Ska det smygsupas i kyrkbänkarna?

Alkoholfri nattvard i en alkoholliberal kyrka?


Nedanstående text är en kommentar till ärkebiskopens uttalande om alkoholfri kyrka i inledningstalet till kyrkomötet. Jag har sett inledningstalet på Svenska kyrkans webbplats. Men kan nu inte återfinna det. Skäms kyrkan så mycket för ärkebiskopens tal, så att man har gömt det?

Jo, jag läste Wejryds inledningsanförande där han sa att det "antagligen inte finns några läromässiga hinder mot att dricka vin efter sammanträden, på personalutfärder eller samkväm - men det behöver inte vara klokt för det." Men det kanske finns läromässiga hinder mot just detta? Vad sa Paulus om berusningsdrickande under kyrkliga sammankomster? Nej, Wejryd du kan inte legitimera det ena med det andra! Jag skulle säga att det finns inga läromässiga hinder mot alkoholkonsumtion på bröllopsfester - men då handlar det väl om den privata delen med endast speciellt inbjudna gäster och inte om akten i kyrkan.

Församlingarna var förr alkoholfria miljöer, med nattvardsvinet som enda undantag, men är det inte längre, konstaterar Wejryd, utan någon egentlig kritik mot den icke-sakramentala alkoholkonsumtionen i kyrkan. Det är alltså okej att servera alkoholdrycker vid samkväm i församlingen efter gudstjänsten? Kyrkan ska alltså i det fallet anpassa sig till det profana samhällets "kafékultur"? Jo, ärkebiskopen hänvisade faktiskt till cafékulturen. Några caféer med alkholutskänkning utver lättöl känner inte jag till. Men det finns kanske en del finare s.k. caféer, där vindrinkar mm serveras till kaffet (kaffe med avec?) i storstäderna?

Kanske något som Svenska kyrkans innerstadsförsamlingar i Stockholm, Göteborg och Malmö borde ta efter, för att konkurrera med de profana vincaféerna?

Ännu värre blir det när Wejryd skriver om "vår och andra kyrkors beslut om homosexuellas rättigheter och vilka samlevnadsformer de ska ha rätt till." Ett präktigt återfall i statligt myndighetsbeteende! Eller menar ärkebiskopen att det behövs något slags kyrkligt konfirmatio av riksdagsbesluten för att de ska gälla? Kyrkan bestämmer naturligtvis själv (?) över sina egna tjänster, men det är faktiskt riksdagen som bestämmer över homosxuellas och andras rättigheter och vilka samlevnadsformer de har rätt till!

Nej, jag märker inte ord. Lika kritisk som jag nu är mot ärkebiskopens statsmannamanér var jag före riksdagsbeslutet mot de kristna, som försökte stoppa riksdagsbeslutet om att ge homosexuella laglig rätt rätt att ingå äktenskap. Riksdagen beslöt även om vigselrätt men inte vigselskyldighet för religiösa vigselförrättare.
Vilket jag anser ska gälla.

Läs ärkebispens famösa tal på Svenska kyrkans hemsida - om du lyckas hitta det! Jag är mycket tacksam om du i så fall ger mig sökvägen, så att jag kan citera mera.

Det är dags att sätta ner foten och säga ifrån. På skarpen!

Kyrkan ska vara helt alkoholfri med nattvarden som enda undantag!

Hur människor med alkoholproblem ska få del i nattvarden
ska vi fortsätta diskutera.

Om vi släpper kravet att det ska vara lika för alla (knäfall för alla eller gående för alla),
kan vi nog också finna särslösningar för personer med alkoholproblem.

Kommentarer
Postat av: Elisabeth A-N

Hej Lars!



Tack för ett intressant inlägg, skarpt och mitt i prick.



Här är länken till Wejryds inledningsanförande, om du fortfarande inte har hittat den:



http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=696461

2010-10-03 @ 16:11:43
Postat av: tant lila

Men min käre Lars, du som är så väl bevandrad i olika regler och annat! Nog vet väl du att ärkebiskopen inte har ett dugg med att göra vad man gör i församlingshemmen!Vi ska väl inte ha en kyrka som talar om ifall folk ska få servera vin på sitt bröllop!Nej den förmyndarmentaliteten vill man nog slippa! Nog vill man väl ta ett glas vin om man firar ett bröllop, även om det är i ett församlingshem, vill inte du det?

Blanda inte ihop äpplen och päron! Fester är ingen lärofråga!

2010-10-03 @ 22:09:47
URL: http://www.metrobloggen.se/lilatankar
Postat av: tant lila

Jag tror, bäste Lars, att du skulle ha läst A.W:s tal en gång till innan du skrev det här. För vad säger han? Jo, han påpekar att kyrkan är lite efter vad gäller alkholliberalismen för samhället har i övrigt släppt sin fascination för denna. Alltså inte precis det du skriver om, eller hur? Läs igen!

Jag hör, som du och många vet, inte till A.W. fan club, men allt han säger är inte helt uppåt väggarna.

2010-10-04 @ 02:37:25
URL: http://www.metrobloggen.se/lilatankar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0