Kvinnor som förför män.

Uttrycket "kvinnliga förförelsekonster" i rubriken över föregående inlägg, var naturligtvis menat som en ironisk släng åt "gudfruktiga" män som skyller sina snedsteg (i tankar, ord och gärningar - behöver alltså inte vara i handling) på den kvinnliga parten. Detta har missförståtts av personer som jag har träffat idag.

Det finns personer som har gjort sig en felaktig bild av mig, att jag skulle vara en högkyrklig "macho" man, och av en sådan väntar man sig inte att han ska erkänna att kvinnor har samma initiativrätt som män. Och att det ligger ett ansvar på den som låter sig förföras, om det är öht var fel.

Jag har möjligen en del högkyrkliga tankar, faständ jag inte är kvinnoprästmotståndare. Och jag menar nog att det finns biologiska - och kanske även psykologiska - skillnader mellan män och kvinnor. Men utesluter det att jag kan vara för jämställdhet i en relatation mellan en man och en  kvinna? Eller att jag kan vara för den kvinnliga partens rätt att ta initiativ när en relation inleds?

För att två ska bli ett par måste någon ta initiativet. Och när någon har tagit första steget, måste någon ta andra steget. Och så vidare. Den tiden är förbi när en man måste be kvinnans far om hans dotters hand, medan dottern själv inte fick avslöja några känslor. Somliga mycket "gudfruktiga" män verkar leva kvar i den tidens attityder till kvinnor som visar sina känslor.

Kommentarer
Postat av: Populisten

"Män som hatar kvinnor" hade kanske varit en alternativ titel på inlägget. Filmerna är ju onekligen populära (fast jag har endast sett den första och tyckte den var genomuselt regisserad).



Men finns de verkligen utanför biomörkret dessa män som hatar kvinnor? Visst finns det kräk, det fönekar jag inte, men det där institutionaliserade kvinnohatet som feminismen vill se inom vissa kretsar (t.ex. högkyrkliga och bolagsstyrelser) är ju ett fantasifoster.

2010-05-03 @ 22:10:54
URL: http://populisten.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0