Sossarna på tapeten igen!


Julottekyrka  -
sossarna vill bevara "goda kyrkliga traditiner".

Längst ner till vänster under rubriken länkar finner du länken till Dag Sandahls blogg. Nu har han givit sig på sossarna. Han är fast  bloggskribent i den socialdemokratiska tidningen Östran, som tydligen kan det här med marknadsföring. Hur man får partifolket att prenumerera på partiorganet. Sossar gillar inte läggmatcher. De vill bli provocerade och gärna sätta morgonteet i vrångstrupen. Desutom är Dag rolig. Den enda kristna bloggen med humor.

Nu ger Dag sossarna råd hur de ska driva valrörelse. Den svagaste delen av SAP:s arbete, menar Dag, är kyrkopolitiken. Det kan skada partiet och partiets anseende, skriver han.. Och fortsätter: "Kunde inte någon begåvad biträdande partisekreterare läsa igenom och grunna igenom manifestet så väntar vi andra på ett nytt och bättre så länge. Stringentare i alla fall. Och gärna ett manifest som beskriver Kyrkan som det Gudsfolk den bibliskt beskrivs som - ett folk på vandring i världen med ansvar för världen. Det borde inte vara en kyrkotanke som ter sig främmande för svensk socialdemokrati."

 Han säljer socialdemokratiska tidningar och ger sossarna råd hur de ska driva  valrörelse!

Men nu insmyger sig en nästan hädisk tanke hos mig: Kanske sossarna tar det här med den dubbla ansvarslinjen på allvar? Och då vill de förstås se kvinnoprästfrågan och hbt som ordningsfrågor. Men det där med Gudsfolkets vandring, som låter så andligt och djupt, ska kyrkopolitikerna inte besluta om. Och då har ju s-politikerna faktiskt förstått sin plats i kyrkan! Valmanifestet ser jag som ett framsteg jämfört med föregående. Men det kanske är just ett valmanifest - och inte en trosbekännelse?

Jag funderade ett tag på om jag skulle lägga en länk i spalten till höger till sossarnas kyrkovalsmanifest. Men då skulle jag vara tvungen att lägga ut länkar till de andra partierna också  Så du fär själv leta på http://www.socialdemokraterna.se/. Jag tycker faktiskt att det finns en del positiva nyheter jämfört med det föregående valmanifestet. Men man kan ju inte vara nöjd med allting. Och en del tål säkert att kritiseras.

Menar sossarna verkligen att Svenska kyrkan ska arbeta för ett mångreligiöst samhälle? Det hade nog varit bra, som jag redan föreslagit, att bilda en socialdemokratisk nomineringsgrupp, som är skiljd från partiet, till kyrkovalen. Så vi får veta vad sossarna tänker göra i kyrkan, och vad de tänker göra i de profana samhällets beslutande organ. Självklart är kyrkan inte rätt forum för att arbeta för ett mångreliöst samhälle. Men kanske Riksdagen?

En sak som jag gillar skarpt med valmanifestet är att det inte alls strider mot kyrkokommunidén! Läs bara:

Håll Sveriges alla kyrkor öppna och välvårdade!

- Markera att kyrkorna är hela folkets - och därmed också statens - angelägenhet.

- Framhåll att varje medlemsutträde ökar risken för att kyrkorna ska förfalla.

- Utveckla nya former av lokalt engagemang för hembygdens kyrka.
Hitta alternativ till att lägga ned dagens församlingar!

- Skapa en ny lokal nivå som möjliggör bevarande av den lokala samhörigheten.

Det är ju sådant som politikerna ska besluta om, inte läran!

Sedan kan man ju undra vad sossarna menar med att stoppa nyrekryteringen av kvinnoprästmotståndare. Så länge den inte dementeras av någon socialdemokrat, är min tolkning att prästvigningarna av s.k. motståndare ska återupptas. Annars finns det ju ingen nyrekrytering som kan stoppas! Jag vill alltså tro att sossarna har ställt upp på min gamla idé att skilja prästvigningen från anställningsavtalet. En del av de nyvigda får alltså försörja sig på  andra jobb, och ställa upp som präster ideellt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0