Zaremba del 1:2, analys
Vart skulle Gustav II Adolf ha styrt sina arméer,
om hans krig mot de tyska katolikerna inte hade finansierats
av det katolska Frankrike under ledning av kardinal Richelieu?
"Sannolikt har ingen enskild händelse lämnat ett djupare avtryck i Sveriges historia än Uppsala mötes beslut år 1593 att göra Sverige till "en man" av den rena evangeliska tron. Vart skulle Gustav Adolf styrt sina arméer om Sverige, som Tyskland eller Frankrike, bevarat religiös mångfald? Skulle Karlskrona finnas till? Hade Kristina behövt abdikera?
Troligen hade det utan detta tvångsäktenskap mellan stat och kyrka inte förekommit några tvångsdop och ingen massemigration till Amerika, och inte heller någon frikyrkorörelse - varför vår demokrati kanske fått en annan förhistoria och vår kultur blivit mindre amerikaniserad? Sven Delblanc hade skrivit en annan sorts böcker och Ingmar Bergman haft en annan sorts vånda att gestalta.
Nästan alla de historiska särdrag som man i Sverige beklagar eller yvs över går att med litet ansträngning hänföra till denna enastående legering av världslig och andlig makt: uniformiteten och den tidiga läskunnigheten, enväldet och frikyrkorevolten, statens enastående styrka och den välgörande ståndscirkulationen, den svenska ängslan inför Europa och motsvarande intresse för tredje världen, den plikttrogne ämbetsmannen och den pliktskyldiga sexualrevolutionen. Vi kan inte veta hur det hade blivit, utom att det mesta hade blivit annorlunda, om anden och svärdet - som i så många andra länder - gått skilda vägar.
(Min understrykning) Citat ur Zarembas DN-artikelserie under senhösten 1999. Här försöker han framställa statskyrkoidén och statskyrkans religiösa monopol som unik för Sverige. Har han aldrig hört talas om den katolska inkvisitionen? Känner han inte till att den spanska staten tog den kyrkliga inkvisitonen i sin tjänst under 1500-talets skoningslösa förföljelse mot muslimer, judar, protestanter och katoliker som av någon anledning fallit i onåd?
I Maciej Zarembas egen f.d. hemland Polen ingick staten och kyrkan efter första världskriget ett konkordat, som gjorde den katolska kyrkan till statskyrka i Polen. Hade den katolska kyrkans enastående starka ställning i Polen idag varit möjlig utan statens gynnande av kyrkan under mellankrigstiden? Och kyrkans enastående inflytande under den postkommunistiska tiden?
Och vart skulle Gustav Adolf styrt sina arméer om Sverige, som Tyskland eller Frankrike, bevarat religiös mångfald? Jaså. präglas Frankrike av religiös mångfald efter de skoningslösa förföljeserna av protestanter? Ja, vart skulle Gustav Adolf ha styrt sina arméer, om det katolska Frankrike, under ledning av kardinal Ricelieu, inte hade utnyttjat den religiösa splittringen i Tyskland för att destabilisera landet - och i det syftet finansierat bl a Gustav Adolfs krig i Tyskland?
Någon grundligare analys av Zarembas förljugenhet på den här punkten behövs inte. Vem som helst med en gnutta kyrkohistorisk kunskap kan se det själv. Och dessa artiklar har betingat nutida svenska katolikers sekteristiska förhållningssätt gentemot Svenska kyrkan!