Att sätta sig till doms över Gud.
GE skrivere i sin kommentar (till inlägget Herren gav och Herren tog) att "Herren gav och Herren tog" inte är något svenskt talesätt, utan ett direktcitat ur Bibeln. Men det ena står väl inte i motsättning till det andra? Det finns bibelverser, som den icke bibelkunnige aldrig har hört talas om, och det finns bibelverser som är en del av det svenska kulturarvet och nämns i många sammanhang. Men naturligtvis är det, som har bibliskt ursprung, inte ett unikt svenskt kulturarv - ibland inte ens ett unikt kristet kulturarv. Vilket Yuusuf har påmint oss om.
Biskop Antje Jackeléns replik i gårdagens (28 juli) Svenska Dagbladet visar hur grovt vårt kristna kulturarv kan missbrukas av dem som försöker sätta sig till doms över Gud. För det gör man ju när man vill upphäva Guds ordningar. Så här skrev Jackelén: "Att evangeliet om Jesus Kristus under tusen år har predikats i vårt land har rimligen också färgat de värderingar som vi idag uppfattar som sekulariserade. Man kan säga att när samhället konfronterar kyrkan med kritiska frågor så utmanar det oss med frukterna av vår egen förkunnelse." Jackelén menar uppenbarligen att kravet på homovigslar i kyrkan skulle vara frukten av den tusenåriga kristna förkunnelsen. Märkligt att ingen har kommit på det tidigare!
Så här står det emellertid i Bibeln, med citatet "Herren tog och Herren gav" insatt i sitt sammanhang: (Job 1:19-22):
Medan han ännu talade kom en till och sade
"Dina söner och döttrar var på fest hemma hos den äldste brodern
Då kom en väldig stormby farande från öknen.
Den tog tag i husets fyra hörn, och huset föll samman över folket och alla dog.
Jag ensam kom undan och kan berätta det för dig."
Då reste sig Job och skar sönder sin mantel och skar av sitt hår.
Han föll på knä
och sade:
"Naken kom jag ur min moders liv,
naken vänder jag åter.
Herren gav och Herren tog,
lovat vare Herrens namn."
Under allt detta syndade inte Job och klandrade inte Gud.
När kristna talesätt, och särskilt kristna bud, tas över att ett sekulariserat samhälle töms de på sitt religiösa innehåll. Om möjligt. Annars glöms de. Och det är vad som håller på att ske med "Herren gav och Herren tog". Vissa bud överordnas andra som allmän-mänsksligt goda principer. Det är vad som har hänt med kärleksbudet - samtidigt som ordet "kärlek" i det profana språbruket har reducats till "ha sex". Således påstås "kärleksbudet" vara överordnat andra bud och förbud inom kristendomen - och andra religioner.
Dessa tomma budord etableras som "det högsta goda" i det sekulariserade samhället, den norm, som allt annat ska jämföras med, den norm som Gud ska dömas efter - av svansviftande biskopar och liberalteologer. Särskilt ofta hör man att "Gamla Testamentets Gud" var "en ond Gud".
Biskop Antje Jackeléns replik i gårdagens (28 juli) Svenska Dagbladet visar hur grovt vårt kristna kulturarv kan missbrukas av dem som försöker sätta sig till doms över Gud. För det gör man ju när man vill upphäva Guds ordningar. Så här skrev Jackelén: "Att evangeliet om Jesus Kristus under tusen år har predikats i vårt land har rimligen också färgat de värderingar som vi idag uppfattar som sekulariserade. Man kan säga att när samhället konfronterar kyrkan med kritiska frågor så utmanar det oss med frukterna av vår egen förkunnelse." Jackelén menar uppenbarligen att kravet på homovigslar i kyrkan skulle vara frukten av den tusenåriga kristna förkunnelsen. Märkligt att ingen har kommit på det tidigare!
Så här står det emellertid i Bibeln, med citatet "Herren tog och Herren gav" insatt i sitt sammanhang: (Job 1:19-22):
Medan han ännu talade kom en till och sade
"Dina söner och döttrar var på fest hemma hos den äldste brodern
Då kom en väldig stormby farande från öknen.
Den tog tag i husets fyra hörn, och huset föll samman över folket och alla dog.
Jag ensam kom undan och kan berätta det för dig."
Då reste sig Job och skar sönder sin mantel och skar av sitt hår.
Han föll på knä
och sade:
"Naken kom jag ur min moders liv,
naken vänder jag åter.
Herren gav och Herren tog,
lovat vare Herrens namn."
Under allt detta syndade inte Job och klandrade inte Gud.
När kristna talesätt, och särskilt kristna bud, tas över att ett sekulariserat samhälle töms de på sitt religiösa innehåll. Om möjligt. Annars glöms de. Och det är vad som håller på att ske med "Herren gav och Herren tog". Vissa bud överordnas andra som allmän-mänsksligt goda principer. Det är vad som har hänt med kärleksbudet - samtidigt som ordet "kärlek" i det profana språbruket har reducats till "ha sex". Således påstås "kärleksbudet" vara överordnat andra bud och förbud inom kristendomen - och andra religioner.
Dessa tomma budord etableras som "det högsta goda" i det sekulariserade samhället, den norm, som allt annat ska jämföras med, den norm som Gud ska dömas efter - av svansviftande biskopar och liberalteologer. Särskilt ofta hör man att "Gamla Testamentets Gud" var "en ond Gud".
Kommentarer
Trackback