Kyrkan är öppen vardagar 10.00 - 16.00. Söndagar stängt!
Och om kyrkan, mot förmodan (kan man snart säga) skulle vara öppen på söndagar, så inte är det under hela sex timmar. Varför är kyrkan öppen mellan frya och sex timmar på vardagar, när det sällan eller aldrig är någon gudstjänst under den tiden? Enskild andakt eller för att visa upp den materiella delen av kulturarvet?
"Torsdagsdepressionen" (Kyrkans Tidning) har gjort som de stora tidningarna, när det är nyhetstorka: Själv producerat nyheterna, som man har skrivit om. "Nyheten" är alltså att biskoparna vill fortsätta avvecklingen av trosarvet i Svenska kyrkan, nu genom att slopa söndagens huvudgudstjänst. Det började man med redan under 1800-talet, då man avskaffade den obligatoriet att huvudgudstjänsten skulle vara högmässa, d.v.s nattvardsgudstjänst.
Vad är problemet? Biskopen i Visby klagar på att präster sliter ut sig med fem-sex gudstjänster med tio besökare vardera för att hålla ruljansen igång i Gotlands 92 kyrkor. Fastän kravet hittills har varit en gudstjänst i månaden per kyrka. Måste det vara präst, när det inte är nattvard? Måste det överhuvudtaget vara gudstjänst för att hålla kyrkan öppen på söndagar? Det fungerar ju utan gudstsjänst på vardagar?
Och är inte kristen självförvållad, när man vägrar prästviga unga män för att de inte vill "samarbeta fullt ut med alla andra präster"? Jag har själv länge pläderat för att man ska skilja prästvigningen från anställningsavtalet. Intye behöver man samarbeta "fullt ut" med anda präster för att hoppa in ideellt och hålla högmässa för 5 - 10 gudstjänstbesökare!
Nog skulle väl kyrkorna kunna hållas öppna av lekmän på söndagar, när de är lediga från sina jobb.? Och kan inte lekmän med "venia" (dispens från kravet på prästvigning) hålla gudstjänst, om det ändå inte ska vara någon nattvard. Och skulle händelsevis någon arbetslös präst dyka upp, kan väl han hålla nattvard? Och skulle det inte ens finnas en lekman med venia kan väl kyrkan hållas öppen för enskild andakt. Det fungerar ju på vardagar.
Den värsta ogräsen i sommargrönskan är friluftsgudstjänser, pilgrimsgudstjänster, ekumeniska grudstjänster och andra gemensamma gudstjänster. Gudstjänst är i sådana fall sammanlyst till annan plats än kyrkan kl. 11.00. Ibland, men inte alltid, har man varit käck nog att tänka på transportfrågan: "Gemensam avresa 10.30 från parkeringsplatsen utanför kyrkan."
I andra fall kan man mötas av texten: "Högmässan är idag ersatt av friluftsgudstjänst under De fåvitska jungfrurna kl. 9.00. Medtag kaffekorg".
Vad är det fåvitska jungfrurna? Hur många tillfälliga gudstjänstbesökare vet att det är en syrénberså i gamla prästgårdsparken.
Hur vanligt är det att tillfälliga gudstjänstbesökare kommer och läser på anslagstavlan flera timmar före normal högmässotid?
Och kaffekorg?
Om man håller gudstjänst på annan plats än i kyrkan på ordinarie gudstjänsttid (11.00) skall det vara gemensam avresa från kyrkan kl 11.00, enligt min mening. Och gudstjänsten på den andra platsen ska inte starta tidigare än att man kan åka från kyrkan tidigast c:a fem minuter efter 11.00. Dessutom bör någon åta sig att hålla kyrkan öppen för enskild andakt åtminstone mellan 11.00 och 12.00.
"Torsdagsdepressionen" (Kyrkans Tidning) har gjort som de stora tidningarna, när det är nyhetstorka: Själv producerat nyheterna, som man har skrivit om. "Nyheten" är alltså att biskoparna vill fortsätta avvecklingen av trosarvet i Svenska kyrkan, nu genom att slopa söndagens huvudgudstjänst. Det började man med redan under 1800-talet, då man avskaffade den obligatoriet att huvudgudstjänsten skulle vara högmässa, d.v.s nattvardsgudstjänst.
Vad är problemet? Biskopen i Visby klagar på att präster sliter ut sig med fem-sex gudstjänster med tio besökare vardera för att hålla ruljansen igång i Gotlands 92 kyrkor. Fastän kravet hittills har varit en gudstjänst i månaden per kyrka. Måste det vara präst, när det inte är nattvard? Måste det överhuvudtaget vara gudstjänst för att hålla kyrkan öppen på söndagar? Det fungerar ju utan gudstsjänst på vardagar?
Och är inte kristen självförvållad, när man vägrar prästviga unga män för att de inte vill "samarbeta fullt ut med alla andra präster"? Jag har själv länge pläderat för att man ska skilja prästvigningen från anställningsavtalet. Intye behöver man samarbeta "fullt ut" med anda präster för att hoppa in ideellt och hålla högmässa för 5 - 10 gudstjänstbesökare!
Nog skulle väl kyrkorna kunna hållas öppna av lekmän på söndagar, när de är lediga från sina jobb.? Och kan inte lekmän med "venia" (dispens från kravet på prästvigning) hålla gudstjänst, om det ändå inte ska vara någon nattvard. Och skulle händelsevis någon arbetslös präst dyka upp, kan väl han hålla nattvard? Och skulle det inte ens finnas en lekman med venia kan väl kyrkan hållas öppen för enskild andakt. Det fungerar ju på vardagar.
Den värsta ogräsen i sommargrönskan är friluftsgudstjänser, pilgrimsgudstjänster, ekumeniska grudstjänster och andra gemensamma gudstjänster. Gudstjänst är i sådana fall sammanlyst till annan plats än kyrkan kl. 11.00. Ibland, men inte alltid, har man varit käck nog att tänka på transportfrågan: "Gemensam avresa 10.30 från parkeringsplatsen utanför kyrkan."
I andra fall kan man mötas av texten: "Högmässan är idag ersatt av friluftsgudstjänst under De fåvitska jungfrurna kl. 9.00. Medtag kaffekorg".
Vad är det fåvitska jungfrurna? Hur många tillfälliga gudstjänstbesökare vet att det är en syrénberså i gamla prästgårdsparken.
Hur vanligt är det att tillfälliga gudstjänstbesökare kommer och läser på anslagstavlan flera timmar före normal högmässotid?
Och kaffekorg?
Om man håller gudstjänst på annan plats än i kyrkan på ordinarie gudstjänsttid (11.00) skall det vara gemensam avresa från kyrkan kl 11.00, enligt min mening. Och gudstjänsten på den andra platsen ska inte starta tidigare än att man kan åka från kyrkan tidigast c:a fem minuter efter 11.00. Dessutom bör någon åta sig att hålla kyrkan öppen för enskild andakt åtminstone mellan 11.00 och 12.00.
Kommentarer
Trackback