Katolsk kristendomsfientlighet
Katoliken Bitte Assarmo, som inte vill dela nattvarden med andra kristna som också tror på Jesu verkliga närvaro i nattvarden, har kommenterat Expressens och andra liberala tidningars påhopp på påven i julhelgen. Men som vanligt, när Assarmo är i farten, är det Svenska kyrkan och inte den liberala tyckareliten, som hon ger sig på. Inte ett ord om att hennes egen trosfrände Gert Gelotte orkestrerat kampanjerna mot påven! Jag har skickat in en kommentar, som Assarmo inte har vågat publicera. Hon är väl rädd att få bannor av den katolska biskopen, Anders Arborelius, vilken jag kritiserar för undfallenhet mot Gelotte. När ärkbiskop Wejryd visar upp samma undfallenhet mot sexliberalerna i sin kyrka, haglar de katolska invektiven. Inte ett ord om ärkebiskopens "mildhet". Men det är ju så katolikerna beskriver Arborelius' kryperi för redaktör Gelotte.
Bitte Assarmo missar inte en chans att hacka på Svenska kyrkan. Och jag som trodde att katoliker är kristna! Jag trodde att katolicism är vanlig kristendom plus de katolska särlärorna. Svenska kyrkan är Sveriges största religiösa samfund, och därför föremål för djävulens speciella intresse. Att vi har prästvigda avgudadyrkare i Svk är beklagligt men inte unikt för Svk, utan det förekommer även i Katolska kyrkan. När Bitte Assarmo ger exempel på belackare av Katolska kyrkan nämner hon Annika Borg, men inte Gert Gelotte - emedan han behandlas som "en god katolik" av biskop Arborelius. Denne har ju försiktigt påpekat att Katolska kyrkan bara står bakom stiftets egen hemsida. Han jämställer alltså Katolsk vision med Bengt Malmgrens och Bitte Assarmos egen blogg! Som ju inte heller är några officiella språkrör för kyrkan...
Är det inte snarare så att Gelotte använder sina vänner inom "Folkpartister i Svenska kyrkan" i sina kampanjer mot all traditionell kristendom i Sverige? Vilka ideologiska förebilder som Gelotte och FISK-arna har, kan du läsa om här: http://larsflemstroms.blogg.se/2009/december/har-jag-inte-ratt.html
Bitte Assarmos ständiga uttryck "vår kyrkan" (se hennes kommentar före denna) är en tydlig markering mot andra kristna samfund. "Katolicism" handlar kanske inte om kyrkotillhörighet utan om etnisk identitet? Så är det för Gelotte (han har själv skrivit att konversionen till rom-kyrkan var ett sätt att förneka sin svenska identitet) - och så behandlas han av andra katoliker, inklusive biskopen. Med samma logik som säger att även en sekulariserad jude är en jude.
Katolska kyrkan är en så marginell företeelse i Sverige, så att ingen stor dagstidning skulle kosta på Kk en enda ledare, om det inte vore ett bekvämt sätt att indirekt angripa Svenska kyrkan. Men för Bitte Assarmo är allting vad det ytligt ser ut att vara.
Bitte Assarmo har svarat:
Lars Flemström - du har skrivit en lång kommentar här där du refererar till mig i tredje person. Kommentaren liknar mest ett blogginlägg och som du säkert förstår kan jag inte publicera det här. Om du tilltalar mig direkt istället får du dock mer än gärna återkomma!
Vad gäller din kritik mot att jag inte kritiserar Gert Gelotte som belackare av VÅR kyrka råder jag dig att läsa på lite bättre innan du yttrar dig.
Åt ditt yttrande om Katolska Kyrkan som marginell kan jag bara le överseende. Vi må vara en minoritet i Sverige, men vad vore svenska kyrkan utan sitt katolska arv? Intet! Svenskkyrkliga präster borde kunna sin historia och veta bättre än att kasta ur sig fördomar i parti och minut!
Dessutom är världen betydligt mer än bara lilla Sverige...
Gott nytt år och Kristi frid och lev väl i vetskap om att jag kommer att fortsätta kritisera både svenskkyrkliga och andra för deras oresonliga hat och deras cementerade fördomar om VÅR kyrka!
Och jag har svarat Bitte Assarmo:
Och vad vore Katolska kyrkan utan SITT arv från den odelade kyrkan (som var en annan kyrka än den nuvarande Katolska kyrkan)? Kul att du kommer att fortsätta att kritisera "både svenskkyrkliga och andra för deras oresonliga hat och deras cementerade fördomar om VÅR kyrka." Du uppmanar mig verkligen att fortsätta kritisera katolikers och andras oresonliga hat och cementerade fördomar om VÅR Svenska kyrka!
Naturligtvis kommer jag att lägga ut kommentaren, som du inte vågade publicera, på MIN blogg. Där man också kan läsa om vem som var först med Gelottes tryckkokarteorem!
Och för övrigt är Annika Borg ingen svenskkyrklig präst!
Det dröjde bara en minut innan Assarmo publicerade min andra kommentar. Hon kunde väl inte motstå frestelsen att ge sina läsare en hint om vem som var först med Gelottes tryckkokarteorem, nämligen porrförläggaren Curth Hson-Nilsson! Men så finns i min andra kommentar inte ett ord om biskop Arborelius "mildhet" mot Hson-Nilssons lärjungar inom Katolska kyrkan!
Mig veterligt är Annika Borg en universitetsanställd forskare ("bibelvetare") med en formell prästvigning i Svenska kyrkan. Det gör henne naturligvis inte "svenskkyrklig". Som väl ändå får anses vara en benämning på en teologisk inriktning. Men svenska katoliker har ju, som bekant, lite svårt att skilja mellan nationalitet (Annika Borg är svensk) och kyrkotillhörighet. Om Bitte Assarmos bakgrund vet jag strängt taget ingenting, men hon är väl - i likhet med Gert Gelotte - en f.d. svensk som fortfarande är bosatt i Sverige.
På en annan katolsk blogg går en annan katolsk skribent till våldsamt angrepp mot Olle Burell (socialdemokratisk ordförande i Svk:s kyrkomöte) för att invandrare tillåts bli medlemmar i Svenska kyrkan- utan att behöva avsäga sig sin utländska bakgrund.
http://katolsktfonster.se/forum/forums/t/14131.aspx
Svenskfödda svenska katoliker verkar vilja vara ett slags Nordirland i Sverige, i konflikt med majoritetsfolket. Och visst skapar etniska konflikter sammanhållning inom speciellt minoritetsgruppen. Om det blir samma sammanhållning inom majoritetsfolket kan det bli farligt. Svenska katoliker odlar samma etnocentriska ideologi, men på olika sidor om barrikaderna som halvdanskarna i SD.
Det är människor som kommer till Sverige, ofta traumatiserade, de har mist sin invanda kulturella förankring, de har språksvårigheter, är ofta angelägna att anpassa sig till ett nytt samhälle. De får sällan konsekvenserna av en eventuell konversion förklarade för sig - t.ex. att släktkontakter både här och i hemlandet kan försvåras, till exempel i och med att förutsättningarna för dop, bröllop och begravningar tillsammans med folk med samma etniska bakgrund förändras i grunden om några av dem övergår till svenska kyrkan. Allt annat är medlemsvärvning på falska grunder. / - - - / Det är väl åkej. Så länge dom med utländsk bakgrund har sin förankring i den lutherska kyrkofamiljen.
Undertecknaren har ett helsvenskt namn. De svenska katoliker som ivrigast odlar utanförskapet brukar ha det.
Tydligare kan det väl inte uttryckas, att (speciellt svenskfödda) svenska katoliker vill ha en ghettoisering, där katoliker och protestanter utgör väl avgränsade grupper, med ltydliga demarkationslinjer mellan sig. Och det är i den miljön som företeelser som Gelottes Katolsk vision frodas. Motsvarande organisationer i andra länder kallar sig We are the church, respektive Wir sind die Kirche. De menar egentligen We are the people, etc. Samma ideologi som de tyska katoliker som stödde Hitler hade!
"Och jag som trodde att katoliker är kristna! Jag trodde att katolicism är vanlig kristendom plus de katolska särlärorna."
Katolsk tro är en samling villfarelser (kan ju kallas särläror) med evangelisk "fernissa". Man bryter först och främst mot det första budet. Och därmed har man brutit mot dem alla. Ser man till katolska kyrkans smutsiga historia har man bokstavligen brutit mot dem alla. I vår tid utgör det massmediala trycket att de påvliga representanterna "håller sig på mattan". Men i pedofilskandalen har vi sett att man inte lyckas hålla uppe den skenheliga fasaden trots detta.
Mer om katolska kyrkans blodiga historia och dess villfarelse kan man läsa om på Tidens tecken:
http://www.tidenstecken.se/kkinkvis.htm
http://www.tidenstecken.se/kkvillo.htm
http://www.tidenstecken.se/kkmeriter.htm
http://www.tidenstecken.se/kk0.htm
Lite även här:
http://www.kyrkforum.se/katolska-kyrkan/1172-skoekan-och-vilddjuret-i-intimt-samarbete.html
Mvh Lars W