Ett välsignat tillstånd är inget som ska förbannas.

Förr i tiden användes omskrivningen "ett välsignat tillstånd" om i synnerhet utomäktenskapliga graviditeter. Det tycker jag att vi ska börja med igen. Men den här gången ska vi mena vad vi säger! Graviditeten -  "ett välsignat tillstånd"  - utplånar den synd, som eventuellt var dess orsak. Graviditet är en naturlig del av den kvinnliga sexualiteten. Även män kan ha en längtan efter barn. Många män som "knullar runt" låter därför kvinnan bestämma om det ska användas preventivmedel.

Jag ifrågasätter den kristdemokratiska teorin att svenska kvinnor "slarvar med pillret" för att de saknar sexualundervisning och inte tar ansvar. Jag delar inte den moraliskt fördömande attityden mot ensamma mammor, att det bara handlade om sexuell njutning för stunden. Jag är säker på att det också handlade om en medveten eller omedveten längtan efter barn. Under min ungdomstid fanns det en oskriven regel, som sa att en man var tvungen att gifta sig med en kvinna, som han hade gjort med barn. Det var upp till kvinnan. Men en man, som försökte smita från sitt ansvar, fördömdes av den allmänna opinionen. Så man kan säga att det rådde äktenskapsplikt för mannen, men inte för kvinnan.

Den gamla moralen hade börjat tappa sitt grepp om människorna. Många trodde på "kärlek vid första ögonkastet", att det var den bästa kärleken. Många trodde dessutom på ödet. Ett oplanerat barn var en gåva - från Gud, om man trodde på honom. Alltfler började bokstavligen tro på uttrycket att en oplanerad graviditet var alltså "ett välsignat tillstånd". Äktenskapet var forfarande till för barn att växa upp i. Många väntade med att gifta sig tills första barnet var på väg - och vi trodde att detta var en urgammal svensk sed. Och kanske är det så.

Medan lagstiftningen fortfarande skiljde mellan barn födda inom och utom äktenskapet, var trolovningsbarn en tredje kategori. "Halväktingar" skulle man kunna kalla dem. De var också födda i en fast relation. Att trolovade räknades som nästan gifta framgår av äktenskapet i äldre lagstiftning kallades "fullbordat äktenskap".  Detta var "den svenska synden", som utlandet förfasade sig över.

I själva verket var allting mycket oskuldsfullt. Idag har Holland hälften så många aborter som Sverige. Antalet tonårsaborter är  bara en femtedel jämfört med Sverige. Enligt min mening beror detta på små, men livsviktiga skillnader mellan svensk och hölländsk abortlag. Detta försöker svenska debattörer bortförklara med att holländarna, och särskilt de hollänska männen, tar "mer ansvar för sin sexualitet". Hur det ansvarstagandet fungerar i praktiken visar kanske nedanstående bild:

 
"Glädjekvarteren" i Amsterdam. De prostituerade sitter i skyltfönstren till vänster.

Sign Monica skrev i en av sina kommentarer till inlägget Barnproduktionen går på högvarv:

"Så vansinnigt svårt är det faktiskt inte att skydda sig, men det kräver sitt. Gemensamt ansvar, oavsett vilka metoder man använder.
Visst är det en moralfråga. Om folk väntade med att ha sex tills de lever i en fast relation (undviker att tala om giftermål, eftersom så många idag är sambo), så är jag övertygad om att aborterna skulle gå ned (kanske pga av att oplanerade graviditeter aldrig blir oönskad).
Tycker visst är man måste se på inställningen till de oplanerade graviditeterna.
Men när jag hävdar att energin måste läggas INNAN, då menar jag givetvis att de oplanerade graviditeterna ska minskas, inte graviditeterna i allmänhet. Viktig skillnad där.
Jag tolkar det som om holländarna är bättre på att undvika oplanerade graviditeter. Oavsett vad man tycker om sex före äktenskapet".

Jag tycker inte alls att de oplanerade graviditeterns ska minskas. Jag tycker att de ska fullföljas. Och hur kan Monica vara så säker på att inga planerade graviditeter slutar med abort? Det handlar alltså om inställningen till aborter, och inte om att planera blivande barns födelsedagar. Av alla abortskäl är väl detta, att barnet inte var planerat, det sämsta!

Eftersom Monica i en av sina kommentarer på denna blogg hänvisar till debatten på Stefan Swärds blogg, citerar jag vad sig helen skrev på Swärds blogg:

"Kärlek är nyckelordet som jag saknar i hela den här debatten. Ungdomar och vuxna utan kärlek tänker utifrån sina egna egoistiska motiv. Har man varit med och skapat en liten människa får man ta sitt ansvar eller adoptera bort barnet. Men aldrig döda barnet! Kärlek ska finnas med i sexualiteten allt för många tror att sexualiteten bara är en lek och ett nöje men vill inte ta konsekvenserna av att det är en förening mellan två människor som mycket väl kan leda till en tredje."

Må vara att jag, som äldre man, inte anser mig ha rätt att avskaffa de fria aborterna, om jag så kunde. Men jag anser mig dock ha både rätt och skyldighet att säga vad som är rätt och fel. Om någon gravid kvinna skulle fråga mig om råd. Det är med aborter som med självmord - som domprosten Åke Bonnier skrev på sin blogg: "Du har rätt att ta dit liv, men du får inte göra det." Det måste man ju få säga  även om aborterna: "Du har rätt att göra det, men gör det inte".

För övrigt stödjer jag Katolska kyrkans inställning till preventivmedel. Svenska kyrkan hade samma inställning för 50 år sedan. Det finns fortfarande grupper inom Svenska kyrkan som inte använder preventivmedel. Har man sex, får man vara beredd på att det blir barn, planerat eller oplanerat. 

                                                                                                        - X -

"Det är svårt att diskutera laestadianism utan att komma till barnen. Eller att tala om barnaskaran utan att stöta på tron. Laestadianerna hör till den lutherska kyrkan men anser sig läsa Bibeln lite noggrannare än gemene lutheran. Enligt laestadianernas tolkning ska man inte hindra Guds beslut om liv och död eller låta samhället förleda en från de riktiga frågorna. I klartext betyder det till exempel ett nej till preventivmedel, alkohol och tv."
 
- Klippt ur finska Hufvudstadsbladet om en finsk elvabarnsfamilj, som är laestadianer. I Sverige är laestadianismen en riktning inom Svenska kyrkan. Rörelsen har fått sitt namn efter kyrkoherden Lars Levi Laestadius i Pajala - Sveriges nordligaste kyrksocken. Laestadianismen fick stark spridning i både Sverige och Finland och hindrade frikyrkornas etablering i de nordligaste landsdelarna. Under min bardom var motståndet mot preventivmedel och aborter allmänt förekommande inom Svenska kyrkan. Dags att blåsa liv i de svenskkyrkliga traditionerna. Kondomknull är frikyrkligt!


Kommentarer
Postat av: Monica O Kolkman

Lars, om du hade klämt ur dig lite tidigare att du är emot preventivmedel så hade jag aldrig gett mig in i diskussion, eftersom vi nu diskuterar med helt olika utgångspunkter.



Är man mot preventivmedel så är det logiskt att man tycker att oplanerade eller oönskade graviditeter ska fullföljas.



Jag har en annan åsikt. Jag är för preventivmedel. Jag skulle inte vara en bra mamma till elva barn. Jag vet inte ens om jag kroppsligen skulle klara av det.

Jag skulle inte vara en bra hustru om jag alltid skulle ha sex med rädslan för att bli gravid igen. Ett barn till skulle vara välkommet, men där går gränsen för mig.

Sex är också en gåva för att gjuta man och hustru samman, stärka gemenskapen. Man slutar ju inte ha sex efter klimakteriet när man inte längre är fruktbar. Sex har inte bara med barnalstring att göra.



Dessutom blir jag mycket ledsen när du som illustration till dina ord väljer en bild från Amsterdams glädjekvarter som ett exempel på holländarnas ansvarstagande. Det vittnar om naivitet och okunskap om ett helt land. Ett riktigt bottennapp, Lars. Jag blir mållös.



Stora delar av Holland är väldigt konservativt. Att Holland å ena sidan är mycket sexualliberalt har en mycket lång historia (speciellt vad det gäller Amsterdam, som en gammal "lössläppt" hamnstad) som jag inte ska gå in på.

På grund av svåra motsättningar i historien mellan protestanter och katoliker (hade kunnat bli ett sorts Nordirland) kom holländarna till ett slags samförstånd som gav utrymme för allas åsikter och sätt att leva. Där ryms i detta lilla land extrem liberalism och extrem konservatism (det finns reformerta kyrkor som är mycket ortodoxa i sin tro, och då talar jag inte bara om att kvinnor måste gå i kjol och inte byxor, eller att de måste ha hatt när de går till gudstjänst). Kristen konservatism som denna finns inte Sverige, vill jag påstå.

Friskolor, tex, är något närmast heligt i Holland, i varje liten by finns en kommunal skola plus en protestantisk och en katolsk. I större städer finns ännu mer utbud, och detta gäller även högstadiet och gymnasiet. Skolor som drivs av konservativa kyrkor som de jag nämnde ovan, är vanliga.Holländarna anser att föräldrarna i första hand är ansvariga för sina barns utbildning, inte staten.

Televisionen är fri och olika TV-bolag får sändningstid i förhållande till det antal medlemmar de har. Följaktligen har Holland bl a en reformert TV-kanal, en katolsk och en evangelisk som alla har debattprogram på bästa sändningstid.Givetvis är gudstjänster på söndagförmiddag en självklarhet i TV.

Finns det i Sverige?



Så tänk dig för innan du generaliserar om ett land (utlänningar säger ofta saker om Sverige som inte är sanna, det vet vi ju också).



Därmed har jag nog sagt mitt och drar mig ur den här diskussionen.

2009-06-27 @ 10:48:58
URL: http://monicaolssonkolkman.blogspot.com/
Postat av: Lars Flemström

Åsikten att en påbörjad graviditet ska fullföljas är ingen logisk konsekvens av inställningen till preventivmedel. Frikyrkliga är i allmänhet för preventivmedel, men bland dem finns också de flesta abortmotståndarna.



Monica sätter fingret på en öm punkt. Vad gör man om det blir barn, trots att man använt preventivmedel? Är det ett godtagbart skäl för abort? Finns ingen risk att abort blir ett slags sista utväg att ta till, när andra metoder inte har fungerat?



Det jag vänder mig mot är att man rättfärdigar abort med att graviditeten var oplanerad. Från upptäckten att hon är gravid, har kvinnan - med få undantag - över sex månader på sig att planera för barnets ankomst. Dessutom har både mannen och kvinnan känt till möjligheten att det kan bli barn i nio månader.



Att jag är mot preventivmedel är inte bara av teologiska skäl. Jag har träffat två kvinnor som har låtit sig sterilisera sig. Den första visste inte, när hon gjorde det, att hon skulle skiljas från den man som var far till hennes fyra barn och träffa en annan man - mig. Själv hade jag inga tidigare barn. Om du bara visste hur mycket vi önskade att operationen hade misslyckats.



Däremot hade operationen misslyckats för den andra kvinnan, som jag dock inte har varit ihop med sexuellt. Hon hade verkligen blivit oplanerat gravid - men barnet blev ett exempel på att även ett från början oönskat och oplanerat barn kan bli ett älskat barn. Men något önskat barn för kommunen var det inte. Kommunen försökte tvinga familjen att försvinna, genom att vägra ge hjälp till bostad. Det var ju för sent att tvinga henne att göra abort.



Anledningen till att jag visade bilden på de s.k. glädjekvarteren i Amsterdam, var för att visa att det inte är på grund av någon högre moral hos holländarna, som de bara har hälften så många aborter som Sverige. Om man inte med "moral" menar att förebygga graviditet.



På Stefan Swärds blogg skrev du att avhållsamhet är något som har glömts i debatten. Jag har inte sagt emot dig på den punkten Men har menat att det är orealistiskt att tro på snabba föränringar av svenska folkets inställning til äktenskap och sex. Att vi inte kan sluta procudera barn i detta land i väntan på att äktenskapet ska återupprättas.

2009-06-27 @ 16:05:53
Postat av: Monica O Kolkman

Lars, jag vill bara säga att det där med sterilisering inte är ett lätt beslut. Det är tråkigt att höra vilka konsekvenser det fick för er. Det tog lång tid innan jag och min man kom till beslutet att det var det bästa alternativet för oss båda. Men det är ett stort steg att ta. I bakhuvudet har man givetvis "tänk om något skulle hända och någon av oss skulle vilja bilda en andra familj i framtiden."

Dock har de flesta av våra vänner och bekanta har tagit samma beslut.



Med anledning av min reaktion om din bild från glädjekvarterna i Amsterdam, så reagerade jag på att du med det generaliserar och framställer holländska män som några som går till horor mer än andra. Jag skulle tro att holländska män går till horor i samma utsträckning som svenska män. Likadant med män som söker tillfälliga sexförbindelser (och vice versa givetvis) tex på krogen.



Amsterdams horor tog förr emot sjömän. Nu är det turister i första hand.

2009-06-27 @ 19:58:01
URL: http://monicaolssonkolkman.blogspot.com/
Postat av: Lars Flemström

De s.k. glädjekvarteren i Amsterdam och Rotterdam är inte bara någon enstaka gata, utan snarare hela stadsdelar. Jag har varit där och sett själv. Inga förhastade slutsatser, tack! Prostitutionen i Holland är oerhört omfattande, och det kan inte bara vara utländska turister som är kunder. Jag kan inte tro att svenska män går till prostituerade lika mycket som holländska. Att få tag i prostituerade i Sverige är inte lätt, och har aldrig varit lätt, inte ens när det var tillåtet. Det var så oaccepterat.



Är då allting rent, snyggt, och hälsokontrollerat i Holland - kanske något som Sverige borde lära sig av? Nej, för det finns även en lågprismarknad, där hivsmisttade och narkomaner bjuder ut sig - bara ett stenkast från de upplysta skyltfönsteren. Däremot anser jag att Sverige har mycket att lära av den hollänska abortlagstiftningen. Enligt min bestämda mening är de små men livsviktiga skillnaderna men svensk och holländsk abortlag förklaringen till att Holland bara har hälften så många aborter som Sverige.



Sverige har dessutom fem gånger som många tonårsaborter. Detta beror på en mycket negativ inställning till tidigt barnafödande. Ja, det är risk för att svenska folket utrotar sig självt genom (vad ska man säga?) massmord på nära nog varje kvinnas första barn. Jag förmodar att den holländska ultraliberalismen, som har så många nackdelar (knark, prostitution, dödshjälp) har i alla fall en fördel: att aborterna inte bara är fria, utan dessutom fullt frivilliga.



DN:s barnbilaga för en tid sedan frågade hur gammal man ska vara när man får första barnet. Resultat:

DN:S fråga: Hur gammal ska man vara när man skaffar sitt första barn?

15-19 år 2%

20-25 år 23%

26-30 år 42%

31-35 år 24%

36-40 6%

Över 40 år 3%

Skrämmande siffror! Hela 98 % av dem som tycker att abort är rätt (och det tycker ju nästan hela svenska folket) tycker att 19 år är en för låg ålder för att få barn. Men knappast någon tycker väl att det är en för låg ålder för att ha sex? - Och hur ska man hindra 18- 19-åringar att ha sex?



Det finns dessutom undersökningar som visar att svenska kvinnor VILL ha fler barn i genomsnitt än kvinnorna i jämförbara länder. Jag är övertygad om att det är denna s.k. barnönskan som är förklaringen till att svenska kvinnor så ofta "råkar glömma" att ta pillret och att svenska män som ofta "råkar glömma" kondompaketet i jackfickan. Man är ung, kär och galen, helt enkelt -men blir brutalt påmind om vilken inställning som råder i Sverige, när barnet är på väg.



Och jag menar att kristenheten måste välja sida. På blogg.se finns några bloggar, som skrivs av mycket unga mammor, deras glädje att vara unga mammor och de negativa reaktioner de möter från samhällets företrädare.



2009-06-27 @ 23:29:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0