Avblås krypskyttet mot Jesusmanifestationen!
Ängelholmspastorn (länk finns i spalten till höger) Mikael Karlendal har kommenterat den påstådda oenigheten mellan "tidigare medlemmar av ledningsgruppen" för Jesusmanifestationen. Jag har svarat:
Jag skulle bli mycket besviken om inte våra frikyrkliga vänner helt och fullt står upp för Svenska kyrkans bekännelse om Jesu person, vem han var, hur han kom till världen, o.s.v. Det finns nämligen höga företrädare för Svenska kyrkan, bl.a. nuvarande biskop och domprost i Stockholms stift, som inte står upp för sin egen kyrkas bekännelse.
Vi är minst flera hundra tusen, kanske ett par miljoner, medlemmar i Svenska kyrkan, som tror på denna bekännelse, eller i varje fall uppfattar den som Svenska kyrkans lära. Ett fåtal av dessa är mycket aktiva, de flesta passiva. Men detta är så grundläggande för kristen tro, så att man inte alls behöver vara aktiv för att begripa det. Jag vill påstå att t.o.m. varenda ateist vet att jungfrufödseln, som förnekas av biskopen och domprosten, är central kristen lära. Detta är en av de första dogmer som en f.d. ateist börjar tro på, sedan han /hon blivit omvänd!
Svenska kyrkans kristna arv får inte förskingras! Jag tycker, rent ut sagt, att domprosten i Stockholm, kladdar på Jesu person på ett mycket obehagligt sätt. Det är givetvis ingen markering mot vare sig “religioner eller teologier”, som domprosten uttrycker sig, att manifestera en jungfrufödd Jesus. Även muslimer tror på jungfrufödseln. De har i stället problem med Jesu gudom och uppståndelsen.
Och hur skulle en gemensam manifestation mellan lutheraner i Svenska kyrkan, katoliker, ortodoxa och frikyrkliga (baptister, calvinister, etc) kunna vara en demonstration mot någon speciell “teologi”? Om Bonnier läser detta, uppmanar jag honom att upphöra med sitt krypskytte mot Jesusmanifestationen. Ingen, utom möjligen du själv, hindrar dig att gå med. Det hålls inga förhör! Att det saknas officiella företrädare för Stockholms stift i ledningsgruppen, uppvägs flera gånger om av alla tusentals tillresande Svk-medlemmar från resten av landet. Jesusmanitestationen är en nationell manifestation, över samfundsgränserna, och inte någon Stockholms-aktion.
Dessutom upphävdes konventikelplakatet redan 1858, som var den stadga som förbjöd religiösa sammankomster utan offeciell medverkan av någon statskyrkopräst. (Konventikelplakatet kallss ibland felaktigt för “frikyrkoförbudet”. Det var lika förbjudet för trogna Svk-medlemmar, som för baptister m.fl, att hålla sammankomster utan officell medverkan av präst.) Tusentals Svk-medlemmar kommer att delta, utan att be domprosten om tillåtelse.
Även katoliken Bengt Malmgren har skrivit på sin blogg. Jag har svarat, men Malmgren har inte prublicerat svaret, som du i stället kan läsa här:
Bonnier och Brunne har inget mandat från sitt eget samfund, Svenska kyrkan, att kladda på den historiske Jesus. Svk:s bekännelse av en jungfrufödd Jesus är glasklar. Den har kyrkomötet inte ändrat på. Malmgren utnämner ständigt och jämt de värsta avfällingarna som något slags representativa företrädare för majoriteten av troende Svk-medlemmar. Och de icke-troende, ateisterna, vet mycket väl att jungfrufödseln är en av kristendomens mest centrala dogmer. Jungfrufödseln är också en av de första kristna sanningarna som en nyomvänd ateist tror på. Jag skulle tro att jungfrufödseln kommer på trejde plats efter uppståndelsen och himmelsfärden.
Katolsk vision, och andra katolikers oförmåga att ta avstånd från KV, är den enskilt största orsaken till att jag inte har blivit katolik. KV är en cancersvulst som sitter djupare än den synliga delen, en cancersvulst som bildar metastaser inte bara runtom i Katolska kyrkan, utan även i Svenska kyrkan och frikyrkorna. Och nu resonerar doktor Malmgren som om "sjukdomen" vore patientens rätta personlighet, åtminstone vad gäller Svenska kyrkan.
Att Jesusmanifestationen skulle vara en protest mot något kyrkomötesbeslut, vilket Bonnier antyder, är rent förtal. Många lesbiska kvinnor vill ha barn, utan direkt medverkan av någon man. På vilket sätt skulle en manifestation av en jungfrufödd Jesus vara en protest mot möjligheten för homopar att gifta sig? Det finns många och starka argument i Bibeln mot utlevd homosexualitet, men inte just detta.
Det handlar alltså om något annat. Med sitt krypskytte mot Jesusmanifestationen försöker Bonnier att återinföra konventikelplakatet (avskaffat 1858), som förbjöd religiösa sammankomster utan officiell medverkan av någon statskyrkopräst. Det gällde även katolska gudstjänster utanför ambassaderna. Om inte svenska folket ska få ha sin egen manifestation, utan att den skall ställas under den stockholmska Svk-"biskopens" tillsyn, ska det gälla även det Katolska stiftet i Sverige. Byt ut påven mot Brunne, som kyrkans överhuvud! Är det vad Malmgren menar med ekumenik och tolerans?
Nej, jag håller fullständigt med Stanley Sjöberg. Ska vi svenskkyrkliga lutheraner ha något ihop med katoliker, ortodoxa och frikyrkliga, så är det den historiske Jesus, som Bibeln berättar om, och den "historiska" kristendom, som vi i den lutherska kyrkan har fått som arv från den universella Kyrkan, som vi en gång var en del av.
“Historiske Jesus”?!?
Genom att bara använda denna kontra-historiska självmotsägelse (bevisat av den eminenta avlidne Oxford-historikern, James Parkes, Conflict of the Church and the Synagogue) avslöjar din kristna- [försedd] med skygglappar-agenda-som förlitar sig på fjärde århundradets, hedniska, hellenistiska källor.
Emedan forskare debatterar härkomsten av de ursprungliga redogörelserna på vilka de tidigaste omfattande (från det fjärde århundradet, även fragment är från efter-135 i vanlig tideräkning), romerska hedniska, hellenist-omskrivna versionerna var baserade, så finns det inte ett fragment, inte ens en bokstav i NT som har sitt ursprung DIREKT från det första århundradets fariséeiska judar som följde fariséen Ribi Yehoshua.
Historiker såsom Parkes, et.al, har obestridligen bevisat att fjärde århundradets romerska kristendom var den 180 graders polära antites av första århundradets judendom av alla fariséeiska Ribis. Den tidigaste (efter-135 i vanlig tideräkning) sanna kristna var illvilligt antinomian (anti-Torah), hävdade att de efterträdde och ersatte Torah, judendom och det (”andliga”) Israel och judarna. Den ursprungliga kristendomen var anti-Torah från början emedan DSS (viz., 4Q MMT) och all annan judisk dokumentation bevisar att alla första århundradets fariséer var pro-Torah.
Det är ett berg av historisk judisk information kristna har vägrat att behandla på sidan www.netzarim.co.il (see, speciellt, History museum-sidorna som börjar med ”30-99 I vanlig tideräkning”).
Den ursprungliga kristendomen = anti-Torah. Ribi Yehoshua och hans Netzarim, liksom alla andra fariséer, var pro-Torah. En omedgörlig motsägelse.
Att bygga en romersk avbildning från hellenistiska hörsägen-återgivningar - årtionden efter döden av den första århundradets fariseeiska Ribi, och efter en utdrivning med våld av hellenistiska romerska hedningar, av hans ursprungliga judiska efterföljare (år 135 I vanlig tideräkning, dokumenterat av Eusebius) - baserat på skrifterna av en hellenistisk jude som blev avskuren som en avfälling av de ursprungliga judiska efterföljarna (dokumenterat av Eusebius), är cirkelresonemang genom hedniskt-romerska hellenistiska linser.
Det som den historiska fariséeiska Ribin undervisade finns inte i efter-år 135 I vanlig tideräkning hellenistiska romerska hörsägen-återgivningar, utan i judiska beskrivningar av fariséer och fariséeiska Ribis av den perioden.. i Dödahavsrullarna 4Q MMT (se professor Elisha Qimron), inter alia.
Till de kristna som läser: Frågan är, nu när du har blivit informerad, kommer du att följa den autentiska historiska fariséeiska Ribin? Eller att fortsätta följa den efter-år 135 i vanlig tideräkning romerskt-omskrivna antitesen – en avgud?