Den svenskkyrkliga tallriken (med de lutherska delikatesserna) saknas, när Svenska kyrkan omvandlas till i bästa fall ett allkristet smörgåsbord.
Söderby-Karls kyrkoruin, Roslagen. Kyrkan revs 1880.
Ärkebiskop och klimataktivisten Anders Wejryd har ett förflutet i Senska Missionsförbundet. Det avslöjar Dag Sandahl på sin blogg (se länk i spalten till höger). Min fråga är om Wejryds hårda tag mot kvinnoprästmoståndare under hans tid som biskop i Växjö enbart bottnat i inställningen i kvinnoprästfrågan, eller i principiellt olika syn på prästämbetet. Det är illa, eftersom Wejryd är bärare av den apostoliska succession, som infördes i Sverige 1524 direkt från Rom, strax innan den medeltida apostoliska successionen i Sverige dog ut. Det var Pethrus Magnus som vigdes till biskop i Västerås stift i Rom 1 maj 1524, vilket var påvens enda eftergift till Gustav Vasa. Om inte Wejryd tar prästämbetet på allvar, är det mýcket illa. Den apostoliska successionen i Svenska kyrkan har inte sedan nyåret 1524 varit så hotad som nu.
Våra dryga katolska lekmän gör sitt bästa för att driva in sista spiken i kistan, genom att påstå att den aldrig har funnits. Precis som de frikyrkliga under 1930-talet, tror sig katolikerna ha något att vinna på att sänka Svenska kyrkan. I själva verket fjärmar de hela det svenska samhället från all traditionell kristen tro. Typiskt agerande av sekterister.
Svenska kyrkan utvecklas alltmer mot att bli i bästa fall ett allkristet, och i sämsta fall ett mångreligiöst smörgåsbord. Svenska Missionsförbundet är en av tallrikarna på bordet. Men den svenskyrkliga tallriken (med den lutherska delikatesserna) saknas. I det fallet har man förväxlat tillricken med bordet.
Vi måste tillsammans med andra kristna bevara Svenska kyrkan som en entydigt kristen kyrka, men det får inte bli så att svenskkyrkligheten lyser med sin frånvaro i Svenska kyrkan. Problemet med övertaliga kyrkor får inte lösas så, att man suddar ut den svenskkyrkliga profilen i Svenska kyrkan. Det är märkligt att höra frikyrkopastorer säga att vi måste böja nacke under Petri ämbete (påven) samtidigt som de förnekar det traditionella prästämbetet.
Det finns en annan lösning på övertalighetsproblemet. Att de kyrkliga kommunerna återinförs som en allkristen förvaltningsmyndighet för kyrkor och kyrkogårdar. Att trossamfundet Svenska kyrkan blir ett kristet trossamfund bland andra. Huvuduppgiften för denna blogg är att propagera för kyrkokommunidén. Läs mer, klicka på kategorin Kyrkokommun i spalten till höger!
Ärkebiskop och klimataktivisten Anders Wejryd har ett förflutet i Senska Missionsförbundet. Det avslöjar Dag Sandahl på sin blogg (se länk i spalten till höger). Min fråga är om Wejryds hårda tag mot kvinnoprästmoståndare under hans tid som biskop i Växjö enbart bottnat i inställningen i kvinnoprästfrågan, eller i principiellt olika syn på prästämbetet. Det är illa, eftersom Wejryd är bärare av den apostoliska succession, som infördes i Sverige 1524 direkt från Rom, strax innan den medeltida apostoliska successionen i Sverige dog ut. Det var Pethrus Magnus som vigdes till biskop i Västerås stift i Rom 1 maj 1524, vilket var påvens enda eftergift till Gustav Vasa. Om inte Wejryd tar prästämbetet på allvar, är det mýcket illa. Den apostoliska successionen i Svenska kyrkan har inte sedan nyåret 1524 varit så hotad som nu.
Våra dryga katolska lekmän gör sitt bästa för att driva in sista spiken i kistan, genom att påstå att den aldrig har funnits. Precis som de frikyrkliga under 1930-talet, tror sig katolikerna ha något att vinna på att sänka Svenska kyrkan. I själva verket fjärmar de hela det svenska samhället från all traditionell kristen tro. Typiskt agerande av sekterister.
Svenska kyrkan utvecklas alltmer mot att bli i bästa fall ett allkristet, och i sämsta fall ett mångreligiöst smörgåsbord. Svenska Missionsförbundet är en av tallrikarna på bordet. Men den svenskyrkliga tallriken (med den lutherska delikatesserna) saknas. I det fallet har man förväxlat tillricken med bordet.
Vi måste tillsammans med andra kristna bevara Svenska kyrkan som en entydigt kristen kyrka, men det får inte bli så att svenskkyrkligheten lyser med sin frånvaro i Svenska kyrkan. Problemet med övertaliga kyrkor får inte lösas så, att man suddar ut den svenskkyrkliga profilen i Svenska kyrkan. Det är märkligt att höra frikyrkopastorer säga att vi måste böja nacke under Petri ämbete (påven) samtidigt som de förnekar det traditionella prästämbetet.
Det finns en annan lösning på övertalighetsproblemet. Att de kyrkliga kommunerna återinförs som en allkristen förvaltningsmyndighet för kyrkor och kyrkogårdar. Att trossamfundet Svenska kyrkan blir ett kristet trossamfund bland andra. Huvuduppgiften för denna blogg är att propagera för kyrkokommunidén. Läs mer, klicka på kategorin Kyrkokommun i spalten till höger!
Kommentarer
Trackback