag har sett ondskan bland kristna i andra partier. Jag har sett "homovänliga" använda engagemanget för de homosexuella som täckmantel för grova sociala fördomar mot andra förtryckta och framför allt förtalade och diskriminerade grupper.

Och bland dem som stämplar homosexualitet som synd har jag sett engagmenanget för missbrukare användas som täckmantel för de förtryckta och framförallt förtalade och diskriminerade grupperna.

Om en person vid min ålder inte har en spikrak karriär bakom sig, en chefsbefattning och en hög lön eller pension förväntas man bekänna allavarliga synder och speciellt att man har "legat i rännstenen" för att bli accepterad i kristna sammahang.

Personer som har praktiskerat "luthersk arbetsmoral" och blivit arbetslösa, eller utslitna och sjukskrivna,  göre sig ej besvär ens i den lutherska kyrkan.

Sociala fördomar maskerade till religion. Det är den svenska kristenheten idag. Inte konstigt att man tappar medlemmar. Och att Sverige sannolikt kommer att bli Västeuropas första muslimska land.





Dansen kring guldkalven. Medeltida väggmålning i Täby kyrka. Ibland hade
dansarna på dessa målningar tydliga likheter med rika personer i bygden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0