Påvens fel att hiv ökar bland homosexuella män i Sverige?
Enligt senaste siffror från Smittskyddsinstitutet ökade hiv bland "män som har sex med män" med drygt 25 % under första halvåret 2009 jämfört med motsvarande period tidigare år. Insitutets benämning är naturligtvis korrekt. Alla män som har sex med män, är ju inte med nödvändighet homosexuella själva - och dessutom finns det ju homosexuella som inte har sex.
Det är möjligen påvens "fel" att en del män med den läggningen lever i celibat. Men det är ju inte de som får hiv! Men det är säkert påvens fel ändå. Allting är påvens fel. Åtminstone om man får tro katoliken Gert Gelotte, som är ledarskribent på liberala Göteborgs-Posten och EU-parlamentskandidaten Cecilia Wikström, fp, som har en prästvigning i Svenska kyrkan bakom sig. Kristen präst kan hon väl ändå inte vara, som hon går på?
Samtidigt som hiv ökar bland homosexuella män, har vi en smått lavinartad ökning av klamydia bland heterosexuella i Stockholms län och resten av Sverige. Det är förstås också påvens fel. För det kan väl inte bero på Stockholms-landstingets kondomkampanj? Som f.ö. verkar rikta sig enbart till heterosexuella. Men den kan ju ändå påverka homosexuella. Kondomernas smittskyddseffekt är uppenbarligen inte större än att den uppvägs av det ökade risktagande, som landstingets kondomkampanj uppmanar till.
För du minns väl tandkrämsreklamen: "Sören gick till direktören, för han ville bli disponent, använde Pepsodent." Eller tvålreklamen: "Sju av tio filmstjärnor använder Lux toalettvål." Man associerar alltså produkten som man vill sälja med något åtråvärt, att bli disponent eller filmstjärna. Och genom att dessa yrken används i så positiva sammanhang ökar även deras attraktivitet. Det blir inte bara mer Pepsodent tandkräm och fler Lux tvålar sålda. Fler vill dessutom bli disponenter och filmstjärnor. Och på samma sätt är det med kondomkampanjen. Landstinget gör inte bara reklam för kondomerna - utan även för tillfälliga sexuella förbindelser. Som framställs som helt riskfria, om bara kondomen är hel och sitter på under hela samlaget. Javisst, men det är samma njutning - om inte rentav större njutning - utan kondom. Ingen disponent går väl omkring med tandborsten i käften hela tiden?
Som upplysning kan jag tala om att påven körde Volkswagen Golf innan han blev påve. Kör Golf du också, så blir du också påve! Så egentligen är det ju ytterst Volkswagens fel att svenskar får hiv och klamydia. När samma bilmärke slår an på nostalgins strängar i sin reklam, säger man att i ingen annan bil än Volkswagen har så många barn blivit gjorda. Ingen kondompropaganda där, inte!
Det är möjligen påvens "fel" att en del män med den läggningen lever i celibat. Men det är ju inte de som får hiv! Men det är säkert påvens fel ändå. Allting är påvens fel. Åtminstone om man får tro katoliken Gert Gelotte, som är ledarskribent på liberala Göteborgs-Posten och EU-parlamentskandidaten Cecilia Wikström, fp, som har en prästvigning i Svenska kyrkan bakom sig. Kristen präst kan hon väl ändå inte vara, som hon går på?
Samtidigt som hiv ökar bland homosexuella män, har vi en smått lavinartad ökning av klamydia bland heterosexuella i Stockholms län och resten av Sverige. Det är förstås också påvens fel. För det kan väl inte bero på Stockholms-landstingets kondomkampanj? Som f.ö. verkar rikta sig enbart till heterosexuella. Men den kan ju ändå påverka homosexuella. Kondomernas smittskyddseffekt är uppenbarligen inte större än att den uppvägs av det ökade risktagande, som landstingets kondomkampanj uppmanar till.
För du minns väl tandkrämsreklamen: "Sören gick till direktören, för han ville bli disponent, använde Pepsodent." Eller tvålreklamen: "Sju av tio filmstjärnor använder Lux toalettvål." Man associerar alltså produkten som man vill sälja med något åtråvärt, att bli disponent eller filmstjärna. Och genom att dessa yrken används i så positiva sammanhang ökar även deras attraktivitet. Det blir inte bara mer Pepsodent tandkräm och fler Lux tvålar sålda. Fler vill dessutom bli disponenter och filmstjärnor. Och på samma sätt är det med kondomkampanjen. Landstinget gör inte bara reklam för kondomerna - utan även för tillfälliga sexuella förbindelser. Som framställs som helt riskfria, om bara kondomen är hel och sitter på under hela samlaget. Javisst, men det är samma njutning - om inte rentav större njutning - utan kondom. Ingen disponent går väl omkring med tandborsten i käften hela tiden?
Som upplysning kan jag tala om att påven körde Volkswagen Golf innan han blev påve. Kör Golf du också, så blir du också påve! Så egentligen är det ju ytterst Volkswagens fel att svenskar får hiv och klamydia. När samma bilmärke slår an på nostalgins strängar i sin reklam, säger man att i ingen annan bil än Volkswagen har så många barn blivit gjorda. Ingen kondompropaganda där, inte!
Kommentarer
Trackback