Också en Maria
På Pajala kommuns webbplats kan man läsa:
Lars Levi Laestadius, den lysande och sprakande brandfacklan i höga norden, hade slocknat, men den heliga eld han tände brinner fortfarande i hundratusende människohjärtan.
Lars Levi Laestadius (1800 - 1961) var kyrkoherde i Karesoando när han gick ur tiden. Förutom att han var socialreformator, var han en teologisk förnyare av stora mått. Han är en av Svenska kyrkans mest färgstarka kyrkoherdar. Den andre var Henric Schartau, som jag tidigare har skrivit om*. Laestadius startade en fantastisk kristen väckelse bland huvudsakligen samer och finskspråkiga i norr. Men detta hade inte skett utan att Laestadius själv hade blivit omvänd.
Detta började med att Laestadius efter en predikan 1844 söktes upp av en ung samekvinna, som hette Maria. Hon hade rest runt hela Norrland för att finna någon som ville lyssna på hennes budskap. Deras samtal slutade med att det blev ombytta rollen. Maria talade och prästen lyssnade.
Om denna Maria, som är den egentliga upphovsmannen till "laestadianismen" är föga känt. Hon är en i raden av de glömda kvinnorna i kyrkans och kristendomens historia. Paradoxalt nog används nu kvinnoprästfrågan som medel att provocera laestadianerna att lämna Svenska kyrkan.
________
*)http://larsflemstroms.blogg.se/2008/august/henric-schartau-1757-1825.html
http://larsflemstroms.blogg.se/2008/august/vem-ar-egentligen-schartaun.html
Lars Levi Laestadius, den lysande och sprakande brandfacklan i höga norden, hade slocknat, men den heliga eld han tände brinner fortfarande i hundratusende människohjärtan.
Lars Levi Laestadius (1800 - 1961) var kyrkoherde i Karesoando när han gick ur tiden. Förutom att han var socialreformator, var han en teologisk förnyare av stora mått. Han är en av Svenska kyrkans mest färgstarka kyrkoherdar. Den andre var Henric Schartau, som jag tidigare har skrivit om*. Laestadius startade en fantastisk kristen väckelse bland huvudsakligen samer och finskspråkiga i norr. Men detta hade inte skett utan att Laestadius själv hade blivit omvänd.
Detta började med att Laestadius efter en predikan 1844 söktes upp av en ung samekvinna, som hette Maria. Hon hade rest runt hela Norrland för att finna någon som ville lyssna på hennes budskap. Deras samtal slutade med att det blev ombytta rollen. Maria talade och prästen lyssnade.
Om denna Maria, som är den egentliga upphovsmannen till "laestadianismen" är föga känt. Hon är en i raden av de glömda kvinnorna i kyrkans och kristendomens historia. Paradoxalt nog används nu kvinnoprästfrågan som medel att provocera laestadianerna att lämna Svenska kyrkan.
________
*)http://larsflemstroms.blogg.se/2008/august/henric-schartau-1757-1825.html
http://larsflemstroms.blogg.se/2008/august/vem-ar-egentligen-schartaun.html
Kommentarer
Trackback