Att övervinna världen
Opus Dei är en katolsk orden. Från deras svenska hemsida har jag hämtat följande klipp ur en artikel som handlar om Paulusåret och brevet till den kristne slavägaren Filemon, angående dennes förrymda slav Onesimos.
"Slaveriet var i det hedniska samhället en självklar inrättning. Endast de kristna insåg, att det är orättfärdigt och ovärdigt att behandla en människa som en sak. De kunde inte upphäva den allmänt rådande ordningen, men de kunde innerligt - i tanke och känsla - sätta den ur kraft. Och genom detta förhållningssätt, grundat på vetskapen om att herrar och slavar har samma värde liksom bröder och systrar i Kristus, urholkades slaveriet, också till det yttre, så småningom i samhället."
Nu är jag inte teolog, utan snarare historiker. Och mot alla spekulaltioner om orsakerna till romarrikets undergång, såsom barbarinvasioner och blyförgiftningar, sätter jag kristendomens subversiva kraft, som så väl uttrycka av Opus Dei: De kunde inte upphöva den allmänt rådande ordningen - men de kunde sätta den ur kraft. Och detta började med aposteln Paulus nästan underdånigt hovsamma brev till slavägaren Filemon, när han skickade tillbaka den till kristendomen nyomvända slaven Onesimos till sin ägare. Se Paulus' brev till Filemon 10-19!
Om man är hemmastadd i marxistisk historiesyn framstår det som glasklart att Paulus, med brevet till slavägaren Filemon, startade den jordbävning som med tiden skulle få hela slavsystemet på fall. Marx hade ju sina egna politiska skäl till att undesöka orsakerna till samhällssystems fall. Slaveriet var den ekonomiska grunden för romarriket. Hur mycket förstod Paulus själv av detta? Redan som farisé ville Paulus krossa romarriket *- då med vapenmakt. Vad hände på vägen till Damaskus? Paulus mötte Kristus och omvände sig till honom. Men vad mer? Han insåg att han inte kunde krossa romarriket med militära medel. Han gjorde det med den nya "underground"-religionens subversiva kraft.
"Likt en mullvad har den grävt sig fram under det kapitalistiska samhällets grunder, den har verkat så bra att majoriteten av det tyska proletariatet idag marscherar under vår fana, revolutionens stormfyllda standar. Till och med i motståndarlägret, där kontrarevolutionen ännu tycks vara vid makten har vi anhängare och framtida vapenbröder.(Rosa Luxemburgs tal inför Spartakus-förbundets kongress 1918.)
Låt mig översätta detta tal till antika förhållanden: "Likt en mullvad har kristendomen grävt sig fram under slavsamhällets grunder, den har verkat så bra att majoriteten av slavarna idag marscherar under vår fana, korset är tecknat på fanan. Till och med bland slavägarna, där hednagudarna fortfarande utövar sitt inflytande, har vi anhängare och framtida trosbröder." Kanske sagt av någon okänd kristen i början av tredje århundradet.
Den marxistiska historieanalysen är relevant också på ett annat sätt. Det ekonomiska systmet formas av produktionsmedlens utveckling. Någon måste göra de forna slavarnas jobb. Men produktionsmedlen och arbetsförhållandena var desamma. Slavsamhället förvandlades till feodalsamhälle, slaveriet till livegenskap. Till följd av att alltfler slavägare, för sina själars frälsning, frigav sina slavar uppstod brist på slavar. En ny underklass av fria arbetare uppstod. För att hindra dem att fly från dåliga arbetsförhållanden infördes livegenskapen.
Den tidiga europeiska feodalismen var i högsta grad en produkt av kyrkans reformiver. Under en senare tid skulle kyrkan komma att försvara feodalismen mot både liberalismen och den framväxande kapitalismen**. Kyrkan blev reaktionär. Det hade börjat som revolution slutade tusen år senare som kontrarevolution och (till om med) som stöd till fascistdiktatorer som ville vrida klockan tillbaka***.
Detta inlägg har jag skrivit som genmäle till de många påståenden, som cirkulerar idag, att Bibeln bara är en avspegling av sin tids värderingar, och att den tidiga kristendomen stödde slaveriet. Man förnekar att Bibeln är Guds tidlösa ord, och vill underställa kyrkans lära under det profana samhällets värdreringar. Man påstår att "konservativa" kristna själva har omtolkat Bibeln till en senare tids värderingar, med just inställningen till slaveriet som exempe.l. Man menar att detta exempel rättfärdigar nya omtolkningar, i synnerhet synen på sexualitet.
__________
*) I sin bok "Vad sa Paulus egentligen?" kopplar den engelske teologen Tom Wright ihop Paulus' liv som farisé och hans liv som kristen apostel. Målet var i båda fallen att befria Israel från den romerska ockupationen, krossa det romerska imperiet och göra judarnas Gud till hela världens Gud.
**) Detta gäller i synnerhet Katolska kyrkan i Sydeuropa. Men även i vårt land framträdde kyrkan som en konservativ, reaktionär kraft.
***) Opus Dei, som så förjänstfullt har beskrivit den tidiga kristendomens kamp mot slaveriet, har anklagats för stöd till Franco-diktaturen i Spanien.
"Slaveriet var i det hedniska samhället en självklar inrättning. Endast de kristna insåg, att det är orättfärdigt och ovärdigt att behandla en människa som en sak. De kunde inte upphäva den allmänt rådande ordningen, men de kunde innerligt - i tanke och känsla - sätta den ur kraft. Och genom detta förhållningssätt, grundat på vetskapen om att herrar och slavar har samma värde liksom bröder och systrar i Kristus, urholkades slaveriet, också till det yttre, så småningom i samhället."
Nu är jag inte teolog, utan snarare historiker. Och mot alla spekulaltioner om orsakerna till romarrikets undergång, såsom barbarinvasioner och blyförgiftningar, sätter jag kristendomens subversiva kraft, som så väl uttrycka av Opus Dei: De kunde inte upphöva den allmänt rådande ordningen - men de kunde sätta den ur kraft. Och detta började med aposteln Paulus nästan underdånigt hovsamma brev till slavägaren Filemon, när han skickade tillbaka den till kristendomen nyomvända slaven Onesimos till sin ägare. Se Paulus' brev till Filemon 10-19!
Om man är hemmastadd i marxistisk historiesyn framstår det som glasklart att Paulus, med brevet till slavägaren Filemon, startade den jordbävning som med tiden skulle få hela slavsystemet på fall. Marx hade ju sina egna politiska skäl till att undesöka orsakerna till samhällssystems fall. Slaveriet var den ekonomiska grunden för romarriket. Hur mycket förstod Paulus själv av detta? Redan som farisé ville Paulus krossa romarriket *- då med vapenmakt. Vad hände på vägen till Damaskus? Paulus mötte Kristus och omvände sig till honom. Men vad mer? Han insåg att han inte kunde krossa romarriket med militära medel. Han gjorde det med den nya "underground"-religionens subversiva kraft.
"Likt en mullvad har den grävt sig fram under det kapitalistiska samhällets grunder, den har verkat så bra att majoriteten av det tyska proletariatet idag marscherar under vår fana, revolutionens stormfyllda standar. Till och med i motståndarlägret, där kontrarevolutionen ännu tycks vara vid makten har vi anhängare och framtida vapenbröder.(Rosa Luxemburgs tal inför Spartakus-förbundets kongress 1918.)
Låt mig översätta detta tal till antika förhållanden: "Likt en mullvad har kristendomen grävt sig fram under slavsamhällets grunder, den har verkat så bra att majoriteten av slavarna idag marscherar under vår fana, korset är tecknat på fanan. Till och med bland slavägarna, där hednagudarna fortfarande utövar sitt inflytande, har vi anhängare och framtida trosbröder." Kanske sagt av någon okänd kristen i början av tredje århundradet.
Den marxistiska historieanalysen är relevant också på ett annat sätt. Det ekonomiska systmet formas av produktionsmedlens utveckling. Någon måste göra de forna slavarnas jobb. Men produktionsmedlen och arbetsförhållandena var desamma. Slavsamhället förvandlades till feodalsamhälle, slaveriet till livegenskap. Till följd av att alltfler slavägare, för sina själars frälsning, frigav sina slavar uppstod brist på slavar. En ny underklass av fria arbetare uppstod. För att hindra dem att fly från dåliga arbetsförhållanden infördes livegenskapen.
Den tidiga europeiska feodalismen var i högsta grad en produkt av kyrkans reformiver. Under en senare tid skulle kyrkan komma att försvara feodalismen mot både liberalismen och den framväxande kapitalismen**. Kyrkan blev reaktionär. Det hade börjat som revolution slutade tusen år senare som kontrarevolution och (till om med) som stöd till fascistdiktatorer som ville vrida klockan tillbaka***.
Detta inlägg har jag skrivit som genmäle till de många påståenden, som cirkulerar idag, att Bibeln bara är en avspegling av sin tids värderingar, och att den tidiga kristendomen stödde slaveriet. Man förnekar att Bibeln är Guds tidlösa ord, och vill underställa kyrkans lära under det profana samhällets värdreringar. Man påstår att "konservativa" kristna själva har omtolkat Bibeln till en senare tids värderingar, med just inställningen till slaveriet som exempe.l. Man menar att detta exempel rättfärdigar nya omtolkningar, i synnerhet synen på sexualitet.
__________
*) I sin bok "Vad sa Paulus egentligen?" kopplar den engelske teologen Tom Wright ihop Paulus' liv som farisé och hans liv som kristen apostel. Målet var i båda fallen att befria Israel från den romerska ockupationen, krossa det romerska imperiet och göra judarnas Gud till hela världens Gud.
**) Detta gäller i synnerhet Katolska kyrkan i Sydeuropa. Men även i vårt land framträdde kyrkan som en konservativ, reaktionär kraft.
***) Opus Dei, som så förjänstfullt har beskrivit den tidiga kristendomens kamp mot slaveriet, har anklagats för stöd till Franco-diktaturen i Spanien.
Kommentarer
Trackback