Får en man ha sex med sin mans övriga män?

I föregående inlägg  har jag försökt reda ut de äktenskapliga begreppen. Men vid omläsning fanna jag att jag fastnat i heteronormativt tänkande. Kan någon hjälpa mig med definitionerna?

Monogam betyder att en man är gift med en kvinna. Numera kan det också betyda att en man är gift med EN annan man, eller att en kvinna är gift med EN annan kvinna.
Polygam betyder således att en man är gift med två eller flera kvinnor, eller att en kvinna är gift med två eller flera män.

Polyamorösi betyder att flera män är gifta med flera kvinnor och att alla har sex med alla. Och nu till frågan. Hur går det med den saken i ett polygamt homoäktenskap?

Vi antar att Anders är gift med Bertil och Ivar.  Anders har alltså rätt att ha sex med både Bertil och Ivar. Men får Bertil och Ivar ha sex med varandra? Vad säger reglerna? Vad säger Kyrkoordningen? Jag måste erkänna att heteronormen ställde till det för mig i föregående inlägg. Om en man har två fruar är det väl ganska givet att fruarna inte har sex med varandra? Om de inte använder en strap-on (löspenis, som en av damerna fäster runt midjan).

Ärkebiskop Anders Wejryd borde veta. Han hade ju stånd i Pride Park, där man i ett annat stånd  demonstrerade strap-ons. 

Om alla har sex med alla i ett polygamt homoäktenskap, så är det väl inte ett polygamt förhållande, utan ett polyamoröst förhållande? Och för resten: Måste verkligen alla ha sex med alla i ett polyamoröst förhållande? Eller räcker det med att alla män har sex med alla kvinnor och att alla kvinnor har sex med alla män? Ajaj, heteronormativt tänkt igen! Så här måste det bli:

Alla  heterosexuella män har sex med alla hetero- och bisexuella kvinnor.
Alla homosexuella män har sex med alla homo- och bisexuella män.
Alla heterosexuella kvinnor har sex med alla hetero- och bisexuella män.
Alla homosexuella kvinnor har sex med alla homo- och bisexuella kvinnor.
Alla bisexuella män har sex med alla homo- och bisexuella män samt med alla hetero- och bisexuella kvinnor
Alla bisexuella kvinnor har sex med alla homo- och bisexuella kvinnor samt med alla hetero- och bisexuella män.

Vad säger kyrkoordningen om det?

Vore det inte enklare att göra ett sociogram över alla sexuella relaltioner, och låta kyrkan välsigna alla? Eller varför kan inte kommunfullmäktige ta ett beslut att hela kommunen helt enkelt är ett enda äktenskap?

De som inte villl, kan ju skicka in skriftliga reservationer till kommunstyrelsens äktenskapsutskott.

Om äktenskapet är till för "alla människor".


Kommentarer
Postat av: Hompe

Jag har läst en del på din sida och ur min synvinkel verkar du rätt rubbad. Sammansvärjningsidéerna om Aftonbladet, Helle Klein och folkpartisten från Huddinge skulle t.ex. platsa på vaken.se. Men, måste jag erkänna, den här texten var jätterolig.

2009-11-12 @ 12:19:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0