Spricker alliansen när det sovande folket vaknar?

Jag läste idag på en annan blogg att Fredrik Reinfeldt har skrivit en bokm som heter "Det sovande folket". Det måste vara världens okändaste bestseller. Den andra bloggen har citerat ur boken. Jag har inte kunnat kontrollera om citatet är riktigt, eftersom jag har lyckats få tag i boken. Nä, Reinfeldt kan ju vara rädd för att jag ger boken vidare till någon folkpartist - och det vore kanske början till slutet på den borgerliga regeringsalliansen. Enligt den andra bloggaren står det nämligen i Reinfeldts blogg att:


"Socialdemokraterna och Folkpartiet har gått ihop till ett parti som förslavar människorna"


Jag undrar bara på vilket sätt "Socialdemokratiska folkpartiet" förslavar människorna. Kan det vara det idiotiska påhittet om en obligatorisk pappamänad i föräldrarförsäkringen, som drivs av övre medelklass-radikalerna i båda partierna? Frågan är bara vem som är mest emot. Jag läste för några år sedan ett stort reportage om unga kvinnliga LO-medlemmar, som uppfattade förslaget som en manlig stöld av en kvinnlig förmån.

Och dessutom undrar jag hur liberalt det egentligen är att först ta pengar från folk och sedan ge pengarna tillbaka till folk under förutsättning att de gör som folk vill. Som en gott uppförande.peng.

Nåja, det finns väl motständare i båda partierna mot denna elitism. Förr hade underklassens kvinnor förtroendet att uppfostra överklasens barn. Nu har de inte ens förtroendet att uppfostra sina egna. I stället för att ammas av mamma ska de flaskuppfödas av pappa, för att mamma ska göra karriär (medelklassfamiljen) eller för att pappa ska bli jämställd (arbetarklassfamiljen).

Men båda partierna har förstås sina höger- respektive vänsterflyglar. Skillnaderna är kanske rentav större inom partierna än mellan partierna?

Nu har Maud Olofsson (c) bestämt sig för att "göra en Sahlin", d.v.s avgå som partiledare. Maud Olofsson är för närvarande näringsminister, med ansvar även för energifrågorna. I den egenskapen har hon varit med och beslutat att det får byggas nya kärnkraftverk som erättning för sådana som tas ur bruk. Vilket är den mest troliga förklaringen till att väljarstödet för centerpartiet rasar. Det har inte hjäpt Olofsson ett dugg att hon talar med norrländsk accent (äää i stället för stockholmskt ee) utan tillstymmelse till norrländsk dialekt. Hon låter inte "bonnig" helt enkelt. Och det är faktiskt på landsbygden som centern har gjort sina största väljarförluster. Utan vare sig kärnkraftmotståndet eller "Hela Sverige ska leva" är centerpartiet dömt till utplåning.

Att markägare i Stockholm hyr ut mark i Västra Svealand och Norrlands inland till vindkraft stoppar inte den negativas befolkningsutvecklingen utanför storstadsregionerna. Och det är ju inte där, i vattenkraftens förlovad land, som den nya energin behövs. Utan betydligt längre söderut. Om ett nytt kärnkraftverk ska byggas som ersättning för det nedlagda Barsebäcksverket så måste det bli längre norrut i Skåne, eller möjligen i södra Småland eller Blekinge. Vi måste säga nej till att förstöra landskapet längs vägen med en ny överföringsledning från Norrland till Skåne.

Det är dags att återupprätta linje 2 i kärnkratomröstningen, som S och Fp stod bakom. Den sa att kärnkraften ska avvecklas när det finns bättre alternativ att tillgå. Något slutdatum var inte sagt i omröstningen. För att säkra Sveriges framtid som välfärdsstat med elintensiv industri måste vi ha en säker energiförsörjning. Och om vi inte vill bygga nya reaktorer, som inte är en ersättning för reaktorer som har tagits ur bruk, måste vi tillvarata spillvärmen från kärnkraftverken. Det bör då inte vara för långa transportsträckor för hetvattnet.

Tåg är en alldeles ypperlig lösning för transport av hetvatten. Som jag skrivit i ett tidigare inlägg på denna blogg är avkylningen en effekt av yta och volym. Detta är förklaringen till att djur (och t.o.m. människor) är större vid polerna än vid ekvatorn. Mammuten, som levde i Sibirien fortfarande för 5000 år sedan, är det största elefantdjur som någonsin har funnits. O.s.v.

För att hindra för stor avkylning av hetvattnet under transporten krävs, förutom att transportvägen inte är för lång, att de transporteras i rymliga tankvagnar, med minimalt avstånd mellan vagnarna, samt att järnvägen har tillräcklig bärighet för att klara tyngden av dessa vagnar. Den nya EU-standarden för järnvägsräls uppfyller detta krav vid maximal bredd (3,6 m diameter enligt den nya normalprofilen) för ett tankvagnståg med mimimala enerigiföruster under transporten. Vi talar då om vagnar som väger 100 ton, och 20 - 50 vagnar i varje tåg. Som jämförelse kan nämnas att en ackumulatortak för en normalstor villa rymmer 0,5 - 1,0 ton hetvatten. Ett enda tåg skulle alltså räcka för uppvärmingen av minst 2000 villor under flera riktigt kalla vinterdygn.  









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0