Vad innebär i praktiken "likhet inför lagen" för alla kristna samfund?

Som jag skrivit tidigare, funderar jag på att dela bloggen för att skilja mellan de teologiska diskussionerna och kyrkokommun-idén. Jag väntar på att fler besökare från Svenska kyrkan och de protestantiska frikyrkosamfunden, som tillsammans utgör en mycket stor majoritet av Sveriges kristna, ska upptäcka bloggen.

Men naturligtvis tänkte jag, när jag läste att den katolska Kyrkan i Sverige vill bygga nya kyrkor, att det är ju kompletta vansinnet, med alla övertaliga kyrkor som redan finns. Så jag agnade kroken med lockbetet att dkK nu får chansen att få tillbaka "sina" gamla kyrkor från medeltiden. Men för det blev jag rejält utskälld av ett gäng katolska ungtuppar, som driver en extremt dogmatisk katolsk blogg: dkK kan minsann inte dela kyrka med pingströrelsen! Och om det dessutom skulle hållas homovälsignelse i den "delade" kyrkan...  Hur skulle det kännas för katoliker att fira mässa i samma lokal?

Vad de unga herrarna hade hängt upp sig på, var att grundlagens bestämmelser om likhet inför lagen naturligtvis även kommer att gälla i de återinförda kyrkliga kommunerna. dkK får vara med på samma villkor som alla andra!  När man bara har 1 % av Sveriges kristna som medlemmar, har man inte mycket att säga till om. Skulle möjligen vara i vissa storstadsförorter med invandrarmajoritet. Men där finns antagligen även ortodoxa kyrkor, som också vill ha ett ord med i laget.

Kravet på likabehandling hindrar inte alls att ett visst samfund får företrädesrätt till en viss kyrka, på grund av flest medlemmar, störst behov av nya lokaler, eller något annat förhållande. Detta får beslutas av den kyrkliga kommunen enligt en särskild lag. Men vid tillämpning av den lagen ska råda likhet inför lagen. Opartiskhet och saklighet ska iakktagas vid kommunala beslut. Att så skett ska kunna överprövas av domstol. Det blir alltså som före 2000-01-01, då beslut av kyrkofullmäktige kunde överklagas till länsrätten.

Denna företrädesrätt får dock inte vara så stark, så att något annat samfund aldrig får disponera kyrkan. Detta är särskilt viktigt med hänsyn till kvarvarande Svk-medlemmar, om många församlingsmedlemmar skulle byta kyrkotillhörighet. Det är i så fall bättre att den gamla sockenkyrkan disponeras med företrädesrätt av pingströrelsen eller syrisk-ortodoxa kyrkan - med rätt att för Svk att "låna" kyrkan för enstaka gudstjänster - än att den blir krog!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0