En Norge-historia
Den kyrkliga utvecklingen i Norge kan ha haft större påverkan på den svenska kyrkohistorien än man kanske tror. Unionen mellan Danmark och Norge var äldre än unionen med Sverige. I krigen mellan Danmark och Sverige har Norge som regel lojalt stått på Danmarks sida. Under 1500-talet tillhörde Jämtland, Härjedalen och nordvästra Dalarna Norge. Gränsen gick bara några mil från Mora. Norge hade en talrik befolkning i dåvarande Östlandet, som alltså omfattande ett betydligt större område än idag.
Under krigen med Danmark under unionstiden var dala-allmogen lojal med Sture-ätten, vilket förklarar att Gustav Vasa inledningsvis hade svårt att få dala-allmogens stöd för sitt uppror. Det förklarar också varför dala-allmogen vände sig mot Gustav efter segern i befrielsekriget. Man hade dessutom stöd i Norge.
I Norge var biskopsmördaren Gustav Trolle rättmätig ärkebiskop i Sverige. Tiggarmunkar från Norge torde ha rört sig ganska fritt i Sverige och uppviglat svenska tiggarmunkar. Gustav Vasas första åtgärder mot klosterväsendet riktade sig mot just tiggarordnarna.
Sedan Danmark förlorat Sverige, genomfördes en regelrätt ockupation av Norge, som dittills ånjutit en viss autonomi inom den nordiska unionen. Övergången till den lutherska läran skedde relativt brutalt, men inte så effektivt, i det ockuperade Norge. Den norska reformationen torde ha ökat den katolska aktiviten i Sverige, med de internationellt organiserade klosterordnarna som upprorsnästen. Det fanns flera orsaker till klosterfolkets missnöje med Gustav Vasas styre, bl a förläggningen av soldater i kostren vilket framtvingades av bristen på militärförläggningar. Konfiskationerna av kyrklig egendom och återlämnande av kyrkans jordinnehav till rättmätiga ägare, som ofta tog tillbaka mer än de fått kungens tillstånd till.
Dackeupprorets centrum i sydöstra Småland låg förvisso närmare Danmark än Norge, men norrmän kan ha spelat en roll även under Dackeupproret. Norrmannen Laurentius Norwegus (Kloster-Lasse) var under Johan III:s tid chef för den katolska motreformationen i Norden. Han gjordes av Johan III till chef för hela det svenska utbildningssystemet, och drev -. med kungens vetskap - en hemlig katolsk prästutbildning i Stockholm. Han skrev en katolsk katekes, som torde ha varit mycket spridd i Sverige, men är bevarad bara i ett enda exemplar.
Katolicismen har troligen levat kvar i avlägsna norska bygder längre än någon annan stans i Norden, och kan ha påverkat det västsvenska och norrländska fromhetslivet in i vår egen tid.
Under krigen med Danmark under unionstiden var dala-allmogen lojal med Sture-ätten, vilket förklarar att Gustav Vasa inledningsvis hade svårt att få dala-allmogens stöd för sitt uppror. Det förklarar också varför dala-allmogen vände sig mot Gustav efter segern i befrielsekriget. Man hade dessutom stöd i Norge.
I Norge var biskopsmördaren Gustav Trolle rättmätig ärkebiskop i Sverige. Tiggarmunkar från Norge torde ha rört sig ganska fritt i Sverige och uppviglat svenska tiggarmunkar. Gustav Vasas första åtgärder mot klosterväsendet riktade sig mot just tiggarordnarna.
Sedan Danmark förlorat Sverige, genomfördes en regelrätt ockupation av Norge, som dittills ånjutit en viss autonomi inom den nordiska unionen. Övergången till den lutherska läran skedde relativt brutalt, men inte så effektivt, i det ockuperade Norge. Den norska reformationen torde ha ökat den katolska aktiviten i Sverige, med de internationellt organiserade klosterordnarna som upprorsnästen. Det fanns flera orsaker till klosterfolkets missnöje med Gustav Vasas styre, bl a förläggningen av soldater i kostren vilket framtvingades av bristen på militärförläggningar. Konfiskationerna av kyrklig egendom och återlämnande av kyrkans jordinnehav till rättmätiga ägare, som ofta tog tillbaka mer än de fått kungens tillstånd till.
Dackeupprorets centrum i sydöstra Småland låg förvisso närmare Danmark än Norge, men norrmän kan ha spelat en roll även under Dackeupproret. Norrmannen Laurentius Norwegus (Kloster-Lasse) var under Johan III:s tid chef för den katolska motreformationen i Norden. Han gjordes av Johan III till chef för hela det svenska utbildningssystemet, och drev -. med kungens vetskap - en hemlig katolsk prästutbildning i Stockholm. Han skrev en katolsk katekes, som torde ha varit mycket spridd i Sverige, men är bevarad bara i ett enda exemplar.
Katolicismen har troligen levat kvar i avlägsna norska bygder längre än någon annan stans i Norden, och kan ha påverkat det västsvenska och norrländska fromhetslivet in i vår egen tid.
Kommentarer
Trackback