Fler reflexioner efter 1 maj.

Jag gjorde faktiskt ett tappert försök att gå med i årets 1 maj.tåg. Jag ställde in mig i ledet mellan två andra gamla gubbar. Men det gick för fort. Så jag kom fram till möteplatsen 10 minuter efter de andra. Till min stora förvåning vågade en av talarna föra fram det numera urgamla kravet på 6 timmars arbetsdag. Jag gissar att monarkin kommer att avskaffas innan det blir verklighet.

Det är ju alltid köparens marknad, när utbudet av en vara eller tjänst övestiger efterfrågan. Och det är ju arbetsgivaren som "köper" arbetskraft. Men med dagens massarbetslöshet hinner arbetskraften tydligen bli "inkurant". Detta är ett begrepp som används i bokföringen när en vara har legat i lager så länge så att den sjunker i värde. Fjolårets modell. Sommarkläder under vintern. Skidpaket som inte har sålts, fastän det hunnit bli midsommar.

Läs mina inlägg om rationaliseringarna och arbetstiden. Gå in i spalten till höger, rubriken "Kategorier" och klicka på "Aktuell politik". Rulla ner. Det första inlägget om arbetstidsfrågan publicerades 26 januari.

Kommentarer
Postat av: nya tant lila

Men du går väl inte sakta!

2011-05-03 @ 21:19:32
URL: http://www.lilatankar.blogspot

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0